سالما، اولین رژیم هوشمند در ایران

۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

اهمیت وجایگاه تغذیه ای شیر مادر

"مادران فرزندان خود را دو سال تمام شیر میدهند" سوره بقره آیه 233


حضرت علی فرمودند : به شیری با برکت تر و بهتر از شیر مادر، فرزند شیر داده نمیشود.


پس از تولد، رشد و نمو نوزاد، به چگونگی تغذیه و تعادل رژیم غذایی مادر بستگی دارد. چنانچه مادر سالم باشد، شیر او بهترین غذای نوزاد محسوب میشود.

تغذیه با شیر مادر، از نظر روحی سبب پیوند عاطفی بین مادر و شیرخوار میگردد، که در وابستگی مادر و فرزند به یکدیگر موثر است. شیر مادر استریل بوده و از نظر اقتصادی ارزان و همیشه در دسترس است.

شیر مادر دارای پروتئین و چربی مناسب برای کودک است و مواد معدنی و ویتامین های آن کامل ترین فرمول برای نوزاد می‌باشد.

از این رو تغذیه کودک با پستان، بر تغذیه مصنوعی ارجهیت دارد و بسیار مناسب تر است. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند،کمتر از کودکانی که با شیر گاو و یا شیر خشک تغذیه می‌شوند به اسهال و اختلالات گوارشی مبتلا می‌گردند.

مقدار پروتئین شیر گاو، بیشتر از شیر مادر است و تغذیه با آن فشار بیشتری به کلیه کودک وارد می آورد؛ در حالی که جذب و هضم پروتئین شیر مادر برای نوزاد راحت و سریعتر است.

نسبت کلسیم به فسفر نیز در شیر مادر به ترتیبی است که زمینه رشد و نمو سلامت کودک را بهتر تامین می‌کند. کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شود ، در برابر بیماری‌ها مقاوم ترند و مرگ و میر آنها خیلی کمتر از کودکانی است که با شیر گاو و شیر خشک تغذیه می‌شوند.

 

تفاوت شیر مادر با شیر گاو

(مقدار برای هر 100 میلی لیتر)  شیر مادر  شیر گاو
انرژی (کیلو کالری) 70 64
پروتئین (گرم)  3/1 3/3
چربی (گرم) 4/4 7/3
کربوهیدرات (گرم)  9/6 7/4

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی

دمنوش به

 

خواص کلی و نحوه مصرف میوه به، عبارت است از :


مقوی اما دیر هضم است. هم مصرف خوراکی و هم بوئیدن میوه آن، موجب ایجاد حس نشاط و تقویت قلب و مغز می‏گردد. بوئیدن به موجب رفع حالت تهوع و استفراغ می‏گردد و خوردن به موجب تقویت معده و دهانه ورودی آن شده و از ریفلاکس اسید معده به سمت بالا جلوگیری می کند و از بدبویی دهان جلوگیری می‏کند. میوه به خام دیرهضم بوده و به کندی از معده عبور کرده و به شدت موجب یبوست مزاج می‏گردد اما دمنوش به و به پخته این عوارض را ندارد.

 

                                                                   برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید.

 

میوه به بر اساس اقلیمی که کشت می شود، دارای ۳ نوع است :

 

- به شیرین    : طبیعت آن در گرمی و سردی، نزدیک به اعتدال است و در ایجاد نشاط و تقویت قوای قلبی و مغزی قوی‏تر از دیگر انواع عمل می‏کند.
- به ترش      : دارای طبیعت سرد در درجه اول و خشک در درجه دوم است و در تقویت معده ، قوی‏تر از نوع شیرین عمل می‏کند. عصاره آن در رفع تشنگی و استفراغ مکرر مفید است و ادرارآور خوبی نیز هست.
- به میخوش   : در گرمی و سردی، معتدل و در درجه دوم خشک است. خواص آن مشابه دو نوع دیگر است و زیاده‏روی در مصرف آن موجب بروز سکسکه می ‏گردد .

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین شریعت

پیاده روی برای لاغری شکم

 

اگر به دنبال تناسب اندام هستید، باید به صورت منظم ورزش کنید. این به این دلیل است که اگر از لحاظ فیزیکی فعال باشید، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد. ورزش کردن علاوه بر کمک به داشتن زندگی سالم تر و طولانی تر، به کاهش وزن و آب کردن چربی های اطراف شکم نیز کمک شایانی می کند.

خوشبختانه پیاده روی یک نوع فعالیت فیزیکی بسیار عالی بوده که خطرات احتمالی بسیار کمی دارد و برای اکثر مردم قابل دسترسی است. در واقع پیاده روی نه تنها فواید زیادی برای شما به همراه خواهد داشت، بلکه یکی از ساده ترین تمرینات ورزشی است که در زندگی روزمره شما دخیل می‌باشد. در این مقاله سعی کرده ایم برای شما شرح دهیم که چگونه پیاده روی برای لاغری شکم و کاهش وزن مناسب خواهد بود.

 

                                                                 برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید.

 

- با پیاده روی کالری بسوزانید!


   بدن انسان برای انجام تمامی واکنش های پیچیده همچون حرکت کردن، نفس کشیدن، فکر کردن و انجام تمامی کارهای طبیعی به انرژی نیاز دارد (به صورت کالری) با این حال، مقدار کالری روزانه هر فرد متفاوت است و توسط عواملی همچون وزن، جنسیت، ژن و سطح فعالیت تحت تاثیر قرار می گیرد. کاملا مشخص است که برای کاهش وزن نیاز به سوزاندن کالری بیشتری (نسبت به دریافت کالری) دارید. علاوه براین، افرادی که فعالیت زیادی دارند کالری بیشتری می سوزانند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین شریعت

چند مورد برای افزایش کیفیت دمنوش ها

 

دمنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی، نوشیدنی‌هایی هستند که اغلب افراد، نوشیدن آنها را زمان‌هایی مناسب حالشان می‌دانند که بیماری خاصی دارند و از دردی رنج می‌برند یا استرس و اضطراب و تنش روحی، آرام و قرارشان را گرفته است. از این گذشته، اغلب دمنوش‌ها را می‌توان مانند چای به صورت روزانه صرف کرد.


قبل از آن که شما را با خواص برخی دمنوش‌های گیاهی آشنا کنیم، باید بدانید برخلاف باورعامه، دمنوش با جوشانده فرق می‌کند. به عبارتی، دم کردن و جوشاندن گیاهان، دو روش مختلف است که هر روش تاثیر جداگانه‌ای بر بدن می‌گذارد.

 

برای تهیه دمنوش، ادویه‏، میوه‏، برگ، ساقه یا ریشه گیاهان را می‌‏توان خشک و پودر، در نهایت دم کرد. در این روش، گیاه را می‌کوبند و در آب جوشیده برای 15 تا 20 دقیقه در ظرف در بسته روی بخار ملایم قرار می‌دهند و بعد صاف می‌کنند.

 

                                                      برای نصب نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


نوشیدنی حاصل از برگ چای، گل گاوزبان، گل ختمی، به‌لیمو، سنبل‌الطیب یا چای میوه‌ای، نوعی دمنوش است. بسیاری از متخصصان و درمانگران طب سنتی ایران، نوشیدن روزانه دمنوش یا چای را بهترین و ساده‌ترین راه تسکین دردهای عمومی بدن و پیشگیری‌ از بیماری‌ها می‌دانند.

به منظور افزایش کیفیت دمنوش مورد نظر خود، روش های زیر را می‌توانید انجام دهید :
* آب را بجوشانید و به مدت یک تا دو دقیقه صبر نمایید تا آب به حالت سکون درآید. 
* بهتر است از قوری و فنجان چینی برای دمنوش خود استفاده نمایید. 
* سعی کنید به اندازه نصف فنجان کوچک آب جوش را در قوری چینی ریخته و روی حرارت ملایم یا بخار آب قرار دهید تا قوری به خوبی گرم و آماده شود. در ادامه گیاه مورد نظر را در قوری بریزید. 
* در آخر آب جوشی که به حالت سکون در آمده را روی گیاه بریزید و با یک چنگال تمیز آن را خوب هم بزنید تا همه گیاهان خیس و در آب جوش قوطه ور شوند. 
* سپس به مدت نیم ساعت با حرارت ملایم آن را دم کرده و با عسل نوش جان کنید.  

 

                                                    برای نصب نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین شریعت

مضرات چای سیاه

 

آفرینش هیچ مخلوقی در دنیا توسط خداوند بدون حکمت نیست اما این بدان معنا نیست که هر آنچه آفریده خداوند می باشد خوردنی و دارای ارزش غذایی است.


بوته چای از جمله بهترین گیاهانی است که می تواند هوا را از انواع آلودگی ها پاک و حجم زیادی اکسیژن تولید کند دلیل آن که هوای مزارع چای بسیار مطبوع می باشد، همین واقعیت است.


آیا بهتر نیست به جای خوردن برگ های چای بوته آن را به عنوان یک تصفیه کننده عالی هوا در سرتاسر معابر شهر ها کشت نمایند؟
اصولاً یکی از مهمترین دلایلی که جهت تبیین مضرات مصرف خوراکی چای بیان می شود همین نکته است که این گیاه سموم موجود در هوا را به خود جذب می کند.

 

                                                           برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


از طرفی این گیاه اسیدی و ضدعفونی کننده خوبی می باشد لذا برای شستشوی چشم ها و رسانه های عفونی مفید است. در طب قدیم برای درمان چشم عفونی شده نوزادان، به جای انواع و اقسام داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها با استفاده از دم کردن چای چشم نوزاد را چند نوبت شستشو میدادند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین شریعت

ارتباط بین قند و افسردگی

غذا می تواند تأثیرات زیادی بر روحیه و احساسات شما بگذارد. وقتی گرسنه هستید و غذا می خواهید، ناراحت یا حتی عصبانی باشید. هنگامی که شما یک غذای خوشمزه میل کرده اید، ممکن است احساس سرخوشی و خوشحالی کنید. غذایی که می خورید همچنین می تواند پیامدهای طولانی مدت بر سلامتی شما داشته باشد. به طور خاص، خوردن زیاد قند ممکن است خطر ابتلا به اختلالات خلقی، از جمله افسردگی را افزایش دهد.

قند به طور طبیعی در کربوهیدراتهای پیچیده مانند میوه، سبزیجات و غلات مشاهده می شود. همچنین در غذاهای ساده و تصفیه شده مانند پاستا، کیک، مواد پخته شده، نان، سودا (نوشابه) و آب نبات موجود است.
 

این کربوهیدرات ها به راحتی هضم می شوند و تعداد کمی از کربوهیدراتهای پیچیده حاصل از منابع سالم را نیز شامل می شوند. خوردن بیش از حد قندهای ساده ممکن است خطر ابتلا به افسردگی، اختلالات خلقی و چندین مشکل مزمن در سلامتی را افزایش دهد. در ادامه بخوانید تا در مورد پیوند قند و افسردگی اطلاعات کسب کنید. 

 

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.

 

1. کربوهیدراتهای تصفیه شده مرتبط با افسردگی
    محققان در لندن دریافتند که رژیم غذایی سرشار از غذاهای کامل مانند میوه، سبزیجات و ماهی می تواند خطر ابتلا به افسردگی در سنین میانسالی را کاهش دهد. طبق مطالعه آنها، افرادی که غذاهای فرآوری شده مانند دسرهای شیرین شده، غذاهای سرخ شده و گوشتهای فرآوری شده را می خورند، بیشتر از افرادی که اکثراً به غذاهای کامل و غیر فرآوری شده اعتماد داشتند، دچار افسردگی می شدند. شما از قبل می دانید که برای سلامت قلب و مغز باید میوه، سبزیجات و ماهی زیادی بخورید تا از بیماری های مزمن جلوگیری کنید. اکنون می توانید بشقاب خود را با گیاهان پر کنید تا در معرض افسردگی قرار نگیرید.

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سارا قنادان

آیا افسردگی و تحریک پذیری در طول دوران پریود طبیعی است؟ چگونه مقابله کنیم؟

 قاعدگی و تخمک گذاری در طول ماه تغییرات هورمونی ایجاد می کند. این نوسانات ارتباط زیادی با این مسئله دارد که چرا ممکن است برای چند هفته قبل از پریودی احساس آشفتگی کنید. این احساسات اغلب بخشی از سندرم قبل از قاعدگی یا PMS هستند.
علائم PMS از جمله احساس ناراحتی  و گریه می تواند در روزهای اولیه قاعدگی گسترش یابد.

 

آیا این احساسات طبیعی است؟
حداکثر 75 درصد از زنان علائم PMS را در درجات مختلفی تجربه می کنند. اینها شامل علائم جسمی و عاطفی است. اگر در چند روز اول دوره خود احساس افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری کرده اید یا گریه می کنید، وضعیت خوبی دارید.
بسیاری از خانم‌ها این مسئله را پشت سر می گذارند. اگر غم و اندوه تنها علامت شماست، این امر باعث می شود گریه در طی دوره شما گیج کننده باشد. بدانید که شما تنها نیستید و احتمالاً مقصرهورمون‌های شماست.

 

                                                                 برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

چرا این اتفاق می افتد؟
دلیل دقیق غم و اندوه PMS قبل و در طی دوره شما کاملاً مشخص نیست.
با این حال، کارشناسان معتقدند که افت استروژن و پروژسترون، که پس از تخمک گذاری رخ می دهد، محرک است. این هورمون‌ها تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی را کاهش می دهند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

موز باعث چاقی می شود یا لاغری؟

  

موز حاوی مواد مغذی از قبیل فیبر، کربوهیدرات و برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. یک موز متوسط حاوی پتاسیم ۱۲ درصد، ویتامینB6   ۱۷ درصد، ویتامین C:  ۱۷ درصد، منیزیم ۸ درصد، مس ۵ درصد و فیبر ۳.۳ گرم از نیاز روزانه است.

 

برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

کدام نوع موز بیشتر باعث کاهش چربی می‌شود؟

 

کربوهیدرات موجود در موز بستگی به نارس بودن و رسیده بودن آن دارد. موز نارس و سبز رنگ سرشار از نشاسته و نشاسته مقاوم به هضم است. نشاسته مقاوم شامل حجمی از نشاسته است که در روده کوچک افراد سالم به هضم آن مقاومت دارند. در حالی که موز رسیده و زرد رنگ محتوی قند فراوان است.

 

نشاسته مقاوم مثل فیبر محلول در بدن عمل می کند و سبب کاهش وزن و کاهش سطوح قند خون برای بهبود سلامت می شود همچنین باعث کاهش سرعت جذب قند غذا می شود که این عمل منجر به سطح ثابت قند خون و احساس سیری می شود و حتی فراتر از آن نشاسته مقاوم می تواند باعث سوزاندن چربی شود.

 

برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

غذاهایی که آهسته قند خون را افزایش می دهند دارای شاخص قند خون پایین (کمتر از ۵۵) هستند و کمک می کنند که قند خون در سطح پایدار حفظ شود. از آنجایی که ۹۰ درصد کالری موز از کربوهیدرات ها می باشد برخی مواقع به عنوان میوه ای با قند زیاد که می تواند قند خون را افزایش دهد، مورد توجه قرار می گیرد. اما شاخص قند موز بسته به رسیده بودن و کال بودن آن بین ۴۲ تا ۶۲ می باشد که این میزان بیانگر آن است که موز به عنوان یک میوه ای با شاخص قند پایین و متوسط معرفی شود.

 

در مطالعه ای که به تازگی انجام شده است که در آن ۱۵ بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم و ۳۰ بیمار مبتلا به کلسترول بالا شرکت داشتند. مصرف روزانه ۲۵۰ گرم موز به مدت ۴ هفته منجر به کاهش قند خون ناشتا و کاهش سطوح کلسترول گردید. در مقایسه با دیگر میان وعده ها موز می تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند. مواد غذایی با شاخص قند پایین مانند موز می توانند سبب حفظ پایدار سطوح قند خون شوند و حتی می توانند در کاهش وزن هم نقش داشته باشد.

 

موفق باشید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی

منابع غذایی پروتئین را بهتر بشناسیم!

 

 

گوشت ،پنیر، تخم مرغ، ماهی، شیر، ماست،حبوبات، دانه هایی چون گردو،پسته، بادام و فندق، از جمله منابع غنی از پروتئین به شمار می روند. به طور کلی، پروتئین های حیوانی از نظر کیفیت، بر پروتئین های گیاهی برتری دارند. توصیه میشود دست کم یک سوم پروتئین مصرفی در روز از منبع حیوانی با ارزش بالای زیستی، تامین شود.

 

همه نوع از پروتئین ها باید باشند!

رژیم غذایی معمول  در آمریکا، حاوی 60 تا  80% پروتئین حیوانی است، ولی  اگر توزیع این پروتئین در وعده های غذایی روزانه مناسب نباشد، یعنی مخلوطی از پروتئین های حیوانی و گیاهی در یک وعده تامین و در وعده دیگر ناقص و ناکافی باشد، بدن قادر به مصرف پروتئین در جهت سنتز مواد مورد نیاز و ساختمان سلولی نخواهد بود و به اجبار آنها را دی آمینه میکند و به مصرف تولید انرژی میرساند.
 

 

        برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.

 

 

چرا از همه نوع پروتئین باید باشد؟

استفاده از پروتئین های حیوانی مخلوط با پروتئین گیاهی، به منظور اصلاح کیفیت پروتئین گیاهی ضروری است.برای نمونه ، شیر همراه با غلات ، پنیر با ماکارونی سبوس دار ،گوشت با برنج،  نمونه هایی در این زمینه است. استفاده از تخم مرغ در انواع نان های شیرینی نیز ارزش غذایی آرد گندم را بالا میبرد .


برخی مغز ها از نظیر، تخم کدو، کنجد ، نیز حاوی پروتئین زیادی است. ولی استفاده روزمره از آنها غیر عملی بوده و تا حدی فیبر موجود در آنها نیز برای عده ای از افراد غیر قابل تحمل است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیرحسین شریعت