نوشیدنی‌ها را می‌توان به دو گروه نوشیدنی های سرد و نوشیدنی‌های گرم تقسیم کرد :


۱. نوشیدنی‌های سرد و خنک عبارتنداز :
آب، انواع آبمیوه، شیر بادام، شیر فندق، شیر گردو، شیر پسته، شیر چهار مغز، شربت عسل همراه آب و لیمو ترش تازه، شیر مغز تخمه آفتابگردان خام، شیر مغز تخمه کدوی خام، آب سبزیجات و ده ها نوشیدنی گوارا و خوش طعم دیگر ...

 

    برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

- طرز تهیه انواع شیرهای گیاهی :
برای تهیه یک لیتر شیر از موارد یاد شده می‌توان ۵۰ گرم از آن مواد مانند بادام خام و شیرین را به مدت چند دقیقه در آب جوش خیس کرده و پوست آن‌ها را جدا نموده و سپس با آب خنک بشویید و همراه با سه قاشق غذاخوری عسل و چهار لیوان آب سرد در مخلوط کن ریخته و به مدت ۵ دقیقه مخلوط کنید تا شیر کاملاً سفید و چرب و شیرین به‌دست آید آنگاه آن را به آرامی و جرعه جرعه میل کنید.
این نوشیدنی بسیار نشاط آور است و به خصوص برای درمان بیماری های اعصاب و روان مفید است و بقیه شیرها نیز به همین ترتیب تهیه می‌شوند.

 

2. نوشیدنی‌های گرم عبارتنداز :
زرشک، آلبالو، چای به، برگ به لیمو، گل بهار نارنج، پونه، کاکوتی، چای کوهی، گل گاوزبان ایرانی با لیمو عمانی و ... 

      برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

دم کرده زرشک :
۴ تا ۵ قاشق غذاخوری زرشک آبگیری به همراه ۴ لیوان آب جوش را در قوری چینی بریزید و بعد از یک جوش خوردن به مدت ۲۰ دقیقه آن را با حرارت ملایم دم کنید و سپس آن را با کمی عسل شیرین و میل نمایید.
این دم کرده برای افرادی که دارای فشار خون، قند و چربی هستند مفید است مخصوصاً افرادی که از ناراحتی های کبدی رنج می‌برند یا اشخاصی که دچار بیماری سیاتیک شده‌اند روزانه ۳ تا ۴ لیوان آب زرشک یا دم کرده آن را میل کنند.