سالما، اولین رژیم هوشمند در ایران

۲۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

خواص توت سفید

درخت توت سفید، بزرگ، تنومند و دارای برگ های پهن است که در تغذیه ی کرم های ابریشم مورد استفاده قرار می گیرد.

قسمت هایی که در تغذیه و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند، عبارت هستند از: میوه، برگ، شیره، پوست شاخه های تازه.

توت سفید میوه ای آب دار، ریز، شیرین و لذیذ است. توت سفید را تازه می خورند و برای مصارف زمستان آن را خشک کرده و مانند کشمش می خورند.


در زبان عربی توت سفید را " توت الابیض " گویند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید



خواص درخت توت:

جوشانده ی پوست خشک شاخه های جوان و تازه ی درخت توت برای لینت مزاج مفید است.


برگ درخت توت:

جوشانده ی برگ آن با برگ انگور جهت رنگ مو استفاده می شود.

از ضماد کوبیده برگ آن با روغن زیتون برای درمان سوختگی استفاده می شود.

اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره ای از آن به دست می آید که التیام و جوش خوردن زخم ها را تسریع می کند.


۱۰ فایده ی توت ها:

پیشگیری از سرطان:


توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.



افزایش طول عمر:

توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.


تصفیه ی خون:

در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.


تقویت کلیه ها:

در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید



پاک کننده ی کبد:

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.


بهتر شنیدن و بهتر دیدن:

در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.


درمان یبوست:

در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده ی خالی است.


درمان کم خونی:

به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند.


درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا:

در ترکیه، شیره ی توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می رود. اثر بخشی این روش به دلیل وجود ویتامین C بالای این ماده ی غذایی می باشد.


درمان سفید شدن زودرس موها:

در خیلی از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید



توصیه هایی از بزرگان:

  • حکیم ابونصر هروی در کتاب خود توصیه می کند که موقعی توت بخورند که شکم خالی باشد. (چون توت را بخورند وقتی که معده پاک بود زود از معده بشود و اندر تن هیچ خلط برنیانگیزد.)

  • به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود.

  • معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولید نفخ در شکم و روده ها می کند.

  • * ابوبکر مطهر جمالی یزدی در کتاب فرخ نامه، مدعی است که اگر بخواهند میوه توت سفید، سیاه شود، گودالی نزدیک ریشه ی درخت توت بکنند و دو غربال توت سیاه در بُن درخت انبار کنند تا سال دیگر توت سفید توت سیاه به بار آورد. همچنین اگر توت سفید در بُن درخت توت سیاه کنند، سپید گردد!
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی

10 فایده استفاده موضعی از سیر

سیر یکی از آن دست مواد غذایی است که خدمت زیادی به سلامتی و زیبایی می کند. این ماده ی غذایی پرخاصیت حاوی ترکیباتی است که بیماری هایی مانند سرطان را دور می سازند. اما در عین حال برای رشد موها، مقابله با سرماخوردگی، خلاص شدن از جای آکنه ها و زگیل و غیره نیز موثر است. البته سیر خواص و کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


سیر برای رشد سریع موها:

سیر می تواند پایانی برای ریزش مو باشد، چون حاوی میزان زیادی آلیسین است. این ترکیب گوگردی، مشابه همان ترکیبی است که در پیاز وجود دارد و برای درمان ریزش موها موثر عمل می کند.

برای مقابله با این مشکل می توانید سیر پوست کنده را روی پوست سرتان بمالید. بهتر است سیر را له کنید تا بیشتری خواص آن آزاد شود. همچنین می توانید سیر را در روغن نارگیل یا زیتون گرم کنید و پوست سر را با این روغن ماساژ دهید. البته حواستان باشد که برای درمان ریزش موی ارثی نمی توان روی سیر حساب کرد.


سیر برای پاک کردن آکنه ها:

بدون شک نمی توان به سیر به عنوان درمان کننده ی اصلی آکنه و جوش تکیه کرد. اما باید بدانید که در بین محصولات دیگری که به همین منظور استفاده می کنید می توانید به سیر نیز به عنوان یک درمان طبیعی و موثر برای کاهش جای آکنه ها نگاه کنید.

آنتی اکسیدان های موجود در این ماده ی غذایی ضدباکتری هستند، بنابراین مالیدن سیر روی جوش ها و آکنه می تواند درمان موضعی خوبی برای رفع آنها باشد.


سیر برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی:

آنتی اکسیدان های موجود در سیر جزو ترکیبات قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از سرماخوردگی پیشگیری می کنند. بنابراین توصیه می شود که سیر را به برنامه ی غذایی روزانه تان اضافه کنید.

قرار دادن سیر له شده روی تبخال یک درمان طبیعی و خانگی معروف برای از بین بردن آن است

اگر سرماخورده اید دم کرده ی سیر بنوشید. برای اینکار کافیست که سیر را له یا خرد کنید و داخل آب گرم به مدت چند دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف کرده و بنوشید. می توانید کمی عسل و زنجبیل نیز به ترکیب اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.


سیر برای تسکین پسوریازیس:

سیر حاوی خواص ضدالتهابی است و به همین دلیل برای تسکین بیماری پسوریازیس مفید عمل می کند. بهتر است سیر را داخل روغن پایه ای مانند روغن زیتون بریزید و سپس مناطق درگیر را با این روغن ماساژ دهید. این کار باعث نرمی پوست و کاهش خارش آن می شود.


سیر برای کنترل وزن:

به عقیده ی متخصصان تغذیه سیر برای کنترل وزن مفید است. نتایج پژوهش ها نشان می دهد موش هایی که تغذیه ی حاوی میزان زیادی سیر داشته اند، لاغرتر شده و ذخیره ی چربی آنها کمتر شده است. سعی کنید سیر را به برنامه ی غذایی تان اضافه کنید. غذاهای طبخ شده با سیر طعم بهتری به غذاها می دهند و به تناسب اندام شما نیز کمک می کنند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


سیر برای درمان مشکل پای ورزشکار:

از آنجایی که سیر خواص ضدقارچی دارد برای رفع مشکل پای ورزشکار (عفونت قارچی انگشتان پا) و خارش ناشی از آن مفید است. برای این کار سیر له شده را داخل تشت آب ولرم بریزید و پاهایتان را داخل آن بگذارید.


سیر برای دفع پشه ها:

هنوز مشخص نشده است دلیل نفرت پشه ها از سیر چیست، اما آنچه مشخص است اینکه پشه ها از سیر فرار می کنند. نتایج پژوهشی که در هند انجام شده است نشان می دهد افرادی که روی بازوها و پاهایشان مخلوطی از سیر و مواد دیگر زده اند، از حمله ی پشه ها در امان بوده اند. برای تهیه ی این ترکیب به روغن پایه ای مانند زیتون و سیر، وازلین و موم عسل نیاز دارید تا یک ماده ی ضدپشه ی طبیعی تهیه کنید؛ یا اینکه می توانید یک حبه سیر را کنارتان قرار دهید.


سیر برای تسکین تبخال:

قرار دادن سیر له شده روی تبخال یک درمان طبیعی و خانگی معروف برای از بین بردن آن است. سیر خاصیت ضدالتهابی طبیعی دارد و می تواند باعث کاهش درد و التهاب تبخال شود. مصرف مکمل های سیر نیز بهبودی را سرعت می دهد.


سیر برای مراقبت از گیاهان:

سیر علاوه بر اینکه برای ارتقای سلامتی انسان موثر عمل می کند، اثرات مهم دیگری نیز دارد. اگر باغچه ای دارید و گل و گیاه پرورش می دهید نیز می توانید به سیر اعتماد کنید، چون حشره های موذی باغچه ها از سیر بیزار هستند. بنابراین می توانید به کمک این ماده ی غذایی یک آفت کش طبیعی تهیه کنید که به سلامت خودتان و محیط زیست کمک می کند. برای این کار به سیر، اندکی روغن، آب و مقداری صابون مایع نیاز دارید. تمام این مواد را داخل اسپری بریزید و روی گیاهان اسپری کنید تا حشرات دفع شوند.


سیر برای ماهیگیری:

اگر اهل ماهیگیری هستید، بدانید که یک ماده ی غذایی مفید برای سلامتی مصرف می کنید. ماهی ها گرایش زیادی به بوی سیر دارند. به همین دلیل نیز در تهیه ی طعمه ها از موادی استفاده می شود که بوی سیر می دهند. البته خودتان نیز می توانید دست به کار شوید و با باقیمانده ی غذاها و چند حبه سیر، طعمه های خوبی برای ماهیگیری بیشتر تهیه  کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی

خواص ریواس

خواص ریواس آنقدر زیاد و شگفت انگیز است که به شما توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب را بخوانید و به نتایج شگفت انگیز سلامتی و زیبایی پوست و مو برسید.

اگر درحال دست‌وپنجه نرم‌کردن با کاهش وزن هستید و به‌دنبال غذاهای مغذی و کم‌کالری می‌گردید، جست‌وجوی‌تان دقیقا اینجا به پایان می‌رسد. ریواس می‌تواند ماده‌ای عالی در رژیم‌های کاهش وزن‌تان باشد.

ریواس قرمز روشن و ساقه‌بلند به خانواده سبزیجات تعلق‌دارد اما معمولا میوه محسوب‌می‌شود. ریواس شباهت بسیاری به کرفس دارد و همین باعث شده جایی در میان دسرهای لذیذ داشته باشد. ساقه‌های ریواس را می‌توانید خام هم بخورید. ریواس منبع شگفت‌انگیزی از ویتامین C و مخزنی از مواد معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، پتاسیم و منگنز است.

ریواس مانند یک ملین عمل‌می‌کند. وجود فیبرهای رژیمی، ریواس را برای افرادی که درحال کاهش وزن هستند محبوب کرده‌است. ریواس فواید بسیاری دارد و گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان می‌تواند به رسیدنتان به اهداف سلامتی کمک کند.

در ادامه خواص ریواس برای سلامتی، پوست و مو آمده است

ریواس به‌دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر رژیمی و مواد معدنی ضروری، یک سبزیجات شگفت‌انگیز محسوب‌می‌شود. ریواس دارای فواد زیادی برای پوست، مو و سلامتی است. به این خواص ریواس که بسیار متنوع هم هستند نگاهی بیندازید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


خواص ریواس برای پوست

ریواس یک ضدباکتری و ضدقارچ طبیعی است که آن را به یک سبزیجات دوستدار پوست سالم تبدیل‌می‌کند. فواید ریواس برای پوست در زیر آمده‌است:


۱. علائم پیری را به تاخیر می‌اندازد

ریواس معدن ویتامین A است. این آنتی‌اکسیدان طبیعی به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد و به‌ تاخیرانداختن علائم پیری مانند چین‌وچروک و خطوط کمک‌می‌کند. پس، ریواس با جلوگیری‌کردن از آسیب سلولی توسط رادیکال‌ها، پوست شما را جوان و درخشان نگه‌می‌دارد.


۲. با عفونت‌های پوست مبارزه‌می‌کند

ریواس یک عامل ضدباکتری و ضدقارچی طبیعی است و از پوست‌تان در برابر عفونت‌های مختلف محافظت‌می‌کند. پزشکان دارویی زیادی از استفاده از خمیر ریواس خام برای استفاده موضعی برای عفونت‌های متعدد پوستی حمایت‌کرده‌اند.


خواص ریواس برای مو

این سبزی سرشار از مواد معدنی، برای مو نیز مفید است. فواید ریواس برای مو در پایین آمده است:


۳. رنگ موی طبیعی

با ریواس ظاهر جدیدی به موی خود بدهید!

ریشه ریواس دارای مقدار مناسبی اسید اکسالیک است که به دادن رنگ قهوه‌ای روشن یا رنگ بور به مو معروف است. وجود اسید اکسالیک باعث‌می‌شود رنگ، مدت بیشتری بر مو بماند و با مواد شیمیایی قوی به پوست سر آسیب‌نمی‌رساند.

– حدود ۳ قاشق چایخوری پودر ریشه ریواس را در ۲ فنجان آب بریزید و ۱۵ دقیقه بجوشانید.

– بگذارید یک شب بماند.

– صبح بعد، محلول را صاف‌کنید و برای داشتن یک رنگ موی عالی، موی‌تان را با این محلول بشویید.


خواص ریواس برای سلامتی

ریواس یک منبع طبیعی از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کولین و فولات است. مواد معدنی، ریواس را سرشار از فواید سلامتی می‌کنند. این فواید در پایین آمده‌اند:

۴. کاهش وزن را افزایش‌می‌دهد

می‌خواهید یک بدن عالی و روی فرم داشته‌باشید؟ رسیدن به وزن ایده‌آل‌تان می‌تواند با اضافه‌کردن ریواس به رژیم غذایی آسان‌شود. ۱۰۰ گرم ریواس فقط ۲۱ کالری دارد. ریواس دارای مقادیر زیادی فیبر، مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های پلیفنولیک است. مشارکت همه این مواد مغذی، سرعت سوخت‌وساز بدن را افزایش‌می‌دهد و چربی ناخواسته را ازبین‌می‌برد. ساقه و ریشه ریواس حاوی آنتراکینون‌ها- رین و امودین است. این مواد خواص ملین و مسهل دارند و ریواس را برای افرادی که رژیم کم‌چربی و کم‌کالری دارند، به یک سبزی عالی تبدیل‌می‌کند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


 ۵. فراوانی ویتامین K

افرادی که کمبود ویتامینK دارند، به طولانی‌شدن زمان انعقاد خون مبتلامی‌شوند. در موارد بدتر، این مسئله می‌تواند منجر به مرگ هم بشود. یک فنجان ریواس حاوی مقدار مناسبی ویتامین K، یعنی حدود ۳۵.۷ میکروگرم است. هنگام مجروح‌شدن فرد، این ویتامین برای آغاز فرآیند انعقاد خون ضروری است.


۶. بینایی را افزایش‌می‌دهد

گونه‌های قرمز ریواس در مقایسه با انواع سبز آن، مقادیر قابل‌توجهی فلاونوئید پلی‌فنولیک مانند زئاگزانتین، بتاکاروتن و لوتئین دارند. این مواد مغذی، در بدن انسان به ویتامین A تبدیل‌می‌شوند. پس، مصرف منظم ساقه‌های ریواس قرمز به افزایش بینایی و به‌تاخیر انداختن بیماری‌های متعدد چشمی کمک‌می‌کند.


۷. سرطان را مهارمی‌کند

ریواس دارای مقادیر بسیار بالای آنتی‌اکسیدان است. ریواس توانایی مهار رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب سلول و درنتیجه سرطان می‌شوند را دارد. ریواس خام، لیکوپن ندارد. لیکوپن آنتی‌اکسیدانی است که به داشتن خواص ضدسرطانی مشهور است. پختن ساقه‌های ریواس، این آنتی‌اکسیدان را فعال‌می‌کند. مصرف منظم ریواس پخته می‌تواند ابتلا به سرطان‌های ریه و سرطان حفره دهانی را در افرادی که از تنباکو و دیگر عوامل سرطان‌زا استفاده‌می‌کنند به تاخیر بیندازد. اما، لطفا به خاطر داشته‌باشید بیماران مبتلا به سرطان‌های حساس به هورمون باید از خوردن ریواس اجتناب‌کنند.


۸. یک پادتن طبیعی برای یبوست

برای حرکات طبیعی روده، شما روزانه به ۲۵ گرم فیبر رژیمی احتیاج‌دارید. ریواس ۹.۹ درصد حد مجاز (RDA) فیبر رژیمی را داراست. شما می‌توانید برای حرکات منظم روده، ریواس را در رژیم غذایی خود بگنجانید. میزان زیاد فیبر موجود در ریواس باعث می‌شود ریواس مانند یک ملین ملایم عمل‌کند. به همین دلیل است که ریواس را به‌عنوان درمان طبیعی یبوست توصیه‌می‌کنند. اما، توصیه‌می‌شود که نباید بدون دستور پزشک، بیشتر از یک هفته از محصولات ملین محرک استفاده‌کرد.


۹. سم‌زدای خوب طبیعی

دفع سموم از بدن بسیار ضروری است، به‌ویژه زمانی که سعی دارید وزن‌تان را کاهش‌دهید. ریواس سرشار از فیبر است و همانگونه که پیش‌تر گفته شد، خواص ملین شگفت‌انگیزی دارد. همین مسئله، ریواس را به یک عامل سم‌زدای فوق‌العاده تبدیل‌می‌کند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۱۰. سلامت رگ‌های خونی را افزایش‌می‌دهد

هر فرد برای حفظ عملکرد نرمال رگ‌های خونی، روزانه به مصرف ۶۰ میلی‌گرم ویتامینC نیازدارد. این ویتامین برای سنتز کلاژن ضروری است. کلاژن، عنصر کلیدی برای سنتز، حفظ و ترمیم رگ‌های خونی است. شما فقط با یک‌بار خوردن ریواس، می‌توانید ۱۷ درصد از RDA این ویتامین را تامین‌کنید.


۱۱. سلامت مغز

یک بدن سالم و همچنین یک مغز سالم، چیزی است که باعث‌می‌شود شما کارهای‌تان را درست انجام‌دهید.


۱۰۰ گرم ساقه ریواس تازه، ۲۹.۳ میکروگرم ویتامین K که حدود ۲۴ درصد RDA است را تامین‌می‌کند. علاوه‌بر محافظت از مغز دربرابر آسیب عصبی، این ویتامین به داشتن نقش اساسی در تسکین افراد مبتلا به آلزایمر نیز معروف است. استفاده منظم از ساقه‌های ریواس، حافظه را تقویت‌کرده و شروع زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد.


۱۲. علائم یائسگی را کاهش‌می‌دهد

زنانی که در مرحله یائسگی هستند، دچار علائم شدید جسمی و عاطفی مانند تعریق شدید شبانه و گرگرفتگی می‌شوند. خطر پوکی استخوان نیز در این دوره افزایش‌می‌یابد. ریواس سرشار از کلسیم است و می‌تواند به کاهش بعضی از این علائم یائسگی کمک‌کند.


۱۳. کلسترول را کاهش‌می‌دهد

ساقه ریواس را به داشتن مقادیر زیاد فیبر و استر گالویل که یک ماده شیمیایی ضدکلسترول است، می‌شناسند. گنجاندن ریواس در رژیم غذایی، از طریق کنترل سطوح کلسترول به حفظ سلامت قلب کمک‌می‌کند.


۱۴. لخته‌شدن خون را تثبیت می‌کند

افزایش غلظت خون باعث لخته‌شدن خون می‌شود که می‌تواند باعث سکته، ترومبوز سیاهرگی عمقی و همچنین دیگر اختلالات قلبی‌عروقی شود. ریواس، ازطریق محافظت از بدن در برابر چنین مشکلات سلامتی، سطح غلظت خون را پایین‌می‌آورد.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۱۵. سیستم ایمنی را تقویت‌می‌کند

با افزایش آلودگی، استرس و سبک‌زندگی ناسالم، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. ریواس منبعی طبیعی از ویتامین C است که سطوح ایمنی بدن را افزایش‌می‌دهد. برای جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه و دیگر عفونت‌ها، به‌طورمنظم ریواس بخورید.


۱۶. دیابت را کنترل‌می‌کند

ریواس یک منبع طبیعی از منگنز است که توانایی تنظیم قندخون را دارد. بنابراین، به افراد دیابتی توصیه‌می‌شود این ساقه قرمزرنگ را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند تا سطح قندخون‌شان را چک‌کند.


۱۷. میوه‌ای عالی برای زنان باردار و شیرده

ساقه ریواس، منبع خوبی از آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، کولین و فولات است. کولین نقشی اساسی در تعیین سلامتی مغز جنین دارد. زنان باردار، روزانه به ۴۵۰ میلی‌گرم کولین نیازدارند و زنان شیرده باید حدود ۵۵۰ میلی‌گرم از این ماده مغذی را مصرف‌کنند. یک ساقه ریواس حاوی ۳.۱ گرم کولین است که آن را به انتخابی مناسب برای زنان شیرده تبدیل‌می‌کند.


۱۸. فشارخون را پایین‌می‌آورد

مصرف روزانه ریواس تازه، به کنترل سطح فشارخون کمک‌می‌کند. این مسئله از شما دربرابر بیماری‌های قلبی و قلبی‌عروقی محافظت‌می‌کند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۱۹. استخوان‌ها و دندان‌های سالم‌تر

شما می‌توانید با خوردن این سبزیجات سرشار از کلسیم، سلامت استخوان‌ها و دندان‌های‌تان را حفظ‌کنید. وجود مقدار زیاد ویتامین K در ریواس به ساخت و تقویت استخوان‌ها کمک‌می‌کند.


۲۰. سلامت قلب

از خواص ریواس اسن است که سدیم و چربی اشباع‌شده کمی دارد و همین ریواس را به انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به بیماری‌های مربوط به قلب تبدیل‌می‌کند.

راه‌های سریع و آسان گنجاندن ریواس در رژیم غذایی خود

ریواس– هرگونه که می‌خواهید ریواس را مصرف‌کنید. خام یا پخته.

– ساقه ریواس می‌تواند برای پختن کیک فنجانی استفاده‌شود.

– از ریواس برای روی پیتزا استفاده‌کنید یا از آن مربا یا سس درست‌کنید. ریواس، اگر مدت بیشتری دم‌بکشد یا پخته‌شود، مواد مغذی بهتری را به شما هدیه‌می‌کند.

– ریواس را به پاستا اضافه‌کنید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


سلامتی‌تان را همین امروز با ریواس تقویت‌کنید!

ریواس را به هرشکلی استفاده‌کنید، مقادیر کافی ویتامین، مواد معدنی، فیبر را دریافت‌خواهیدکرد. ریواس را در رژیم غذایی روزانه خود قراردهید تا به کاهش وزن دلخواه‌تان برسید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

۵ خاصیت ضد استرسی بادرنجبویه

استرس و عصبانیت جز عواملی هستند که رادیکال‌ های آزاد را فعال کرده و به جان بدن می‌اندازند. پس لازم است هر طوری شده آرامش را به بدن بازگرداند. گیاه بادرنجبویه یکی از آن گیاهان آرام‌ بخش است که روی سیستم عصبی تأثیر گذاشته و باعث آرامش می‌شود.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


بادرنجبویه:

استرس که به جان آدم می‌افتد مشکلاتی مانند بی‌خوابی، گرفتگی عضلات، معده درد، عصبانیت و تبخال و غیره نیز بروز می‌کنند. اگر این استرس‌های روزمره و فشارهای عصبی که روی تک‌تک ما هست رفع نشود خدا می‌داند چه بلایی سر سلول‌ها و اعضای بدن خواهد آمد.

استرس و عصبانیت جزو عواملی هستند که رادیکال‌های آزاد را فعال کرده و به جان بدن می‌اندازند. پس لازم است هر طوری شده آرامش را به بدن بازگرداند.

گیاه بادرنجبویه که به نام ملیسا نیز معروف است یکی از آن گیاهان آرام‌بخش است که به طور طبیعی روی سیستم عصبی تأثیر گذاشته و باعث آرامش می‌شود. در این مطلب چند خاصیت مهم این گیاه را عنوان می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


 


بادرنجبویه برای مقابله با تپش قلب ناشی از مشکلات عصبی:

بادرنجبویه تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است. به همین دلیل هم برای مقابله با اضطراب و تشویش و گرفتگی‌های عضلانی مفید است. متأسفانه زمانی که اضطراب و نگرانی بر فرد غلبه می‌کند اسپاسم های عضلانی نیز آزاردهنده می‌شوند. در این شرایط می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید. برگ‌های بادرنجبویه روی گیرنده‌های گابا (GABA) تأثیر می‌گذارند. این گیرنده‌ها در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی کنترل‌کننده‌ی سیستم عصبی اختلال ایجاد می‌کنند به طوری که فعالیت آن‌ها را افزایش داده و به این ترتیب مانع از فعالیت درست سیستم عصبی مرکزی می‌شوند که وظیفه‌ی آرامش عضلات را بر عهده دارد. زمانی که تپش قلب نیز به واسطه‌ی استرس و فشارهای روحی افزایش می‌یابد این گیاه می‌تواند کارساز باشد. برای این کار باید روزانه یک تا دو فنجان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. برای تهیه‌ی آن برای هر لیتر آب 4 قاشق غذاخوری از این گیاه کافی است.


از این گیاه برای تسکین دردهای میگرنی، تسکین مشکلات عصبی و همچنین برای کاهش کرامپ ها یا گرفتگی‌های عضلانی ناشی از مشکل سندرم پیش از قاعدگی نیز استفاده می‌شود.


بادرنجبویه برای مقابله با بی‌خوابی:

بادرنجبویه با ایجاد آرامش عضلانی و رفع گرفتگی آن‌ها به داشتن خواب راحت نیز کمک می‌کند. در سال 1992، نتایج یک پژوهش نشان داد که بادرنجبویه به همراه گیاه سنبل‌الطیب (والریان) به اندازه‌ی داروهای خواب‌آور موثرند. برای رفع بی خوابی‌های ناشی از استرس و فشارهای عصبی نیز می‌توانید روزانه 1 تا 2 فنجان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. برای هر لیتر آب 4 قاشق غذاخوری از این گیاه کافی است. افراد بزرگسال همچنین می‌توانند پشت گردن خود را با روغن گیاهی بادرنجبویه ماساژ دهند. برای این کار یک تا دو قطره از روغن را با کمی روغن جوجوبا مخلوط کرده و پشت گردن خود را ماساژ دهید.

بادرنجبویه با ایجاد آرامش عضلانی و رفع گرفتگی آن‌ها به داشتن خواب راحت نیز کمک می‌کند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


بادرنجبویه برای رفع اسپاسم‌های معده و روده:

زمانی که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می‌گیرد عضلات معده و روده نیز در امان نمی‌مانند و دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بادرنجبویه علاوه بر رفع این اسپاسم‌ها باعث کاهش سنگینی معده شده و به کبد کمک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید کند. برگ‌های این گیاه برای کودکانی که قولنج می‌کنند مفید است. البته قبل از مصرف بهتر است نظر پزشک یا عطاری را جویا شوید. در حالت کلی از دمنوش این گیاه برای بچه‌هایی که دچار قولنج می‌شوند استفاده می‌شود. به این ترتیب که برای هر کیلوگرم وزن کودک یک قاشق چای‌خوری از این دمنوش کافی است. برای رفع اسپاسم معده و روده‌ی خودتان نیز روزی یک تا دو فنجان از این دمنوش را میل کنید.


 


بادرنجبویه ضد درد و مناسب برای تسکین اعصاب:

بادرنجبویه آرام‌بخش است و در کنار مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوبروفن و غیره برای تسکین برخی از دردها نیز موثر است. حتی اگر این گیاه باعث رفع کامل درد نشود بدون شک شدت آن را کاهش خواهد داد. از این گیاه برای تسکین دردهای میگرنی، تسکین مشکلات عصبی و همچنین برای کاهش کرامپ ها یا گرفتگی‌های عضلانی ناشی از مشکل سندرم پیش از قاعدگی نیز استفاده می‌شود.



بادرنجبویه برای رفع تبخال:

منشأ تبخال ویروس است و استرس نیز یکی از عوامل بروز آن. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بادرنجبویه برای مقابله با این مشکل موثر است. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند اسید رزمارینیک و همچنین سیترال است که هر دو خواص ضدویروسی دارند. برای این کار باید دست به کار شوید و یک روغن مخصوص درست کنید. یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با یک قاشق غذاخوری موم عسل مخلوط کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست شود. یک قاشق چای‌خوری تنتور بادرنجبویه و سپس 5 قطره روغن گیاهی بادرنجبویه، 10 قطره روغن گیاهی درخت چای و 10 قطره روغن گیاهی اسطوخودوس به آن اضافه کنید. همه‌ی مواد را ترکیب کنید و با دیدن اولین علائم بروز تبخال روی محل بگذارید. هر نیم ساعت یک بار به مدت 3 ساعت و بعد از آن یک مرتبه هر دو ساعت از این روغن را روی تبخال بزنید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


موارد منع مصرف بادرنجبویه: 

  • مصرف این گیاه برای افرادی که از اختلالات تیروئیدی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که دچار گلوکم یا همان آب سیاه هستند نیز نباید از این گیاه استفاده کنند چون امکان دارد فشار چشمشان بالا رفته و مشکلشان بدتر شود.
  • آقایانی که دچار ورم در پروستات هستند نیز باید از مصرف این گیاه بپرهیزند.
  • روغن گیاهی بادرنجبویه برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کودکان مورد منع مصرف دارد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی

گیاهان دارویی مفید برای حساسیت های فصلی و غذایی

همان گونه که بعضی از گیاهان و میوه ها می توانند حساسیت زا باشند، گیاهان زیادی نیز وجود دارند که دارای خاصیت ضد حساسیت می باشند باید اضافه نمود که در موارد معدود، بعضی از گیاهان ضد حساسیت، خود ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت نمایند. از جمله گیاهانی که به طور معمول در دسترس می باشند و می توان آن ها را به طور مرتب مصرف نمود و یا در رژیم غذایی قرار داد، می توان به انگور، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، زردچوبه، شاه تره، نارنج، سیاه دانه، کندر، گل مغربی، درخت میخک و افدرا اشاره کرد.

 

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


نحوه و میزان کاربرد تعدادی از آن ها به طور خلاصه شرح داده می شود:


 انگور یا آب انگور را می توان در فصولی که وجود دارد به طور تازه مصرف نمود، البته مطالعه در این مورد بر روی کشمش انجام نشده، ولی به احتمال زیاد کشمش هم باید دارای این اثر باشد.



بادرنجبویه که از برگ آن استفاده می شود، گیاهی با نام علمی Melissa Officinalis از خانواده ی نعناع است که از برگ آن استفاده می شود.

می توان در هر نوبت 5 گرم از برگ آن را به صورت دم کرده مصرف نمود.

مصرف هر روز آن در حد 5 تا 10 گرم بلامانع است.



دارچین از گیاهان معروف و پُرمصرف می باشد که پوست ساقه ی درخت دارچین است. پوست را به صورت پودر در آورید(پورد قهوه ای رنگ).

آن را می توان به اشکال مختلف مصرف نمود، حتی می توان به طور مستقیم پودر را با غذاها و مایعات مصرف کرد.

مصرف هر نوبت 1 تا 2 گرم می باشد و می توان تا روزی 5 گرم و حتی بیشتر از آن نیز مصرف نمود. باید اشاره کرد که دارچین به ندرت می تواند در افراد ایجاد حساسیت نماید.


 


زردچوبه پودر زردی است که همه آن را می شناسند و از ریشه گیاه زردچوبه به دست می آید. زردچوبه در ایران رویش ندارد و جزء اقلام وارداتی است.

زردچوبه از گیاهان با ارزش و دارای خواص زیادی است که باید به طور مرتب در غذاها از آن استفاده نمود.

مصرف زردچوبه تا روزی 3 گرم برای افراد بالغ بلامانع است.

زردچوبه دارای خواص ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، ضد سرطان قوی، ضد التهاب، اشتهاآور، ضد حساسیت و ده ها خاصیت ارزنده دیگر است.



شاه تره گیاه بوته ای با برگ های نازک و ریز است که از مصرف بالایی در دنیا برخوردار می باشد.

مهم ترین خواص شاهتره به عنوان حافظ  کبد و درمان امراض پوستی است که از قدیم مورد استفاده بوده است.

یکی از گیاهانی که به طور وسیع برای امراض کبد مصرف می شود، شاهتره است که به نام Fumitory در جهان مشهور می باشد.

از دیگر خواص شاهتره اثر ضد حساسیت آن است.

برای  مصرف آن، میزان 5 گرم از برگ را با یک لیوان آب به مدت 5 تا 10 دقیقه بجوشانید، سپس صاف کنید و قبل از سرد شدن بنوشید.

مصرف شاهتره برای افراد بالغ تا روزی 5 گرم بلامانع است.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


آب نارنج از دیگر گیاهان ضد حساسیت است. آب نارنج را می توان با تمام غذاها مصرف نمود.

آب نارنج در اثر ماندن ممکن است تلخ شود، لذا بهتر است تازه مصرف شود.

گر چه عدد معینی برای مصرف روزانه ی آن داده نشده است. ولی مقدار زیاد آن ممکن است باعث تحریک معده شود. اما  به نظر می رسد مصرف آن تا 2 یا 3 عدد در روز بلامانع باشد.



سیاهدانه نیز از گیاهان سودمند می باشد که خواص زیادی دارد.

مهم ترین خواص سیاه دانه شامل اثرات ضد میکروب، ضد سرطان، ضد حساسیت، ضد ویروس، شیرافزا، ادرارآور، کاهش دهنده اوره خون، محرک سیستم ایمنی بدن، محافظ کبد، مقوی معده، محرک تنفس و اثرات دیگر است.

به نقل از یکی از کتب گیاهان دارویی مهم چاپ 2002 آمریکا " پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و اله وسلم) سیاهدانه را دوای همه دردها می دانستند و مصرف آن را به مسلمانان توصیه فرموده اند".

روزانه می توان 1 تا 2 گرم از دانه سیاهدانه به صورت له شده یا چای و یا موارد دیگر استفاده نمود.


البته گیاهان دیگری هم به عنوان ضد حساسیت وجود دارند که دسترسی به آن ها مشکل بوده و یا ممکن است در مواردی دارای محدودیت مصرف باشند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی

۱۰ خاصیت روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از معدود خوراکی‌هایی است که می‌توان آن را در دسته سوپرفودها قرار داد. سوپرفود یا ابر غذا به آن دسته از مواد غذایی گفته می‌شود که تاثیر زیاد روی سلامتی مصرف کننده دارند. ترکیب منحصربه‌فرد اسید‌های چرب روغن نارگیل می‌تواند تاثیر مثبتی روی سلامتی شما داشته باشد. خواص روغن نارگیل خوراکی شامل کمک به لاغری، عملکرد بهتر مغز و فواید شگفت‌انگیز متعدد دیگر است. حتی بدون مصرف خوراکی هم می‌توان از فواید روغن نارگیل برای پوست و مو بهره‌مند شد. خواص روغن نارگیل برای پوست و مو کمتر از خواص خوارکی آن نیست. در اینجا ۱۰ خاصیت روغن نارگیل را معرفی می‌کنیم که از نظر علمی ثابت شده‌اند.


۱. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب با خواص دارویی قوی است

روغن نارگیل سرشار از چربی‌های اشباع سالمی است که تاثیر آن‌ها با اکثر چربی‌های موجود در رژیم غذایی شما تفاوت دارد.

این چربی‌ها می‌توانند چربی‌سوزی را افزایش دهند و انرژی بدن و مغز شما را به سرعت تامین کنند. این چربی‌ها همچنین می‌توانند میزان کلسترول خوب (HDL Cholesterol) را در خون افزایش دهند که تاثیر آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ثابت شده است.

اکثر چربی‌های موجود در رژیم غذایی از نوع «تری‌گلیسرید با زنجیره بلند» (long-chain triglycerides) است، ولی روغن نارگیل چربی‌هایی دارد که با نام «تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط» (medium-chain triglycerides) شناخته می‌شوند. یعنی طول زنجیره‌ی این اسیدهای چرب از اکثر چربی‌های دیگر کوتاه‌تر است.

این نوع چربی‌ها پس از مصرف مستقیما به سمت کبد می‌روند. کبد این چربی‌ها را یا به عنوان یک منبع انرژی سریع استفاده یا آن‌ها را به نوعی از ترکیبات آلی به نام کتون‌ها (Ketone) تبدیل می‌کند.

کتون‌ها می‌توانند فواید بسیار مهمی برای مغز داشته باشند. محققان در حال تحقیق روی کتون‌ها به عنوان درمانی برای آلزایمر، صرع و دیگر بیماری‌ها هستند.


2. جوامعی که میزان زیادی روغن نارگیل مصرف می‌کنند سالم هستند

روغن نارگیل در کشورهای غربی یک ماده غذایی ناشناخته محسوب می‌شود و بیشتر توسط افرادی مصرف می‌شود که برای سلامت و تغذیه خود اهمیت قائلند.

در صورتی که در برخی از نقاط کره زمین، نارگیل (که سرشار از روغن نارگیل است) جزئی از رژیم غذایی اصلی محسوب می‌شود که مردم برای نسل‌های متمادی آن را مصرف می‌کرده‌اند.

یکی از بهترین نمونه‌های این جوامع، مردم اهل توکلائو هستند که کشوری کوچک در جنوب اقیانوس آرام است.

مردم توکلائو بیش از ۶۰ درصد از کالری مورد نیاز خود را از مصرف نارگیل به دست می‌آورند. پس از تحقیق، مشخص شد این افراد فوق‌العاده سالم هستند و  آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بسیار کم است.

یکی دیگر از نمونه‌های جوامعی که با خوردن نارگیل سلامتی خود را حفظ کرده‌اند، اهالی کیتاوا هستند. کیتاوا یکی از جزایر اصلی مجموعه جزایر تروبریاند در غرب گینه نو است.



3. روغن نارگیل می‌تواند چربی‌سوزی را افزایش دهد

چاقی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سلامتی در سرتاسر دنیاست.

در حالی که برخی از افراد فکر می‌کنند چاقی فقط به میزان کالری مصرفی بستگی دارد، بسیاری دیگر باور دارند که منبع دریافت کالری هم مهم است.

در واقع مواد غذایی مختلف تاثیر مختلفی روی بدن و هورمون‌های ما می‌گذارند. از این نظر هر کالری با دیگر کالری متفاوت است.

تری‌گلیسریدهای موجود در روغن نارگیل که از نوع تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط هستند، در مقایسه با چربی‌هایی با زنجیرهای بلندتر، می‌توانند میزان کالری مصرفی شما را افزایش دهند.

نتایج یک تحقیق نشان داد که مصرف ۱۵ تا ۳۰ گرم تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط در روز، مصرف انرژی در ۲۴ ساعت را تا ۵٪ افزایش می‌دهد که در مجموع چیزی حدود ۱۲۰ کالری در روز می‌شود.


4. روغن نارگیل می‌تواند میکروارگانیسم‌های مضر را ازبین ببرد

حدود ۵۰ درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را «لوریک اسید» (lauric acid) تشکیل می‌دهد.

وقتی لوریک اسید هضم می‌شود، ماده‌ی دیگری به نام «مونولورین» (Monolaurin) را شکل می‌دهد که از آن با نام «گلیسریل لورات» (glyceryl laurate) هم یاد می‌شود.

هم لوریک اسید و هم مونولورین توانایی از بین بردن عوامل بیماری‌زا مانند باکتری، ویروس و قارچ را دارند.

برای مثال ثابت شده است که این مواد توانایی از بین بردن باکتری بسیار خطرناک «استافیلوکوکوس اورئوس» (Staphylococcus aureus) و قارچ «کاندیدا آلبیکانس» (Candida albicans) را دارند. کاندیدا آلبیکانس یکی از عوامل رایج عفونت قارچی در انسان است.


5. روغن نارگیل می‌تواند احساس گرسنگی را کاهش دهد و به شما کمک کند کمتر بخورید

یکی از خواص جالب اسیدهای چرب روغن نارگیل این است که می‌توانند احساس گرسنگی شما را کاهش دهند.

این ویژگی می‌تواند به دلیل نوع سوخت و ساز این چربی‌ها در بدن باشد؛ چرا که کتون‌ها می‌توانند اشتها را کم کنند.

در یک تحقیق، به ۶ مرد سالم رژیمی حاوی مقادیر مختلفی از تری‌گلیسرید با زنجبره متوسط و بلند داده شد.

دسته‌ای که بیشترین تری‌گلیسرید با زنجیر متوسط (MCTs) را مصرف کرده بودند، به طور میانگین در روز ۲۵۶ کالری کمتر خورند.

تحقیق دیگری که روی ۱۴ مرد سالم انجام شد به این نتیجه رسید که آن‌هایی که در وعده‌ی صبحانه بیشترین میزان تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط را خورده بودند، در وعده‌ی ناهار میزان کالری کمتری مصرف کردند.

این تحقیقات در مقیاس کوچک و دوره زمانی کوتاهی انجام شده‌اند. اگر این تاثیر در مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، می‌تواند در طول چند سال به کاهش وزن منجر شود.


6. اسیدهای چرب روغن نارگیل ممکن است به کاهش تشنج کمک کنند

محققان در حال بررسی نوعی رژیم غذایی به نام «رژیم غذایی کتوژنیک» (Ketogenic diet) برای درمان اختلالات مختلف هستند.

یکی از شناخته‌شده‌ترین کاربردهای درمانی این رژیم غذایی، درمان صرع‌های مقاوم به دارو در کودکان است.

این رژیم غذایی شامل مصرف میزان بسیار کمی کربوهیدرات و میزان زیادی چربی است که منجر به افزایش شدید غلظت کتون‌ها در خون می‌شود.

به دلایلی، این رژیم غذایی میزان تشنج را در کودکان دچار صرع کاهش می‌دهد؛ حتی در بچه‌هایی که بیماری‌شان به داروهای مختلف جواب نداده است.

از آنجا که اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل به کبد رفته و در آنجا به کتون تبدیل می‌شوند، معمولا در درمان بیماران صرعی از آن‌ها برای بالا بردن سطح کتون خون استفاده می‌شود. این کار به بیمار اجازه می‌دهد در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌ها هم اندکی بیشتر استفاده کند.


7. روغن نارگیل می‌تواند کلسترول خوب یا HDL را افزایش دهد



روغن نارگیل چربی‌های اشباع طبیعی دارد که میزان کلسترول HDL خوب را در بدن بالا می‌برند. این چربی‌ها همچنین ممکن است به تبدیل شدن کلسترول بد یا LDL به فرمی کمتر مضر کمک کنند.

خیلی از کارشناسان بر این باورند که روغن نارگیل با افزایش کلسترول خوب، می‌تواند در مقایسه با بسیاری از روغن‌های دیگر برای سلامتی قلب مفیدتر باشد.

در تحقیقی روی ۴۰ خانم، روغن نارگیل در مقایسه با روغن سویا توانست کلسترل کلی و کلسترول بد LDL را بیشتر کاهش و کلسترول خوب HDL را بیشتر افزایش دهد.

در تحقیق دیگری که روی ۱۱۶ بیمار انجام شد، رژیم غذایی حاوی روغن نارگیل میزان کلسترول خوب خون را افزایش داد.


۸. روغن نارگیل می‌تواند از سلامت پوست، مو و دندان‌های شما محافظت کند

حتی بدون مصرف خوراکی هم می‌توان از خواص روغن نارگیل بهره‌مند شد.

خیلی از افراد از خواص روغن نارگیل برای پوست و مو اطلاع دارند و از آن برای مصارف آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند.

تحقیقات روی افراد دارای پوست خشک نشان داده است که روغن نارگیل می‌تواند رطوبت پوست را افزایش دهد و حتی علائم اگزما را کم کند.

محافظت از مو در برابر آسیب دیدن، از دیگر خواص روغن نارگیل است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد این روغن مانند یک ضدآفتاب ملایم، راه حدود ۲۰ درصد از اشعه‌های فرابنفش خورشید را سد می‌کند.

یکی دیگر از کاربردهای روغن نارگیل، استفاده از آن به صورت دهان‌شویه است که می‌تواند باکتری‌های مضر را از بین ببرد، سلامت دهان و دندان را بهبود دهد و بوی بد دهان را کم کند.


9. اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌تواند باعث تقویت عملکرد مغز در بیماران آلزایمری شود

بیماری آلزایمر یکی از رایج‌ترین دلایل زوال عقل در دنیاست و بیشتر در افراد مسن رخ می‌دهد.

به نظر می‌رسد در بخش‌های خاصی از مغز بیماران مبتلا به آلزایمر توانایی استفاده از گلوکز به عنوان منبع انرژی کاهش پیدا می‌کند.

محققان حدس می‌زنند کتون‌‌ها بتوانند به عنوان یک منبع انرژی جایگزین برای این سلول‌های آسیب‌دیده‌ی مغز عمل کنند و علائم آلزایمر را کاهش دهند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ انجام شد، مصرف تری‌گلیسرید با زنجیره متوسط، باعث بهبود عملکرد مغز بیماران مبتلا به انواع خفیف‌تر آلزایمر شد.

با این حال به یاد داشته باشید که تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی است و هنوز شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خود روغن نارگیل به درمان بیماری آلزایمر کمک می‌کند.


10. روغن نارگیل می‌تواند به از دست دادن چربی‌های مضر شکمی کمک کند

با توجه به این که روغن نارگیل می‌تواند اشتها را کاهش و چربی‌سوزی را افزایش دهد، به نظر منطقی می‌رسد که بتواند به شما کمک کند وزنتان را کاهش دهید.

به نظر می‌رسد روغن نارگیل به ویژه در زمینه‌ی کاهش چربی‌های شکمی موثر باشد. این نوع چربی در حفره‌ی شکمی انبار می‌شود و دور ارگان‌های بدن را می‌گیرد.

چربی شکمی خطرناک‌ترین نوع چربی است و ارتباط زیادی با ابتلا به بیماری‌های مزمنی از قبیل انواع سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی دارد.

در تحقیقی روی ۴۰ خانم با چاقی شکمی، خوردن ۳۰ میلی‌لیتر (۲ قاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز، منجر به کاهش چشم‌گیر در BMI (شاخص توده بدنی) و اندازه‌ی دور کمر پس از ۱۲ هفته شد.

تحقیق دیگری روی ۲۰ مرد چاق، کاهش ۲.۸۶ سانتی‌متری اندازه‌ی دور کمر را پس از ۴ هفته مصرف ۳۰ میلی‌لیتر (۲ فاشق غذاخوری) روغن نارگیل در روز گزارش کرد.

با وجود تمام این فواید روغن نارگیل، نباید فراموش کنید که این روغن هم کالری زیادی دارد. پس اضافه کردن میزان زیادی از آن به رژیم غذایی فکر خوبی نیست. اما جایگزین کردن برخی از روغن‌های دیگری که در پخت و پز یا به صورت خام در رژیم غذایی استفاده می‌کنید با روغن نارگیل، می‌تواند تاثیر کوچکی بر کاهش وزن داشته باشد.

سایر خواص روغن نارگیل را از یاد نبرید

روغن نارگیل را می‌توانید از انواع فروشگاه‌ها و عطاری‌ها بخرید. برای بهره‌مند شدن از خواص روغن نارگیل مطمئن شوید که روغن نارگیل خالص، طبیعی و تصفیه نشده استفاده می‌کنید.


این مقاله به واقع تنها نوک کوه یخ است. مردم در مناطق مختلف جهان از روغن نارگیل برای مصارف بسیار مختلفی استفاده می‌کنند و نتایج بسیار خوبی از آن می‌گیرند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

خواص روغن کرچک


روغن کرچک از فشردن دانه‌ی گیاه کرچک استخراج می‌شود. روغن کرچک نخستین بار در هندوستان و آفریقا تولید شد. از این روغن که حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است،‌ می‌توان در ساخت انواع صابون‌ها، لوازم آرایشی، روغن‌های ماساژ، منسوجات، و داروها استفاده کرد؛ از این رو، روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی انسان فواید بی‌شماری به همراه دارد. پس، جای تعجب نیست که بدانیم قرن‌ها است از روغن کرچک برای مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می‌شود. بسیاری معتقدند بیش‌تر خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

خواص روغن کرچک

روغن کرچک هم کاربرد داخلی ( خوراکی) دارد و هم کاربرد خارجی ( روی بدن). استفاده از این روغن می‌تواند باعث تقویت و بهبود وضعیت دستگاه ایمنی بدن شود؛ هم چنین، این داروی طبیعی خانگی می‌تواند در درمان ناراحتی‌ها و بیماری‌های فراوانی از جمله بیماری پارکینسون، تصلب بافت چندگانه یا ام ‌اس، ریزش مو، فلج مغزی، روماتیسم و آرتروز، یبوست، آفتاب سوختگی، ساییدگی پوست، قارچ پوستی، میگرن و غیره موثر باشد. بنابراین، با مطالعه‌ی این مقاله درباره‌ی جزییات خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی انسان، اطلاعات‌تان را در مورد این روغن بی‌نظیر بالا ببرید.


الف. خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی

۱. تقویت دستگاه ایمنی بدن

سلامت دستگاه ایمنی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها ایفا می‌کند. برای داشتن سبک زندگی سالم، مصرف روغن کرچک می‌تواند جزء یکی از ضروریات باشد، زیرا این روغن قادر است وضعیت دستگاه ایمنی بدن را بهبود ببخشد. این قابلیت جزء یکی از خواص روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود. مصرف روغن کرچک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد. از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت، تولید گلبول‌های سفید در بدن‌تان افزایش خواهد یافت.


۲. از بین بردن خال و زگیل

استفاده از روغن کرچک به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای از بین بردن خال و زگیل به شمار می‌رود. به همین خاطر نیز تصمیم گرفتیم آن را در فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی قرار دهیم. استفاده از روغن کرچک می‌تواند خال‌ها و زگیل‌ها را از روی پوست‌تان برطرف کند. تنها کافی است روغن کرچک را با فشار ملایم و یکنواخت به مدت چند دقیقه بر روی نواحی پوست که خال یا زگیل در آن‌ها روییده است، بمالید.


۳. خلاصی از میخچه

اگر میخچه‌های روی پوست‌تان بسیار آزارتان می‌دهد،‌ روغن کرچک با قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش می‌تواند از این وضعیت خلاص‌تان کند. روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که در نرم کردن میخچه‌ها و مرطوب سازی پوست بسیار موثر هستند. تکه پنبه‌ای را به روغن کرچک آغشته کنید و به مدت چند ساعت روی میخچه‌ها قرار دهید. بعد از گذشت حدود یک هفته نتیجه‌ی قابل توجهی را مشاهده خواهید نمود.


۴. القای درد زایمان (اینداکشن)

کمک به القای درد زایمان (اینداکشن) یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. اسید ریسینلیدیک موجود در روغن کرچک می‌تواند باعث تحریک انقباضات شود. هم‌چنین این روغن به مادران کمک می‌کند، در طول فرایند زایمان درد کم‌تری را تحمل کنند. با وجود این، چنان‌چه قصد دارید در جایی غیر از بیمارستان زایمان نمایید و از این خاصیت روغن کرچک نیز بهره‌مند شوید،‌ پیش از انجام هر کاری با پزشک یا مسئول مراقبت‌های پزشکی مشورت نمایید.


۵. درمان حساسیت

آیا از تحمل مداوم واکنش‌های حساسیتی خسته شده‌اید؟ مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به کاهش علائم حساسیت (آلرژی) و التهاب آلرژیک مخاط بینی کمک کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای سلامتی است. روغن کرچک دارای خواص ضد حساسیتی (ضد آلرژیک) است.


۶. معالجه‌ی قارچ پوستی

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی نوعی عفونت قارچی پوست است که آن را می‌توان با داروها و مواد ضد عفونی درمان نمود. روغن کرچک قادر است عفونت‌ها قارچی پوست نظیر قارچ پوستی را درمان نماید؛ و این قابلیت روغن کرچک نیز از اسید آندسیلنیک موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.


۷. تسکین یبوست

وقتی صحبت از خواص روغن کرچک به میان می‌آید، نمی‌توان خاصیت آن را در درمان یبوست نادیده گرفت. خواص قدرتمند ملینی موجود در روغن کرچک، آن را به یکی از درمان‌های خانگی و طبیعی موثر برای یبوست تبدیل کرده‌اند. تنها کافی است هنگام صبح یک قاشق چای خوری روغن کرچک میل کنید. البته توجه داشته باشید، زنان باردار نباید از این روش برای درمان یبوست‌شان استفاده نمایند.


۸. تسکین درد آرتروز

استفاده از روغن کرچک می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز را تسکین دهد؛ زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مورد را نیز به فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی اضافه کنیم. آیا از درد مفاصل رنج می‌برید؟ فقط کافی است برای رسیدن به حس آرامش و رهایی از درد، کمی روغن کرچک گرم را بر روی نواحی دردناک ماساژ دهید.


۹. تسکین دردهای ماهیچه‌ای


خواص روغن کرچک برای سلامتی، بسیار بیش‌تر از آن چیزهایی است که تاکنون گفته شد. برای مثال، استفاده از روغن کرچک نه تنها می‌تواند باعث تسکین درد آرتروز شود، بلکه دردهای ماهیچه‌ای را نیز آرام می‌کند. روغن کرچک قادر است گردش خون را در بدن بالا ببرد. روغن کرچک به عنوان روغن ماساژ ایده‌آلی شناخته می‌شود که می‌تواند به شکلی چشمگیر درد و ناراحتی ماهیچه‌ها را آرام ‌کند. چنان‌چه می‌خواهید به نتیجه‌ی بهتر برسید، می‌توانید روغن کرچک را با روغن نعناع فلفلی و روغن بابونه‌ی رومی ترکیب کنید تا به روغن ماساژ آرامش‌بخش و شفادهنده‌ای دست یابید که برای تسکین درد ماهیچه‌ای ناشی از فعالیت زیاد مفید است.


۱۰. معالجه‌ی عفونت‌های قارچی

اسید آندسیلنیک موجود در روغن کرچک حاوی خواص قارچ کشی قدرتمندی است؛ بنابراین، روغن کرچک را می‌توان به عنوان درمان خانگی فوق‌العاده خوبی برای بیماری‌های قارچی رایج نظیر بیماری پای ورزشکاران، قارچ پوستی، و تینیا کروریس در نظر گرفت. استفاده از روغن کرچک بر خلاف استفاده از داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت‌های قارچی هیچ گونه عوارض جانبی خطرناکی ندارد. از این رو، هرگز نمی‌توان از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی صحبت کرد، ولی تاثیر این روغن را بر درمان عفونت‌های قارچی نادیده گرفت.


۱۱. بهبود وضعیت خواب

امروزه کمبود خواب به یکی از مشکلات رایج و روزافزون آدم‌ها تبدیل شده است. کمبود و محرومیت از خواب کامل عوارض و آثار مخربی بر سلامتی و زیبایی‌تان خواهد داشت. دست کم در هر شبانه‌روز داشتن ۷ ساعت خواب عمیق و بدون وقفه بسیار ضروری و مهم است. استفاده از روغن کرچک می‌تواند کمک‌تان کند به آسانی خواب کاملی داشته باشید. برطرف کردن کمبود خواب یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود که لازم همگان از آن باخبر شوند. برای رسیدن به نتیجه‌ی رضایت‌بخش بهتر است پیش از رفتن به تخت‌خواب کمی روغن کرچک پشت پلک‌های‌تان بمالید.


۱۲. درمان هموروئید (بواسیر)خواص روغن کرچک

آن‌هایی که به هموروئید (بواسیر) مبتلا می‌شوند، غالبا در آن ناحیه احساس خارش و درد می‌کنند. فواید روغن کرچک برای سلامتی شامل درمان هموروئید و علائم مربوط به آن نیز می‌شود. فقط کافی است کمی روغن کرچک را به آن ناحیه بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند.


۱۳. پیشگیری از بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اختلال رایجی است که معمولا دستگاه عصبی آدم‌های سالخورده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مبتلایان به بیماری پارکینسون در انجام کارها و حرکات بدنی دچار مشکل می‌شوند. بیماری پارکینسون به سفت شدن ماهیچه‌ها و دشواری تحرک منجر می‌شود. از این رو، نمی‌توان از خواص روغن کرچک صحبت کرد و از تاثیرات درمانی آن بر بیماری پارکینسون حرفی به میان نیاورد. استفاده از روغن کرچک می‌تواند علائم بیماری پارکینسون را تحت کنترل درآورد و از گسترش بیش‌تر آن پیشگیری کند. طبق نتایج مطالعات متعدد، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی موجود در روغن کرچک با کاهش سفتی ماهیچه‌ها و میزان لرزش‌ها، عامل ایجاد این خاصیت شگفت‌انگیز در این ماده هستند.


۱۴. کمک به درمان تصلب بافت چندگانه یا ام ‌اس

ام ‌اس به سبب زوال و التهاب غلاف میلین موجود در نخاع و مغز ایجاد می‌شود. مبتلایان به ام اس از مشکلات تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن، خستگی، ضعف، مشکلات دفع و مثانه، و اختلالات بینایی رنج می‌برند. آن‌ها هم‌چنین دچار اختلالات شناختی و هیجانی نیز می‌شوند. خوشبختانه، یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی کمک به درمان تصلب بافت چندگانه یا ام‌ اس است. این قابلیت روغن کرچک به دلیل وجود خواص ضد التهابی و غنی بودن آن از اسیدهای چرب است.


۱۵. کمک به درمان فلج مغزی

فلج مغزی باعث بروز مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی و تحرک می‌شود. هم‌چنین آدم‌های مبتلا به فلج مغزی دچار ضعف ماهیچه نیز می‌شوند. فلج مغزی در کودکانی رخ می‌دهد که در دوران جنینی، هنگام زایمان، یا در اولین سال‌های زندگی‌شان دچار آسیب مغزی می‌شوند. کمک به درمان فلج مغزی نیز از دیگر خواص روغن کرچک است که همه باید بدانند. روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای سلامت بافت مغزی بسیار ضروری هستند. به علاوه، روغن کرچک حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌توانند به درمان علائم فلج مغزی کمک کنند.


۱۶. درمان بیماری پای ورزشکاران

بیماری پای ورزشکاران، نوعی عفونت قارچی بین انگشت‌های پا است که به دلیل تعرق زیاد پا یا پوشیدن کفش‌های تنگ ایجاد می‌شود. علائم بیماری پای ورزشکاران شامل احساس درد، خارش، و سوزش است. نکته‌ی مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که بیماری پای ورزشکاران یک بیماری واگیردار است. این بیماری می‌تواند از راه فرش، کفپوش، حوله، کفش، و لباس آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل شود. مکان‌هایی که معمولا آدم‌ها پا برهنه در آن جا قدم می‌گذارند (مانند اتاق‌های رختکن یا استخر) می‌توانند خطر شیوع این بیماری را افزایش دهند.


استفاده از روغن کرچک، درمانی موثر برای بیماری پای ورزشکاران به حساب می‌آید؛ از این رو، تصمیم گرفتیم این فایده را نیز در فهرست فواید بی‌نظیر روغن کرچک ذکر نماییم. این قابلیت روغن کرچک از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن سرچشمه می‌گیرد. استفاده از روغن کرچک می‌تواند به تسکین سوزش، خارش، و ناراحتی‌های ناشی از بیماری پای ورزشکاران کمک کند.


۱۷. تسکین میگرن

میگرن باعث ایجاد احساس ضربان و تپش در سر می‌شود. هر کسی ممکن است در طول زندگی‌اش دچار میگرن و سردرد شود. وقتی میگرن به سراغ‌تان می‌آید، غالبا دچار علائمی نظیر تهوع، استفراغ، و حساسیت به صدا و نور خواهید شد. استفاده از روغن کرچک می‌تواند باعث تسکین علائم میگرن شود و با افزایش گردش خون و تقویت دستگاه ایمنی آرامش قابل توجهی را برای‌تان به ارمغان بیاورد. روغن کرچک فواید بسیاری برای سلامتی‌مان دارد. لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید تا از فواید دیگر آن نیز باخبر شوید.


۱۸. درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی

استفاده از روغن کرچک فواید بسیاری برای سلامت زنان به همراه دارد. برای مثال، استفاده از روغن کرچک در درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی نظیر خونریزی غیرطبیعی رحم، سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی دردناک، و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی موثر است. این مشکلات ممکن است در اثر اختلالات مربوط به هورمون‌های جنسی مانند استروژن، به هم ریختن تعادل هورمون‌ها، یا برخی بیماری‌های خاص به وجود بیایند. عوامل ایجاد کننده‌ی اختلالات قاعدگی هر چه باشند، روغن کرچک می‌تواند به عنوان درمان موثر برای آن‌ها وارد عمل شود. روغن کرچک به کاهش التهاب ناشی از اختلالات قاعدگی کمک می‌کند. به علاوه، استفاده از کرچک غده‌های فیبروید و کیست‌ها را نیز از بین می‌برد.


۱۹. درمان مشکلات گوارشی

مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده‌ی تحریک پذیر و یبوست را می‌توان با استفاده از روغن کرچک درمان نمود. مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. روغن کرچک حاوی خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی، و آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند میزان گردش خون را در روده‌ها افزایش دهند.


۲۰. درمان گل مژه

گل مژه نوعی ورم چرکی است که گاهی اوقات داخل یا خارج پلک‌ها ظاهر می‌شود. هجوم باکتری استافیلوکوک عامل اصلی بروز گل مژه محسوب می‌شود. روغن کرچک در درمان گل مژه بسیار موثر است؛ زیرا این روغن خواص ضد باکتریایی دارد. هم‌چنین خواص ضد التهابی روغن کرچک کمک‌تان می‌کند به اندازه‌ی قابل توجهی از درد و سوزش خلاص شوید. اسید ریسینلیدیک موجود در روغن کرچک قادر است تورم ناشی از گل مژه را نیز کاهش دهد.


۲۱. کمک به کاهش وزن

روغن کرچک به کمک فواید بی‌نظیر و فراوان‌اش برای سلامتی و زیبایی انسان می‌تواند در درمان بسیاری از ناراحتی‌ها و بیماری‌های باکتریایی مورد استفاده قرار بگیرد. ولی وقتی صحبت از خواص روغن کرچک به میان می‌آید، توانایی روغن کرچک در کمک به کاهش وزن نیز نباید نادیده گرفته شود. استفاده از روغن کرچک می‌تواند به چربی سوزی کمک کند. مواد معدنی ضروری و ویتامین‌های موجود در روغن کرچک برای سلامت عمومی بدن بسیار مفید هستند.


۲۲. درمان قولنج نوزادان

چنان‌چه نوزادتان به دلیل ابتلا به قولنج یا کولیک نوزادان به شکل غیر قابل کنترلی گریه و بی‌ قراری می‌کند، روغن کرچک می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی شگفت‌انگیز به شما کمک کند. دلایل دقیق بیماری قولنج نوزادان تاکنون هم‌چنان ناشناخته مانده است. عوامل متعددی نظیر اسپاسم غیر طبیعی، نفخ، انسداد مجاری گوارشی و غیره در نوزادان ممکن است سبب افزایش خطر ابتلا به قولنج یا کولیک شود. صرف نظر از دلایل این عارضه، استفاده از روغن کرچک راه درمانی طبیعی و فوق‌العاده‌ای است که آرامش را به خانه و خانواده‌تان بر می‌گرداند. این نیز از دیگر فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی است که حتما باید در این فهرست از آن نام می‌بردیم. خواص تسکین دهندگی روغن کرچک چنین قابلیتی را به این ماده بخشیده است.

۲۳. فواید روغن کرچک برای مرطوب کنندگی پوست

روغن کرچک می‌تواند به عنوان مرطوب کننده‌‌ای فوق‌العاده برای پوست عمل کند. وقتی روغن کرچک را مستقیما به پوست بمالید، عمیقا می‌تواند داخل پوست‌تان نفوذ کند و رطوبت مورد نیاز آن را تامین نماید. این قابلیت روغن کرچک از اسیدهای چرب موجود در آن، سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل نیز غالبا از روغن کرچک در تولید بسیاری از محصولات گران قیمت مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین شواهد بسیاری وجود دارد که استفاده از روغن کرچک می‌تواند رنگ پوست‌تان را روشن‌تر کند. این نیز از خواص روغن کرچک برای زیبایی به شمار می‌رود.


۲۴. روغن کرچک، یک ریمل طبیعی

استفاده از ریمل یکی از مراحل مهم در آرایش صورت بسیاری از خانم‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا آن‌ها دوست دارند مژه‌هایی پر و تیره‌تر داشته باشند. ریمل‌های تجاری موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که ممکن است به مژه‌های‌تان آسیب برسانند. ولی برخی ریمل‌های طبیعی نیز وجود دارند که با استفاده از مواد موجود در خانه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. روغن کرچک نه تنها به خاطر قیمت ارزان‌اش برای همه‌ی قابل خرید است، بلکه این قابلیت را دارد که مانند ریمل واقعی مژه‌های‌تان را زیبا و پر رنگ‌تر کند. این نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای زیبایی به شمار می‌رود.


برای درست کردن ریمل خانگی و با کیفیت از روغن کرچک، فقط کافی است ۱ قاشق غذاخوری موم زنبور عسل را با حرارت آب کنید و با ۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط نمایید. برای افزودن رنگ به این ترکیب، اگر دوست دارید مژه‌های‌تان مشکی شوند باید آن را با پودر زغال، و چنان‌چه رنگ مژه‌های‌تان قهوه‌ای است آن را با پودر کاکائو مخلوط نمایید. استفاده از روغن کرچک در ترکیب این ریمل طبیعی و خانگی، هیچ عارضه‌ی جانبی برای‌تان در بر نخواهد داشت.


۲۵. زیبایی رنگ مو

روغن کرچک برای زیبای انسان فواید دیگر نیز دارد. این روغن نه تنها برای سلامت و زیبایی پوست‌تان مفید است بلکه هم‌چنین رنگ موهای‌تان را زیباتر می‌کند. روغن کرچک به موهای‌تان رنگی طبیعی می‌بخشد و آن‌ها را پر پشت و ضخیم می‌نمایاند. روغن کرچک با خاصیت مرطوب کنندگی‌اش موهای‌تان را نرم و مرطوب نگه می‌دارد. استفاده‌ی مرتب از روغن کرچک، موهای‌تان را تیره‌تر و ضخیم‌تر می‌کند.


۲۶. تقویت رشد مو

امکان ندارد بخواهیم از خواص روغن کرچک برای زیبایی صحبت نماییم، ولی از خاصیت آن در تقویت رشد مو یاد نکنیم. استفاده از روغن کرچک به رشد موهای‌تان سرعت می‌بخشد. بنابراین، اگر می‌خواهید موهایی ضخیم‌تر و بلندتر داشته باشید، باید استفاده از روغن کرچک را در برنامه‌های روزانه‌ی مراقبت از موهای‌تان بگنجانید. هنگام استفاده از روغن کرچک برای رسیدن به نتایج رضایت‌بخش، بهتر است آن را کف سرتان بریزید و با نوک انگشتان پوست سر را ماساژ دهید تا گردش خون را در این ناحیه بالاتر ببرید. بعد از گذشت حداقل ۲ هفته از استفاده از روغن کرچک شاهد بهبود چشمگیری در رشد موهای‌تان خواهید بود.


۲۷. درمان شوره

روغن کرچک به عنوان درمان خانگی و طبیعی برای شوره‌ به حساب می‌آید؛ زیرا این روغن حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچی است. برای از بین بردن شوره‌ی سر با استفاده از روغن کرچک باید مو و پوست سر را به این روغن آغشته کنید و همه‌ جای سرتان را با نوک انگشت‌های‌تان به آرامی ماساژ دهید. برای رسیدن به نتایج بهتر می‌توانید پیش از این کار، روغن کرچک را با روغن زیتون و آب لیمو مخلوط نمایید و از این ترکیب استفاده کنید. نکته‌ی مهم دیگر این‌که، پس از استفاده از این مخلوط و ماساژ دادن سر باید اجازه دهید موهای‌تان حداقل نیم ساعت به همان وضعیت باقی بمانند و سپس با استفاده از شامپو موهای‌تان را بشویید و بعد از آن، از نرم کننده نیز استفاده نمایید. استفاده از روغن کرچک به تغذیه‌ی پوست سر کمک می‌کند و به آن سلامتی می‌بخشد.


۲۸. نرم کنندگی و حالت دهندگی مو

بسیاری از نرم کننده‌های گران قیمت موجود در بازار نیز نمی‌توانند تاثیر دلخواه‌ و رضایت‌بخشی را روی موهای‌تان بگذارند. چرا در این جا نیز از روغن کرچک استفاده نمی‌کنید؟ آری، روغن کرچک فواید بسیاری برای زیبایی انسان به همراه دارد. شنیدن این حقیقت که روغن کرچک می‌تواند به نرمی و خوش حالت شدن موهای‌تان کمک کند، تعجب برانگیز نیست. استفاده‌ی مرتب از روغن کرچک می‌تواند به موهای‌تان نرمی و سلامت بیش‌تر اهدا نماید. روغن کرچک همچنان فواید دیگری نیز برای موهای‌تان دارد. برای آگاهی از آن‌ها نیز لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.


۲۹. درخشندگی موها

روغن کرچک را به موها و پوست سرتان بمالید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه بماند؛ سپس موهای‌تان را به خوبی با آب ولرم بشویید؛ با این کار، روغن کرچک می‌تواند به درخشندگی موهای‌تان کمک کند. استفاده از روغن کرچک می‌تواند موهای‌تان را مرطوب نماید؛ و به این ترتیب، موهای‌تان براق و درخشان به نظر برسند.


۳۰. تاثیر روغن کرچک بر ضخامت موها

ضخیم کردن موها یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای زیبایی است که لازم است در این مقاله به صورت جداگانه از آن یاد کنیم. اسیدهای چرب امگا-۶ و امگا-۹ موجود در روغن کرچک می‌توانند به تحریک رشد موهای‌تان کمک کنند و هم‌چنین، با افزایش حجم موها باعث شوند ضخیم‌تر به نظر بیایند.


۳۱. درمان موخوره

موهایی مبتلا به موخوره باعث از دست دادن زیبایی و اعتماد به نفس‌تان می‌شوند. بسیاری از آدم‌ها برای خلاصی از شر موخوره مو‌های‌شان را کوتاه می‌کنند یا به استفاده از محصولات شیمیایی و تجاری متوسل می‌شوند. ولی بهتر است بدانید درمان‌های خانگی و طبیعی برای موخوره وجود دارد؛ از جمله استفاده از روغن کرچک. این نیز از دیگر فواید روغن کرچک برای زیبایی است که باید در این مقاله گنجانده می‌شد. برای رسیدن به موهایی درخشان‌تر و سالم‌تر لازم است مرتبا از روغن کرچک استفاده نمایید.


۳۲. ابروهای ضخیم و زیباتر

استفاده از روغن کرچک به ضخامت و تغذیه‌ی ابروهای‌تان کمک می‌کند؛ این ویژگی‌ را نیز باید به فهرست خواص روغن کرچک برای زیبایی اضافه نمود. هر شب پیش از خواب، کمی روغن کرچک را روی ابروهای‌تان بمالید و با نوک انگشت به آرامی ماساژ دهید. این کار را هر شب تکرار کنید تا به نتیجه‌ی رضایت‌بخش و دلخواه‌تان دست یابید.


۳۳. جلوگیری از ایجاد علائم پیری

معمولا خانم‌ها به هیچ عنوان علاقه ندارند علائم پیری نظیر چین و چروک، و خطوط صورت و لکه‌های صورت را در خود مشاهده کنند. علائم پیری در نتیجه‌ی فرایند عمومی پیر شدن اتفاق می‌افتد که عمدتا به دلیل از دست رفتن کلاژن و الاستین ایجاد می‌شود. روغن کرچک با اثرات ضد پیری‌اش می‌تواند با افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست‌ از ایجاد علائم پیری جلوگیری کند. استفاده از روغن کرچک پوست‌تان را لطیف و مرطوب می‌سازد. برای خلاصی از خطوط و چین و چروک‌های صورت می‌توانید با ترکیب روغن کرچک با مواد دیگری نظیر روغن هسته‌ی انگور، روغن جوجوبا یا روغن کنجد ماسک صورت شگفت‌انگیزی درست کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.


۳۴. از بین بردن تجمع رنگدانه‌ها (لکه‌های تیره‌ی پوست)

مطالعات اخیر نشان داده‌اند روغن کرچک درمان عالی برای لکه‌های تیره‌ی پوست و ملاسما (لک) به شمار می‌رود. روغن کرچک رنگ پوست‌تان را روشن‌تر می‌کند و به ظاهر آن بهبود می‌بخشد. فقط کافی است روزی دو مرتبه روغن کرچک را با فشار ملایم بر روی پوست‌تان بمالید تا به شکلی چشمگیر شاهد بهبود زیبایی آن باشید.


۳۵. درمان جوش‌ها و ناراحتی‌های پوستی

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی روغن کرچک، این ماده‌ی شفابخش را به یکی از درمان‌های خانگی طبیعی و موثر در رفع ناراحتی‌های ناشی از خارش، جوش‌ و گزیدگی حشرات تبدیل کرده است. از این رو، هنگام صحبت درباره‌ی خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی هرگز نباید استفاده از این روغن را برای درمان جوش و ناراحتی‌های پوستی فراموش کرد.


۳۶. تسکین آفتاب سوختگی

روغن کرچک درمان طبیعی و عالی برای آفتاب سوختگی به شمار می‌رود، زیرا این روغن حاوی خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی است. تسکین آفتاب سوختگی یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای زیبایی و سلامتی است که باید آن را همیشه در نظر بگیرید. برای این کار باید روغن نارگیل را با مقدار مساوی روغن کرچک مخلوط کنید و روی نواحی آفتاب سوخته بمالید. استفاده‌ی روزانه از روغن کرچک می‌تواند به شکل چشمگیری تاثیرات آفتاب سوختگی را کاهش دهد.


۳۷. درمان آکنه

روغن کرچک به خاطر اسید ریسینلیدیک موجود در آن، به عنوان یکی از درمان‌های خانگی بی‌نظیر برای آکنه شناخته می‌شود. روغن کرچک جوش‌ها و کورک‌ها را از سطح پوست پاک می‌کند. هم‌چنین به طور کلی، استفاده از روغن کرچک می‌تواند از بروز آکنه جلوگیری کند. اگر دوست دارید پوستی صاف، درخشان و بی عیب داشته باشید، هرگز نباید اجازه دهید آکنه‌ها روی پوست‌تان باقی بمانند. درمان آکنه نیز از دیگر فواید روغن کرچک برای زیبایی پوست به شمار می‌رود.


۳۸. کاهش آثار به جای مانده از زخم‌ها

اگر به دنبال راه چاره‌ای برای کاهش آثار به جای مانده از زخم‌های بهبود یافته‌تان هستید، هرگز نباید روغن کرچک را فراموش کنید. این نیز یکی دیگر از موارد موجود در فهرست بلند بالای خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی پوست محسوب می‌شود. اسیدهای چرب موجود در روغن کرچک در ایجاد بافت‌های پوستی جدید و سالم، و کاهش آثار زخم‌ بسیار موثر هستند.


۳۹. جلوگیری از ترک‌های پوستی ناشی از چاقی یا لاغری سریع

استفاده‌ی مداوم از روغن کرچک می‌تواند به جلوگیری از ایجاد ترک‌های پوستی که عمدتا ناشی از بارداری (یعنی چاقی و لاغری سریع بدن) به وجود می‌آیند، کمک کند. توصیه می‌شود پس از وضع حمل روزی دو مرتبه به پوست بدن‌تان روغن کرچک بمالید. این روغن برای زیبایی و سلامت پاشنه‌ی پا، لب‌ها و ناخن‌ها نیز فواید بی‌نظیری دارد. برای آگاهی از آن‌ها، لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید.


۴۰. درمان ترک پاشنه‌ی پا

اگر از ترک پاشنه‌ی پا رنج می‌برید و به دنبال درمان طبیعی و موثر برای رفع این عارضه‌ی ناراحت‌کننده هستید، باید از روغن کرچک استفاده کنید. مواد مغذی ضروری موجود در روغن کرچک می‌توانند عمیقا جذب پوست شوند. استفاده از روغن کرچک می‌تواند به پاشنه‌های خشک و ترک خورده‌تان رطوبت و نرمی ببخشد. برای نرم و درخشان شدن پوست پاشنه‌ی پا، فقط کافی است پیش از رفتن به تخت‌ خواب مقداری روغن کرچک را به آن‌ ناحیه بمالید و سپس جوراب بپوشید و به همین شکل بخوابید.


۴۱. مرطوب کردن لب‌ها

روغن کرچک با خواص مرطوب کنندگی‌اش، لب‌های‌تان را تقویت و مرطوب می‌سازد. روغن کرچک یک درمان خانگی بسیار موثر برای رفع خشکی و ترک لب به شمار می‌رود. این نیز از دیگر خواص روغن کرچک برای زیبایی محسوب می‌شود که باید از آن بهره‌مند شوید.


۴۲. مرطوب کردن دست‌ها

روغن کرچک می‌تواند به تقویت، نرمی، و رطوبت پوست دست‌های‌تان کمک کند؛ این قابلیت نیز یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای زیبایی است که همگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. برای آن‌که به نتایج بهتری برسید، می‌توانید روغن کرچک را با مقدار مساوی روغن کنجد مخلوط کنید و به دست‌های‌تان بمالید.


۴۳. تقویت و برطرف کردن ضعف و شکنندگی ناخن‌ها

فواید روغن کرچک برای زیبایی محدود به موارد قبل نمی‌شوند و باز هم ادامه دارند. به عنوان نمونه، روغن کرچک راه درمانی بسیار موثری برای ناخن‌های ترک خورده و شکننده به شمار می‌رود. فقط کافی است قبل از خواب، مقداری روغن کرچک را بر روی ناخن‌های ضعیف و شکننده‌تان بمالید و ناخن‌های‌تان را تا صبح فردا نشویید.


۴۴. حفظ سلامتی پوست اطراف ناخن‌ها

هم‌چنین روغن کرچک می‌تواند به زیبایی و سلامتی پوست خشک یا جویده‌ شده‌ی اطراف ناخن‌ها کمک کند؛ این نیز از دیگر خواص روغن کرچک  برای زیبایی به شمار می‌رود. روغن کرچک حاوی خواص مرطوب کنندگی است؛ از این رو، استفاده از روغن کرچک می‌تواند به حفظ سلامتی پوست اطراف ناخن‌ها کمک کند. برای بهره‌مندی از این فایده‌ی ارزشمند روغن کرچک، به آسانی می‌توانید هنگام تماشای تلویزیون یا مطالعه کمی سر انگشتان‌تان را به این روغن آغشته کنید و به آرامی به همدیگر ماساژ دهید.


۴۵. برطرف کردن نشانه‌های خستگی از دور چشم

استفاده از روغن کرچک در برطرف کردن نشانه‌های خستگی از دور چشم نیز موثر است. فقط کافی است پیش از خواب کمی روغن کرچک را به اطراف چشم‌های‌تان بمالید و با همان حالت بخوابید. صبح روز بعد احساس شادابی و روشنایی را دور چشم‌تان تجربه خواهید کرد.


۴۶. التیام خراشیدگی‌های و ساییدگی پوست

خراشیدگی‌ها همان زخم‌ها و بریدگی‌های خفیف بر روی پوست هستند. روغن کرچک به عنوان درمان خانگی موثر برای خراشیدگی‌های پوست به شمار می‌رود؛ این نیز از دیگر فواید روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی انسان است که باید در انتهای این مقاله از آن یاد می‌شد. استفاده از روغن کرچک برای التیام زخم‌ها و بریدگی‌ها می‌تواند فرایند درمان آن‌ها را تسریع کند. خواص ضد باکتری و ضد قارچی روغن کرچک به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند. به علاوه، روغن کرچک منبعی غنی برای اسیدهای چرب اشباع نشده به شمار می‌رود که می‌توانند به ایجاد سلول‌های پوستی جدید کمک کنند. هم‌چنین استفاده از روغن کرچک برای التیام خراشیدگی‌های پوستی می‌تواند سوزش آ‌ن‌ها را نیز به اندازه‌ی قابل توجهی کاهش دهد.


۴۷. تقویت و پرپشت کننده طبیعی مو

آیا به تقویت حجم و اندازه‌ی موهای‌تان نیاز دارید؟ اگر می‌خواهید طره‌های بی‌روح و جان موهای‌تان را طراوتی تازه ببخشید، برای احیاء آن‌ّا از روغن کرچک می‌توانید استفاده کنید.


۴۸. تسکین دهنده‌ی چشم‌ها

اگر از خستگی بیش از حد چشم‌ها رنج می‌برید کمی روغن کرچم را شب‌ها به چشم‌های‌تان بمالید. این کار تسکینی سریع بر مشکل چشم‌تان خواهد بود و صبح روز بعد از دید و بینایی احیاء شده و واضحی برخوردار خواهید شد.


۴۹. کمک به درخشش و شفافیت پوست

روغن کرچک را، مثل روغن زیتون، می‌توان مستقیما روی پست استفاده کرد و بر اثر انجام این کار پوست جوانسازی و ترمیم خواهد شد. از نتایج استفاده‌ی روغن کرچک چین و چروک کمتر، رطوبت بیشتر، و ارتجاع‌پذیری بالاتر است.


۵۰. گردش خون را بهبود می‌بخشد

برای بهبود و افزایش جریان خون‌تان از روغن کرچک استفاده کنید. به دلایل مختلفی داشتن گردش خون مناسب و سالم از اهمیت بالایی برخوردار است، که استفاده از این درمان طبیعی در نیل به این هدف به ما کمک می‌کند.


۵۱. رهایی از پینه یا کِبِره

می‌توان پینه‌ها و کبره‌های بدن‌ را نیز با کمک روغن کرچک از بین برد. بعد از استفاده‌ی روغن کرچک از فایده‌های سریع و بی‌نظیر آن تعجب خواهید کرد.


۵۲. درمان خشکی چشم

با چند قطره روغن کرچک می‌توانید خشکی چشم‌ها را بر طرف کنید.


۵۳. بر طرف کردن درد عضلات

اگر کمی از درد عضلات رنج می‌برید نیز می‌توانید از روغن کرچک برای بر طرف کردن آن استفاده کنید. این روغن می‌تواند درد موجود در عضلات‌تان را به صورت طبیعی تسکین دهد.


۵۴. درمان عفونت چشم

استفاده‌ی موضعی از روغن کرچک می‌تواند عفونت چشم را نیز درمان کند. فقط چند قطره از این روغن برای برطرف کردن عفونت چشم کفایت می‌کند.


۵۵. مبارزه با بی‌خوابی

کمی روغن کرچک را پشت پلک‌های‌تان بمالید. این کار باعث بهبود کیفیت خواب شب‌تان خواهد شد. می‌توانید هر روز هفته این کار را انجام دهید! با استفاده از این درمان روغن کرچکی ساده با بی‌خوابی مبارزه کنید.

ب. مضرات یا عوارض روغن کرچک

اگرچه روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی فواید شگفت‌انگیزی به همراه دارد؛ ولی در این میان، نکته‌ی مهمی را باید در نظر بگیرید؛ زیاده‌روی در استفاده از روغن کرچک می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای‌تان داشته باشد. برای پیشگیری از گرفتار شدن به عوارض جانبی روغن کرچک رعایت تعادل در استفاده از آن، نکته‌ی کلیدی و مهمی است. زنان باردار، مادرانی که به نوزادان‌شان شیر می‌دهند، و آن‌هایی که به انسداد روده، آپاندیس، بیماری التهاب روده، و درد شکمی مبتلا هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از روغن کرچک استفاده کنند.


هرگز فراموش نکنید پیش از مصرف خوراکی روغن کرچک با پزشک مشورت کنید و نکات و دستورالعمل‌های مندرج روی جعبه‌ی محصول یا بروشور داخل آن را به دقت مطالعه‌ نمایید. هرگز بیش‌تر از نصف تا یک قاشق چای خوری روغن کرچک را در یک روز مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه‌ی روغن کرچک می‌تواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه‌ی معده، و شکم درد منجر شود.


پ. چگونگی تهیه‌ی روغن کرچک و مکان‌های مناسب فروش آن

شاید اکنون که این مقاله را مطالعه کرده‌اید و از خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی‌تان باخبر شده‌اید، این سوال برای‌تان پیش آمده است که از کجا می‌توان روغن کرچک با کیفیت خریداری کرد. معمولا روغن کرچک را می‌توان از فروشگاه‌های مواد خوراکی و دارویی نظیر عطاری‌ها و داروخانه‌ها تهیه نمود. ممکن است روغن کرچک‌هایی که در مکان‌های دیگر به فروش می‌رسند برای مصرف خوراکی مناسب نباشند. چنان‌چه به دنبال روغن کرچک با کیفیت و بی خطر هستید، حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید. روغن کرچک کم رنگ یا به رنگ زرد روشن می‌تواند از کیفیت خوبی برخوردار باشد. بار دیگر خاطرنشان می‌کنیم، پیش از استفاده از روغن کرچک برای مصارف درمانی حتما با پزشک مشورت نمایید.


آن‌چه در این مقاله گفته شد، خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی بود که هر آدمی باید از آن‌ها باخبر باشد. امیدوار هستیم این مطلب بتواند برای‌تان مفید باشد و از مطالعه‌ی آن خشنود شده باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

خواص روغن بنفشه

اغلب اوقات، با توصیه‌هایی در مورد فواید استفاده از روغن‌های گیاهی معطر برای سلامتی مواجه می‌شویم، اگرچه گاهی وقت‌ها، متخصصین سلامت، آنها را « داروهای دروغین و قلابی» می‌دانند. اما واقعیت این است که این محصولات طبیعی، بیشتر از داروهایی که عوارض جانبی دارند و شرکت‌های دارویی نمی‌خواهند شما این را بدانید، با بدن ما سازگارند. محصولات طبیعی، هزاران سال در فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند اما علم نوین به تازگی رونق یافته است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خواص روغن بنفشه یکی از همین روغن های طبیعی آشنا شوید.

روغن معطر چیست؟

روغن معطر یا عطر گیاهی، از اسانس گیاه می‌آید. روغن معطر معمولا تقطیر شده و از برگ‌ها، ساقه‌ها، پوسته یا ریشه یک گیاه، گرفته می‌شود. روغن‌های معطر بسیار غلیظند و معمولا رنگ روشنی دارند، البته استثناء هم وجود دارد. روغن‌های مرکبات، رنگ کهربایی (زرد مایل به قهوه‌ای) دارند. قیمت و کیفیت روغن‌های معطر، بسته به نادر بودن‌شان، منطقه‌ای که از آن‌جا می‌آیند و کیفیت روش‌های کنترلی دستگاه تقطیر، متفاوت است. روغن معطر با روغن رایحه‌دار فرق دارد زیرا روغن معطر، اسانس واقعی گیاه منبع است و روغن‌های رایحه‌دار، محصولات خوشبوی مصنوعی هستند.

خواص و عطر روغن‌های معطر می‌تواند فوایدی برای سلامتی ذهنی و جسمی داشته باشد و روش‌های اصلی استفاده از روغن‌‌‌ها، استنشاق یا قرار دادن روی پوست هستند. زمانی که این روغن‌ها بر روی پوست استفاده می‌شوند، معمولا با یک روغن حامل مانند روغن بادام شیرین رقیق می‌شوند.


چگونگی استفاده از روغن‌های معطر

روغن‌های معطر را می‌توان به طرق مختلف برای اهداف درمانی به کار برد:



می‌توان آنها را بر پوست گذاشت

روغن‌های معطر را می‌توان در حمام و برای ایجاد حالات عاطفی مانند آرامش به کار برد. اما ممکن است در این روش، روغن زیادی روی وان حمام بر جای بماند. می‌توانید ۱۰ قطره روغن را به آب حمام خود اضافه کنید. برخی روغن‌ها را با احتیاط استفاده کنید، زیرا برخی از آنها در صورت استفاده در حمام، می‌توانند باعث سوزش شوند. روغن‌هایی مانند لیمو، گریپ فروت، زنجبیل و سرو کوهی را باید در مقادیر کم به کار برد- فقط دو قطره در هر حمام- زیرا می‌توانند باعث خارش موضعی پوست شوند.


می‌توانید در پایان روز و برای برطرف کردن استرس، از روغن‌های معطر برای پاشویه استفاده کنید. ۴ قطره روغن معطر را به مقداری آب گرم اضافه کنید و پاهای‌تان را ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید.

روغن‌های معطر معمولا برای ماساژ به کار می‌روند. از ۶ قطره روغن معطر ترکیب شده با یک لوسیون بدن یا روغن حامل استفاده کنید. این روغن‌ها برای ماساژ صورت نیز مفیدند، البته باید در مقادیر کم مورد استفاده قرار گیرند زیرا پوست صورت، ناحیه سطحی کوچک‌تری است و پوست ظریف‌تری دارد. ۱-۳ قطره روغن را با یک روغن حامل مناسب ترکیب کنید. برای افراد با پوست حساس، از مقادیر کمتری استفاده کنید.


در برخی موارد می‌توان روغن‌های معطر را بدون روغن حامل بر پوست قرار دارد. بریدگی‌ها، نیش حشرات، لکه‌ها، تبخال‌ها و مشکل پای ورزشکاران را می‌توان با روغن درخت چای و روغن اسطوخودوس درمان کرد. روغن را با استفاده از پد پنبه‌ای بر پوست بگذارید و به یاد داشته باشید که همین مقدار، کفایت می‌کند.


می‌توان آنها را استنشاق کرد

شواهد نشان می‌دهند زمانی که روغن‌های معطر استنشاق شوند، جذب جریان خون می‌شوند زیرا رگ‌های خونی موجود در ریه‌ها آنها را جذب می‌کنند. حس بویایی ما با عواطف، خاطرات و روابط در ارتباط است، به همین دلیل است که روغن‌های استنشاقی می‌توانند واکنش‌های عاطفی مطلوب را ایجاد کنند. با استفاده از یک دستگاه عطر پخش‌کن، می‌توان روغن را در هوا پخش کرد. این دستگاه‌ها از گرمای خشک، بخار یا تبخیر به وسیله پنکه استفاده می‌کنند تا به انتشار روغن‌ها در اتاق کمک کنند، بنابراین می‌شود روغن را استنشاق کرد.


روغن‌های معطر می‌توانند در لامپ آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز سوخته شوند تا همین تاثیر را ایجاد کنند. استنشاق روغن‌ها برای سرما خوردگی، آسم و مشکلات سینوس مفید است. همچنین برای بهبود خلق و خو و ایجاد آرامش نیز به کار می‌روند. علاوه بر استفاده از دستگاه عطر پخش‌کن می‌توانید روغن‌ها را به یک ظرف آب داغ اضافه کنید و با حوله، سر خود را بپوشانید، سر خود را بالای ظرف گرفته و نفس بکشید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید



می‌توان از روغن‌ها به عنوان اسپری استفاده کرد

یک بطری اسپری را با آب پر کنید. در هر ۳۰۰ میلی‌لیتر آب، ۸-۱۰ قطره روغن بریزید. بطری را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید. می‌توان این روغن را به عنوان خوشبو‌کننده هوا یا حتی حشره کش مورد استفاده قرار داد. با توجه دستورالعمل‌های روی محصول، مقادیر مناسب برای کودکان و بزرگسالان را به کار ببرید.


این روغن‌ها مصرف خوراکی نیز دارند

روغن‌های معطر در برخی خوراکی‌ها مثلا آب نبات‌هایی با طعم نعناع فلفلی یا آدامس‌های جویدنی نیز به کار می‌روند. توصیه می‌شود که از خوردن روغن‌های معطر پرهیز کنید مگر این‌که تحت نظارت یک گیاه شناس حرفه‌ای باشید.


روغن بنفشه چیست؟

روغن بنفشه، از گل یا برگ گیاه بنفشه گرفته می‌شود. این گیاه که به نام ویولا اودوراتا شناخته می‌شود، بومی فرانسه، ایتالیا، چین و یونان است اما در سراسر دنیا کشت می‌شود. حدود ۲۰۰ گونه از این گیاه وجود دارد و شناخته‌ شده‌ترین گونه آن، برگ‌های بنفشی دارد. این گیاه، اغلب در عطرسازی به کار می‌رود و البته در طعم دادن به غذا نیز کاربرد دارد. برگ‌های آن قلبی شکل هستند و گیاه، عطری شیرین و گلی دارد. مقدار کمی از گیاه به روغن معطر تبدیل می‌شود. از ۱۰۰۰ کیلوگرم گیاه، فقط ۱ کیلوگرم روغن به‌دست می‌آید. این روغن به خوبی با روغن‌هایی از خانواده گل‌ها مانند اسطوخودوس و شمعدانی ترکیب می‌شود. خواص روغن بنفشه از نظر درمانی دارد باعث شهرت آن شده است. استفاده‌های معمول این روغن شامل استفاده از آن به عنوان مسکن، مدر و ضد عفونی‌کننده می‌شود. بنابراین خواص روغن بنفشه واقعا اعجاب انگیز است.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۱: مراقبت از پوست

روغن بنفشه، روغن ملایمی برای پوست است و می‌توان از آن برای مشکلات پوستی متعدد استفاده کرد. برگ و گل آن، از زمان‌های دور برای درمان مشکلات پوستی مختلف به کار رفته است. روغن بنفشه را امتحان کنید، ممکن است نسبت به محصولات مراقبت از پوست گران قیمتی که پول خود را برای آنها خرج می‌کنید، بهتر باشد. روغن بنفشه برای پوست خشک بسیار موثر است و می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، رگ‌های واریسی را درمان کند و برای درمان آکنه و اگزما نیز به کار رود. اگر آن را رقیق کنید، استفاده موضعی از آن مشکلی ایجاد نمی‌کند.


۲. مبارزه با التهاب عضله و مفصل

روغن بنفشه دارای ترکیبات ضد التهابی است و افراد مبتلا به روماتیسم و آرتریت، گزارش داده‌اند که در هنگام درد، ماساژ دادن مفاصل و عضلات با این روغن، موثر است. روغن بنفشه، می‌تواند به تقویت جریان خون در ماهیچه‌ها کمک کند که در کاهش دردهای عمومی یا دردهای ناشی از ورزش‌های شدید موثر است. به یاد داشته باشید که قبل از گذاشتن روغن بنفشه بر پوست، آن را رقیق کنید و بدانید که همین مقدار کم، کافی است. برخی روغن‌های حامل که می‌توانند برای ماساژ با روغن بنفشه ترکیب شوند، روغن بادام شیرین و روغن نارگیل هستند.


۳: درمان سردرد

روغن بنفشه به داشتن اثر آرام‌بخش معروف است، بنابراین می‌تواند باعث کاهش سردرد و میگرن شود. چند قطره روغن بنفشه را به کمپرس سرد اضافه کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی پیشانی خود بگذارید تا باعث آرامش و کاهش سردرد شود.

این کار از مصرف مسکن‌هایی مانند کدئین که ممکن است باعث عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و یا حتی اعتیاد شوند، بهتر است.


۴. درمان سرماخوردگی

روغن بنفشه می‌تواند در درمان علائم سرماخوردگی معمولی مانند گرفتگی، انسداد سینوس‌ها و خارش گلو موثر باشد. به روغن بنفشه، اکسپکتورانت گفته می‌شود و خلط را نرم می‌کند. شب‌ها یک دستگاه پخش‌کننده بو در اتاق خود قرار دهید و با این کار می‌توانید بخار را استنشاق کنید. همچنین می‌توانید با اضافه کردن چند قطره روغن بنفشه به ظرف آب داغ، بخار آن را استنشاق کنید. سر خود را با یک حوله پوشانده وبالای ظرف بگیرید و بخار آن را استنشاق کنید.


 ۵: درمان بی‌خوابی

اگر شب‌ها خوب نمی‌خوابید، این بی‌خوابی می‌تواند بر خلق و خو و سیستم ایمنی شما تاثیر بگذارد. روغن بنفشه به دلیل داشتن خواص آرام‌بخش، باعث خواب می‌شود. می‌توانید آن را با روغن اسطوخودوس ترکیب کنید تا قدرت آن را بالا ببرید و شب‌ها یک دستگاه پخش‌کننده بو در اتاق خود بگذارید. این کار از مصرف قرص‌های خواب که عوارض جانبی دارند بهتر است.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۶: تقویت قوای جنسی

روغن بنفشه به درمان ناتوانی جنسی- به ویژه اگر ناشی از استرس باشد- کمک می‌کند. ترکیبی از ۲ قطره روغن بنفشه، ۲ قطره روغن یاسمین و یک قطره روغن بهار نارنج برای حل این مشکل مفید است. می‌توانید آن را بعد ازظهرها در اتاق خود پخش کنید. همچنین می‌توانید ۲ قطره روغن بنفشه، ۲ قطره روغن مریم گلی و روغن یاسمین را به آب حمام خود اضافه کنید تا باعث آرامش شما شود.


 ۷: تسکین پوست ملتهب

اگر از التهاب پوست رنج می‌برید، روغن بنفشه می‌تواند التهاب پوست شما را تسکین دهد. این روغن، خواص ضد عفونی‌کننده دارد و بنابراین برای آکنه مفید است. ۲ قطره روغن بنفشه را با مقداری کرم صورت بدون بو ترکیب کرده و روی پوست بگذارید. روغن بنفشه، در صورت ترکیب شدن با یک مرطوب‌کننده قوی، می‌تواند پوست خشک را نیز درمان کند.


۸: کاهش درد

بنفشه دارای اسید سالیسیلیک است که درد را کاهش داده و به تسکین گرفتگی عضلات کمک می‌کند. ۴ قطره روغن بنفشه، ۳ قطره روغن اسطوخودوس و ۵۶ گرم روغن حامل بادام شیرین را با هم ترکیب کنید. هر وقت به مسکن نیاز داشتید، این ترکیب را بر قسمت‌های آسیب‌دیده بگذارید.

 ۹: کاهش نفخ

این روغن را می‌توان برای کاهش نفخ و گاز روده به کار برد. ۲ قطره روغن بنفشه و ۲۸ گرم روغن حامل بادام شیرین را ترکیب کرده و آن را در جهت عقربه‌های ساعت بر شکم خود، ماساژ دهید. زمانی که به رخت خواب می‌روید، یک کیسه آب گرم را روی شکم خود بگذارید. روغن، ماساژ و گرما ناراحتی شکمی را تسکین می‌دهند.


۱۰. درمان عفونت و التهاب مثانه و دستگاه ادراری

خاصیت ضد عفونی‌کننده روغن بنفشه، التهاب مثانه و حالب را کاهش می‌دهد. یک قطره روغن بنفشه و روغن اسطوخودوس را ترکیب کرده و به آب حمام اضافه کنید. برای رهایی از باکتری‌های آزاردهنده، ۲۰ دقیقه در آن آب بمانید.


 ۱۱:کاهش سرفه و نرم کردن مخاط

روغن بنفشه یک اکسپکتورانت است یعنی می‌تواند گرفتگی سینه و سینوس‌ها را رفع کند. یک قطره روغن بنفشه را به ظرف آب داغ (نه آب جوش) اضافه کنید. صورت خود را بالای ظرف گرفته، سر خود را با حوله بپوشانید و برای چند دقیقه، بخار آن را استنشاق کنید.


 ۱۲: کمک به درمان پارگی مویرگ ها

روغن بنفشه می‌تواند به درمان پارگی مویرگ ها در پوست کمک کرده و جریان خون را افزایش دهد تا از انسدادهایی که باعث قرمزی می‌شوند رها شوید. ۲ قطره روغن بنفشه را با یک قطره روغن گل رز و ۱۰۰ میلی‌لیتر آب ترکیب کنید. ترکیب را در بطری اسپری بریزید. قبل از استفاده خوب تکان دهید و صبح‌ها و همچنین قبل از خواب، روی صورت خود بگذارید.


۱۳: تسکین درد نوک سینه در زمان شیردهی

روغن بنفشه می‌تواند پوست را آرام کرده و درد را تسکین دهد. ۲ قطره روغن بنفشه را با ۱ قطره روغن بابونه و ۲۸ گرم روغن بادام شیرین یا روغن حامل آووکادو ترکیب کنید. مخلوط را هر روز روی سینه خود بمالید اما مراقب باشید قبل از شیر دادن آن را با دقت بشویید.


۱۴. کمک به کاهش استرس

اگر بعد از یک روز سخت، احساس خستگی و استرس دارید، یک قطره روغن بنفشه را در یک کمپرس سرد ریخته و آن را روی پیشانی خود بگذارید. دراز بکشید و ببینید استرس‌تان از بین می‌رود. حدود ۳۰ دقیقه به همین شکل استراحت کنید و نفس عمیق بکشید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۱۵. کاهش افسردگی و اضطراب

روغن بنفشه به داشتن خواص آرام بخش و بهبود خلق و خو معروف است. ۲ قطره از آن را روی یک پارچه یا دستمال ریخته و استنشاق کنید. از تماس مستقیم روغن با پوست خودداری کنید.

 ۱۶: عطرسازی

روغن بنفشه معمولا در عطرسازی به کار می‌رود. روغن گل آن، نسبت به روغن برگ‌های آن متقاضی بیشتری دارد. عطر گرفته شده از آن، زمینی با نت سبز است. روغن گل بنفشه، بوی شیرین‌تر و گلی دارد. تقریبا تمام روغن‌های بنفشه و عطرهای گرفته شده از آن، از برگ‌ها گرفته می‌شوند. گل آن بیشتر در صنعت عطرسازی کاربرد دارد.


۱۷. درمان سرخک

روغن بنفشه برای اهداف مختلف دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرخک نوعی عفونت دستگاه تنفسی است که توسط یک ویروس به نام پارامیکسوویروس ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما بعضی اوقات به بزرگسالان نیز حمله می‌کند. می‌توانید ۱ تا ۲ میلی‌لیتر از روغن این گیاه را برای درمان سرخک مصرف کنید.


۱۸ . درمان کیست سباسه

روغن بنفشه به مبارزه با باکتری مولد کیست کمک می‌کند و به بیرون راندن سموم از بدن کمک می‌کنند. برای درمان کیست سباسه،این روغن را به مدت یک هفته مصرف کنید تا نتایج عالی آن را برای این بیماری عفونی دردناک ببینید. شما می‌توانید کیست آلوده را با این محلول گیاهی بشویید.


۱۹. درمان آلرژی فصلی و آسم

با تغییر فصل و شروع آلرژی های فصلی عطسه و سرفه و آبریزش بینی و اشک چشم آغاز می شود و چه چیزی بهتر از یک گیاه معطر و طبیعی که به شما کمک کند تا عفونتهای مجاری تنفسی و سینوس های شما از بین برود و مسیر تنفسی شما پاکیزه و سلامت شود. می توانید روغن بنفشه را روی بینی و داخل آن بمالید و از این عفونت و عطسه و سرفه خلاص شوید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


۲۰. درمان موخوره مو

بسیاری از خانم ها و آقایان معمولا از موخوره موهایشان شکایت دارند و ما علاوه بر بهترین راه حل که کوتاه کردن مو است تا موخوره ها به کلی از بین بروند و تا بالا موهایتان را درگیر نکنند استفاده از روغن بنفشه را پیشنهاد میکنیم. برای این منظور میتوانید موهایتان را به این روغن آغشته کنید و ۲ ساعت صبر کنید و سپس تا آب ولرم شستشو دهید.


۲۱. درمان آفتاب سوختگی

برای رفع التهابات پوستی ناشی از آفتاب سوختگی که علاوه بر درد و خارش جلوه نازیبایی هم دارد می توانید از روغن بنفشه استفاده کنید. به این صورت که این روغن را روزی دوبار روی محل آفتاب سوختگی بمالید و خارش و فشار آوردن به آن نواحی خودداری کنید.


بی‌خطر بودن روغن بنفشه

ممکن است روغن بنفشه باعث تهوع و استفراغ شود، بنابراین، از مصرف خوراکی آن بدون راهنمایی متخصص گیاه شناسی دارویی خودداری کنید. زمانی که روغن بنفشه را روی پوست می‌گذارید، مقدار تجویز شده را مصرف کنید و آن را با روغن حامل یا آب رقیق کنید. اگر پوست حساسی دارید، آن را بر قسمت داخلی بازو امتحان کنید. چون این روغن از بقیه روغن‌ها گران‌تر است، گاهی برای بیشتر کردن آن، روغن‌های دیگر را به آن اضافه می‌کنند. اگر به دنبال خالص‌ترین روغن هستید، حتما برچسب را بخوانید و از دیگران راهنمایی بگیرید. زنان باردار و شیرده نیز نباید بدون نظر پزشک از روغن‌های معطر استفاده کنند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


حرف آخر

امروزه بیشتر افراد به داروهای گیاهی روی آورده‌اند زیرا داروهای تجویزی را بی‌اثر می‌دانند و نمی‌توانند به عوارض جانبی آنها بی‌توجه باشند. داروهای گیاهی، سال‌ها برای مشکلات سلامتی به کار رفته‌اند و دنیای مدرن، استفاده از شگفتی‌های طبیعی برای حفظ تعادل در بدن را به تازگی شروع کرده است.


روغن‌های معطر خالص، ۱۰۰٪ از گیاه منبع گرفته می‌شوند. روغن‌های رایحه دار یا ترکیبی، طبیعی نیستند و بنابراین خاصیت شگفت‌آوری برای سلامتی ندارند. همیشه برچسب را نگاه کنید و اگر اطمینان ندارید، از دیگران راهنمایی بگیرید.


روغن‌های معطر، پر کاربرد هستند و می‌توانند استفاده‌های مختلف درمانی داشته باشند. می‌توانید آنها را به صورت موضعی روی پوست بگذارید، می‌توانید آنها را استنشاق کنید و یا در اسپری بگذارید. مسئله مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که برای رقیق کردن و دوز مناسب، دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. فقط در شرایط خاص می‌توانید روغن معطر را بدون روغن حامل به کار ببرید و دوز بالای روغن معطر هم می‌تواند سمی باشد.


تکرار می‌کنیم که درست مانند هر درمان طبیعی دیگر، روغن معطر را به دلیل طبیعی بودن، بی‌خطر فرض نکنید. این محصولات حاوی ترکیبات و مواد فعالی هستند که می‌توانند با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته و مشکل سلامتی شما را بدتر کنند. همیشه احتیاط کنید و اگر تردید داشتید، به پزشک مراجعه کنید.


گیاه بنفشه، گیاه زیبایی با گل‌های بنفش و بوی خاص است و فقط زیبا نیست بلکه خواص سلامتی آن نیز خاص هستند. روغن بنفشه، علاوه ‌بر کاربرد در عطرسازی و محصولات غذایی، استفاده‌های پزشکی بسیاری نیز دارد. خواص آن، از بهبود مشکلات جسمی گرفته تا سلامت عاطفی را شامل می‌شوند.


تصور کنید یک داروی معمولی بتواند ناتوانی جنسی را درمان کند، برای پوست خوب باشد، حال شما را خوب کند، سردرد را درمان کند و خیلی کارهای دیگر، قطعا داروی گران قیمتی خواهد بود. چه کسی باور می‌کند که می‌توان این خواص را از یک گیاه و از مادر طبیعت گرفت نه از چیزی که در آزمایشگاه ساخته شده است؟ تحقیقات درمورد استفاده از روغن‌ها و گیاهان، فواید بسیاری برای آینده دارد. خوشبختانه نسل‌های آینده از تحقیقات کنونی سود می‌برند و بسیاری از بیماری‌های مزمن با محصول گرفته شده از گیاه، کنترل شده یا کاملا از بین خواهند رفت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

خواص به

میوه‌ها در رژیم‌های غذایی سالم نقشی مهم ایفا می‌کنند. این خوراکی‌ها غنی از مواد مغذی حیاتی هستند که بدن‌مان برای حفظ سلامتی‌اش به آن‌ها نیاز دارد. در عین حال که میوه‌هایی نظیر انبه، پرتقال، موز، آناناس، هندوانه، انگور، سیب و غیره به شکل رایج توسط آدم‌ها مصرف می‌شوند، برخی میوه‌های دیگر هم هستند که کم‌تر کسی از وجود آن‌ها باخبر است. به یکی از این میوه‌های گمنام است که سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند برای سلامتی‌تان فوایدی فراوان به ارمغان بیاورید. در این نوشتار از خواص به برای سلامتی برای‌تان می‌گوییم که قطعا برای‌تان جالب هستند.


خواص به

به میوه‌ای معطر و متعلق به خانواده‌ی گل‌سرخیان است که از این نظر، با میوه‌هایی نظیر سیب و گلابی هم‌خانواده محسوب می‌شود. به جزءِ میوه‌های بومی نواحی گرمسیر جنوب غرب آسیا است. هم‌چنین به میوه‌ای فصلی است و متعلق به پاییز و زمستان است. میوه‌ی رسیده‌ی بِه به رنگ زرد طلایی است و شکل آن شبیه گلابی است. این میوه مانند هلو دارای سطحی پرزدار است و گوشته‌ی آن، به رنگ زرد روشن است، و هنگام جویدن‌اش احساس می‌کنید گویی چیزهایی شبیه شن در آن وجود دارد؛ در مرکز این میوه نیز تعدادی هسته‌ قرار دارد.

به دارای طعمی ترش است و به ندرت به صورت خام خورده می‌شود. غالبا برای از بین بردن خاصیت اسیدی‌اش، آن را می‌پزند یا منجمد می‌کنند. در واقع، از این میوه در دستورالعمل‌های سنتی پخت غذا در نواحی خاورمیانه و مدیترانه استفاده می‌شود و آن را معمولا به همراه گوشت گوسفند، بز و خوک آهسته می‌پزند. گونه‌ی آسیایی به نسبت به سایر گونه‌ها نرم‌تر و آبدارتر است، و غالبا به صورت کنسرو شده یا به شکل مربا و ژله فرآوری می‌شود. گاهی اوقات، از به برای افزودن طعم ترشی به پای سیب نیز استفاده می‌شود.


خواص به برای سلامتی

به نیز درست مانند بسیاری دیگر از میوه‌ها سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، فیبر، و هم‌چنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن، و منیزیوم است. میزان چربی موجود در این میوه اندک است. ارزش غذایی بالای به، آن را به میوه‌ای پر فایده تبدیل کرده است؛ از جمله خواص به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱. خواص ضد التهابی

میوه‌ی رسیده‌ی بِه منبعی غنی از ویتامین C است که می‌تواند تقریبا ۲۵درصد از میزان توصیه شده‌ی مصرف این ویتامین را در بدن تامین کند. ویتامین C به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث درمان بیماری‌های التهابی می‌شود. هم‌چنین به دارای خواص ضد حساسیت است. از این میوه و عصاره‌ی هسته‌اش در درمان درماتیت آتوپیک و التهاب مثانه استفاده می‌شود. هم‌چنین از به در تولید محصولات غذایی ویژه‌ی مبتلایان به آلرژی (حساسیت) نیز استفاده می‌شود.


۲. مفید برای کاهش وزن

میوه‌ی به کالری اندک دارد ولی سرشار از فیبر غذایی است. مصرف ۱۰۰ گرم میوه‌ی خام و تازه‌ی به تنها ۵۷ کالری وارد بدن می‌کند. هم‌چنین، چربی اشباع، سدیم و کلسترول موجود در به بسیار اندک است. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده‌اند این میوه به گزینه‌ای شگفت‌انگیز برای کاهش وزن و سلامتی تبدیل شود.


۳. درمان زخم معده

بر اساس نتایج پژوهش‌ها، فنول‌های موجود در بِهِ چینی در تسکین زخم‌های معده موثر هستند. آب به نیز برای مبتلایان به زخم معده مفید است. هم‌چنین از آن‌جا که این میوه باعث آرام شدن مجاری گوارشی می‌شود،‌ می‌تواند به درمان زخم پپتیک نیز کمک کند.


۴. درمان ناراحتی های معده

مصرف میوه‌ی به راه درمانی اثربخش برای تهوع‌ در دوران بارداری (ویار) به حساب می‌آید. میوه‌ی به همراه با عسل می‌تواند به درمان التهاب روده‌ی بزرگ، اسهال، یبوست، و عفونت‌های روده کمک کند. هم‌چنین از شربت به برای درمان هموروئید نیز استفاده می‌شود.


۵. خواص آنتی اکسیدانی

این میوه به دلیل دارا بودن ترکیبات پلی‌فنول از خواص آنتی‌اکسیدانی شگفت‌انگیز برخوردار است. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند؛ و از این طریق، سرعت فرایند پیری را کاهش می‌دهند و هم‌چنین از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کنند.


۶. درمان تهوع و استفراغ

به آب‌پز یا پخته شده می‌تواند به تسکین تهوع و استفراغ کمک کند. این میوه خاصیت ادرارآوری دارد و از این طریق باعث دفع مایعات و سموم از بدن می‌شود.


۷. خواص ضد ویروسی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند میوه‌ی به سرشار از خواص ضد ویروسی است. فنول‌های موجود در بِهِ چینی در برابر آنفولانزا با قدرت مبارزه می‌کنند و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی نیز هستند. به در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر عوامل بیماری‌زای ویروسی از شما محافظت می‌کنند.



۸. کاهش فشار خون

میوه‌ی به غنی از پتاسیم است و می‌تواند کمک‌تان کند فشار خون بالای‌تان را تحت کنترل درآورید.


۹. کاهش سطح کلسترول


مصرف مرتب میوه‌ی بِه به کاهش LDL یا کلسترول بد در خون کمک می‌کند،‌ و باعث حفظ سلامتی قلب می‌شود.


۱۰. خواص ضد سرطانی

یکی از خواص به عبارت است از خاصیت ضدسرطانی بودن آن. خواص ضدسرطانی میوه‌ی به کمک می‌کند بدن‌تان بتواند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و سلول‌های بدخیم سرطانی را از بین ببرد. دانه‌های ریز موجود در گوشته‌ی میوه‌ی به حاوی ترکیباتی قابض هستند که به تانین شهرت دارند (برای نمونه، کاتچین و اپی‌کاتچین). این تانین‌ها با چسبیدن به سموم و مواد شیمیایی سرطان‌زای درون روده از غشای مخاطی بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند.


 ۱۱: کاهش استرس

آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در میوه‌ی به باعث کاهش استرس و آرامش ذهن می‌شوند.


۱۲. کمک به درمان بیماری های کبد و چشم

مصرف مرتب میوه‌ی به برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و چشم بسیار مفید است. در کشور چین هسته‌ی به را در آب خیس می‌کنند و می‌پزند؛ با این کار، لعابی از آن به وجود می‌آید که در تسکین ناراحتی‌های چشم، گلو درد، و التهاب غشای مخاطی بدن موثر است.


۱۳. فواید هسته و روغن به برای سلامتی

هسته‌ی به در معالجه‌ی گرفتگی گلو و نای، و هم‌چنین برخی بیماری‌های دیگر بسیار موثر است. روغن به نیز به پیشگیری از تعریق زیاد و به تقویت قلب، کبد، و معده کمک می‌کند.


۱۴: درمان سردرد

میوه به به خاطر عطر بی نظیر و خواص ضدالتهابی خود یک داروی سالم و خانگی برای رفع سردردهای شما است. کافی است چند برش از میوه به را میل کنید و سپس یک لیوان کامل هم آب بنوشید. پس از نیم ساعت خواهید دید که سر دردتان تسکین پیدا کرد.


۱۵. درمان گلو درد و سرفه

به طور سنتی از دانه های به که لعابدار و خوشمزه هم هستند برای درمان ذات الریه، گلودرد، صدای گرفته و خشن استفاده می‌شده است. دم کرده برگهای به برای تسکین سرفه بسیار عالی است.


۱۶. رفع مشکل اسهال

دانه های میوه به علاوه بر اینکه برای مشکلات ریوی و گلودرد مناسب هستن برای مشکلات گوارشی هم بسیار سودمند هستند و جلوی اسهال و روان بودن شکم را می‌گیرند.


 ۱۶: درمان ورم روده

میوه به به دلیل دارا بودن ویتامین های آ و ب برای مشکلات روده ای بسیار مفید است. نتایج برخی پژوهش ها نشان داد که مصرف مداوم میوه به باعث درمان و تسکین ورم روده می‌شود.


۱۷. درمان دردهای شدید قاعدگی

بسیاری از خانم ها در ایام قاعدگی دچار دل درد و کمر دردهای بسیار شدید هستند که سعی می‌کنند با مصرف داروهای شیمیایی اینمشکل خود را حل کنند. اما ما به شما می‌گوییم میوه به به خاطر دارا بودن ویتامین ها و املاح آهکی بسیار زیاد و نیز خواص ضدالتهابی خود یک درمان خانگی و مفید بریا رفع دل دردهای قاعدگی است.


۱۸. مناسب برای هضم غذا

میوه به دارای خاصیت اسیدی است و از این رو در بسیاری از درکشورهای اروپایی مثل آلمان و نیز آفریقایی مثل آفریقای جنوبی که غذاهای چرب بیشتر مصرف می‌کنند در کنار تمام غذاهای گوشتی و چرب برش های میوه به چه پخته شده و چه خام دیده می‌شود.

۱۹. کمک به تنظیم کلسترول بد خون

میوه به دارای مقدار زیادی فیبر غذایی، پتاسیم ، قند و ویتامین C است اما این میوه فاقد هرگونه چربی است. از این رو به تنظیم کلسترول بد خون بسیار کمک می‌کند. به عبارت بهتر یک میوه به متوسط حدودا ۱۰۰ گرمی،  دارای ۵۲ کیلوکالری، ۰/۳۷ گرم پروتئین، ۰/۰۹ گرم چربی ، ۱۴/۰۸ گرم کربوهیدرات ، ۱/۷ گرم فیبر و ۰ میلی گرم کلسترول است.


۲۰. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

به، همراه با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، از جمله ویتامین C و مواد شیمیایی گیاهی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به، که یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را جبران می‌کند، از بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، و پاتوژن‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل، در طول ماه‌های فصل زمستان مصرف این میوه را توصیه می‌کنیم به ویژه اگر بین وعده‌های میوه‌ای که در طول روز مصرف می‌کنیم خورده شود به تقویت بنیه کمک خواهد کرد.


۲۱. به برای تقویت مو خوب است

گفتیم که آهن، مس و روی مواد معدنی موجود در به هستند که در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کنند. اثر افزایش گلبول‌های خون در بدن که جریان خون را افزایش می‌دهد را بر روی پوست سر نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل، مصرف روزانه‌ی این میوه برای داشتن موهایی سالم باید جزو برنامه‌ی غذایی روزانه‌مان باشد.


۲۲. به بهبود رشد کودکان کمک می‌کند

به، که به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند، کمک مهمی برای رشد بدن به ویژه برای کودکانی که در سن رشد هستند به حساب می‌آید.


۲۳. سایر خواص میوه به

آب میوه‌ی به در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، ناراحتی‌های تنفسی، کم‌خونی، و آسم موثر است. مصرف مرتب این میوه می‌تواند به درمان بیماری سل، اسهال خونی، و نارسایی کبد نیز کمک کند.


میوه‌ی به مانند سایر میوه‌ها دارای خواص و فوایدی موثر برای سلامتی است، و باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اکنون که از فواید این میوه‌ی کم‌تر شناخته‌ شده مطلع شده‌اید، بهتر است از چارچوب محدود میوه‌هایی که همیشه اطراف‌تان هستند خارج شوید و این میوه‌ی نادیده گرفته شده را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

پاپ کرن

پاپ کورن حاوی پروتئین و فسفر قابل توجهی است و نسبت به میان وعده های ناسالم دیگری است که می‌خورید یک میان وعده‌ی فوق‌العاده محسوب می‌شود.


پاپ کورن:

 پاپ کورن را به نام‌های پف فیل و ذرت بو داده می‌شناسیم. حتماً شما هم از آب شدن این دانه‌های سفید در دهان‌تان لذت می‌برید. پاپ کورن اگر سالم باشد یعنی نمک و چربی آن کمتر باشد یک میان وعده‌ی سالم و خوب است. می‌تواند پای ثابت تماشای فیلم و سریال باشد و در عین حال کمکی به حفظ سلامتی کرده باشد. با ما همراه باشید تا با چند دلیل خوب برای خوردن پاپ کورن یا همان ذرت بو داده آشنا شوید.


 برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


پاپ کورن بفرمایید پروتئین و فسفر:

پاپ کورن حاوی پروتئین و فسفر قابل توجهی است و نسبت به میان وعده های ناسالم دیگری است که می‌خورید یک میان وعده‌ی فوق‌العاده محسوب می‌شود. باید بدانید که میزان آهن موجود در پاپ کورن حتی بیشتر از اسفناج و تخم مرغ است.


 

پاپ کورن دوستدار وزن ایده آل شما:

اگر به دنبال وزن ایده آل و لاغری هستید پاپ کورن را دریابید. یک فنجان ذرت بو داده حاوی فقط 31 کالری است. البته باید حواستان باشد که خودتان در منزل پاپ کورن سالم یعنی بدون اضافه کردن روغن و کره و نمک زیاد تهیه کنید. در این صورت پاپ کورن تان بدون قند و بدون چربی و حاوی کالری کمی است. به بدنتان انرژی داده و زود سیرتان می‌کند. برای همین نیازی به پرخوری ندارید.


 

پاپ کورن منبع فیبرهای غذایی فوق‌العاده‌ای است:

ذرت بو داده جزو دانه های کامل است. این یعنی این که منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای غذایی محسوب می‌شود. در واقع هر یک فنجان پاپ کورن حاوی 1.3 گرم فیبر است.


حالا که روزها بلند شده نیاز بیشتری به میان وعده احساس می‌شود برای همین هم می‌توانید پاپ کورن را دریابید. این دانه های سفید و خوشمزه علاوه بر این که گرسنگی شما را از بین می‌برد بلکه آسیبی به رژیمتان (اگر رژیم گرفته‌اید)هم نمی‌زند.


پاپ کورن مغذی و سرشار از آنتی اکسیدان:

پاپ کورن همانند میوه‌ها و سبزیجات فیبر و آنتی اکسیدان دارد. باید بدانید که هر 100 گرم پاپ کورن 13 درصد پلی فنول‌های مورد نیاز روزانه‌ی ما را تأمین می‌کند. پوسته‌ی نازک طلایی رنگ پاپ کورن نیز حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها می‌باشد.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


پاپ کورن یک میان وعده‌ی فوق‌العاده:

حالا که روزها بلند شده نیاز بیشتری به میان وعده احساس می‌شود برای همین هم می‌توانید پاپ کورن را دریابید. این دانه های سفید و خوشمزه علاوه بر این که گرسنگی شما را از بین می‌برد بلکه آسیبی به رژیمتان (اگر رژیم گرفته‌اید) هم نمی‌زند.


 

پاپ کورن گلوتن ندارد:

این هم یک خبر خوب برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند و دنبال مواد غذایی بدون گلوتن هستند. می‌توانید پاپ کورن را به جای نان سوخاری و مواد غذایی حاوی گلوتن دیگر روی مرغ و ماهی یا داخل سالادهایتان بریزید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه جامی