میوه‌ها در رژیم‌های غذایی سالم نقشی مهم ایفا می‌کنند. این خوراکی‌ها غنی از مواد مغذی حیاتی هستند که بدن‌مان برای حفظ سلامتی‌اش به آن‌ها نیاز دارد. در عین حال که میوه‌هایی نظیر انبه، پرتقال، موز، آناناس، هندوانه، انگور، سیب و غیره به شکل رایج توسط آدم‌ها مصرف می‌شوند، برخی میوه‌های دیگر هم هستند که کم‌تر کسی از وجود آن‌ها باخبر است. به یکی از این میوه‌های گمنام است که سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند برای سلامتی‌تان فوایدی فراوان به ارمغان بیاورید. در این نوشتار از خواص به برای سلامتی برای‌تان می‌گوییم که قطعا برای‌تان جالب هستند.


خواص به

به میوه‌ای معطر و متعلق به خانواده‌ی گل‌سرخیان است که از این نظر، با میوه‌هایی نظیر سیب و گلابی هم‌خانواده محسوب می‌شود. به جزءِ میوه‌های بومی نواحی گرمسیر جنوب غرب آسیا است. هم‌چنین به میوه‌ای فصلی است و متعلق به پاییز و زمستان است. میوه‌ی رسیده‌ی بِه به رنگ زرد طلایی است و شکل آن شبیه گلابی است. این میوه مانند هلو دارای سطحی پرزدار است و گوشته‌ی آن، به رنگ زرد روشن است، و هنگام جویدن‌اش احساس می‌کنید گویی چیزهایی شبیه شن در آن وجود دارد؛ در مرکز این میوه نیز تعدادی هسته‌ قرار دارد.

به دارای طعمی ترش است و به ندرت به صورت خام خورده می‌شود. غالبا برای از بین بردن خاصیت اسیدی‌اش، آن را می‌پزند یا منجمد می‌کنند. در واقع، از این میوه در دستورالعمل‌های سنتی پخت غذا در نواحی خاورمیانه و مدیترانه استفاده می‌شود و آن را معمولا به همراه گوشت گوسفند، بز و خوک آهسته می‌پزند. گونه‌ی آسیایی به نسبت به سایر گونه‌ها نرم‌تر و آبدارتر است، و غالبا به صورت کنسرو شده یا به شکل مربا و ژله فرآوری می‌شود. گاهی اوقات، از به برای افزودن طعم ترشی به پای سیب نیز استفاده می‌شود.


خواص به برای سلامتی

به نیز درست مانند بسیاری دیگر از میوه‌ها سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، فیبر، و هم‌چنین مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن، و منیزیوم است. میزان چربی موجود در این میوه اندک است. ارزش غذایی بالای به، آن را به میوه‌ای پر فایده تبدیل کرده است؛ از جمله خواص به می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


۱. خواص ضد التهابی

میوه‌ی رسیده‌ی بِه منبعی غنی از ویتامین C است که می‌تواند تقریبا ۲۵درصد از میزان توصیه شده‌ی مصرف این ویتامین را در بدن تامین کند. ویتامین C به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند و باعث درمان بیماری‌های التهابی می‌شود. هم‌چنین به دارای خواص ضد حساسیت است. از این میوه و عصاره‌ی هسته‌اش در درمان درماتیت آتوپیک و التهاب مثانه استفاده می‌شود. هم‌چنین از به در تولید محصولات غذایی ویژه‌ی مبتلایان به آلرژی (حساسیت) نیز استفاده می‌شود.


۲. مفید برای کاهش وزن

میوه‌ی به کالری اندک دارد ولی سرشار از فیبر غذایی است. مصرف ۱۰۰ گرم میوه‌ی خام و تازه‌ی به تنها ۵۷ کالری وارد بدن می‌کند. هم‌چنین، چربی اشباع، سدیم و کلسترول موجود در به بسیار اندک است. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده‌اند این میوه به گزینه‌ای شگفت‌انگیز برای کاهش وزن و سلامتی تبدیل شود.


۳. درمان زخم معده

بر اساس نتایج پژوهش‌ها، فنول‌های موجود در بِهِ چینی در تسکین زخم‌های معده موثر هستند. آب به نیز برای مبتلایان به زخم معده مفید است. هم‌چنین از آن‌جا که این میوه باعث آرام شدن مجاری گوارشی می‌شود،‌ می‌تواند به درمان زخم پپتیک نیز کمک کند.


۴. درمان ناراحتی های معده

مصرف میوه‌ی به راه درمانی اثربخش برای تهوع‌ در دوران بارداری (ویار) به حساب می‌آید. میوه‌ی به همراه با عسل می‌تواند به درمان التهاب روده‌ی بزرگ، اسهال، یبوست، و عفونت‌های روده کمک کند. هم‌چنین از شربت به برای درمان هموروئید نیز استفاده می‌شود.


۵. خواص آنتی اکسیدانی

این میوه به دلیل دارا بودن ترکیبات پلی‌فنول از خواص آنتی‌اکسیدانی شگفت‌انگیز برخوردار است. این آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه می‌کنند؛ و از این طریق، سرعت فرایند پیری را کاهش می‌دهند و هم‌چنین از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ی مغزی پیشگیری می‌کنند.


۶. درمان تهوع و استفراغ

به آب‌پز یا پخته شده می‌تواند به تسکین تهوع و استفراغ کمک کند. این میوه خاصیت ادرارآوری دارد و از این طریق باعث دفع مایعات و سموم از بدن می‌شود.


۷. خواص ضد ویروسی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند میوه‌ی به سرشار از خواص ضد ویروسی است. فنول‌های موجود در بِهِ چینی در برابر آنفولانزا با قدرت مبارزه می‌کنند و دارای خواص آنتی‌اکسیدانی نیز هستند. به در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و دیگر عوامل بیماری‌زای ویروسی از شما محافظت می‌کنند.



۸. کاهش فشار خون

میوه‌ی به غنی از پتاسیم است و می‌تواند کمک‌تان کند فشار خون بالای‌تان را تحت کنترل درآورید.


۹. کاهش سطح کلسترول


مصرف مرتب میوه‌ی بِه به کاهش LDL یا کلسترول بد در خون کمک می‌کند،‌ و باعث حفظ سلامتی قلب می‌شود.


۱۰. خواص ضد سرطانی

یکی از خواص به عبارت است از خاصیت ضدسرطانی بودن آن. خواص ضدسرطانی میوه‌ی به کمک می‌کند بدن‌تان بتواند در برابر رادیکال‌های آزاد مبارزه کند و سلول‌های بدخیم سرطانی را از بین ببرد. دانه‌های ریز موجود در گوشته‌ی میوه‌ی به حاوی ترکیباتی قابض هستند که به تانین شهرت دارند (برای نمونه، کاتچین و اپی‌کاتچین). این تانین‌ها با چسبیدن به سموم و مواد شیمیایی سرطان‌زای درون روده از غشای مخاطی بدن در برابر سرطان محافظت می‌کنند.


 ۱۱: کاهش استرس

آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در میوه‌ی به باعث کاهش استرس و آرامش ذهن می‌شوند.


۱۲. کمک به درمان بیماری های کبد و چشم

مصرف مرتب میوه‌ی به برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و چشم بسیار مفید است. در کشور چین هسته‌ی به را در آب خیس می‌کنند و می‌پزند؛ با این کار، لعابی از آن به وجود می‌آید که در تسکین ناراحتی‌های چشم، گلو درد، و التهاب غشای مخاطی بدن موثر است.


۱۳. فواید هسته و روغن به برای سلامتی

هسته‌ی به در معالجه‌ی گرفتگی گلو و نای، و هم‌چنین برخی بیماری‌های دیگر بسیار موثر است. روغن به نیز به پیشگیری از تعریق زیاد و به تقویت قلب، کبد، و معده کمک می‌کند.


۱۴: درمان سردرد

میوه به به خاطر عطر بی نظیر و خواص ضدالتهابی خود یک داروی سالم و خانگی برای رفع سردردهای شما است. کافی است چند برش از میوه به را میل کنید و سپس یک لیوان کامل هم آب بنوشید. پس از نیم ساعت خواهید دید که سر دردتان تسکین پیدا کرد.


۱۵. درمان گلو درد و سرفه

به طور سنتی از دانه های به که لعابدار و خوشمزه هم هستند برای درمان ذات الریه، گلودرد، صدای گرفته و خشن استفاده می‌شده است. دم کرده برگهای به برای تسکین سرفه بسیار عالی است.


۱۶. رفع مشکل اسهال

دانه های میوه به علاوه بر اینکه برای مشکلات ریوی و گلودرد مناسب هستن برای مشکلات گوارشی هم بسیار سودمند هستند و جلوی اسهال و روان بودن شکم را می‌گیرند.


 ۱۶: درمان ورم روده

میوه به به دلیل دارا بودن ویتامین های آ و ب برای مشکلات روده ای بسیار مفید است. نتایج برخی پژوهش ها نشان داد که مصرف مداوم میوه به باعث درمان و تسکین ورم روده می‌شود.


۱۷. درمان دردهای شدید قاعدگی

بسیاری از خانم ها در ایام قاعدگی دچار دل درد و کمر دردهای بسیار شدید هستند که سعی می‌کنند با مصرف داروهای شیمیایی اینمشکل خود را حل کنند. اما ما به شما می‌گوییم میوه به به خاطر دارا بودن ویتامین ها و املاح آهکی بسیار زیاد و نیز خواص ضدالتهابی خود یک درمان خانگی و مفید بریا رفع دل دردهای قاعدگی است.


۱۸. مناسب برای هضم غذا

میوه به دارای خاصیت اسیدی است و از این رو در بسیاری از درکشورهای اروپایی مثل آلمان و نیز آفریقایی مثل آفریقای جنوبی که غذاهای چرب بیشتر مصرف می‌کنند در کنار تمام غذاهای گوشتی و چرب برش های میوه به چه پخته شده و چه خام دیده می‌شود.

۱۹. کمک به تنظیم کلسترول بد خون

میوه به دارای مقدار زیادی فیبر غذایی، پتاسیم ، قند و ویتامین C است اما این میوه فاقد هرگونه چربی است. از این رو به تنظیم کلسترول بد خون بسیار کمک می‌کند. به عبارت بهتر یک میوه به متوسط حدودا ۱۰۰ گرمی،  دارای ۵۲ کیلوکالری، ۰/۳۷ گرم پروتئین، ۰/۰۹ گرم چربی ، ۱۴/۰۸ گرم کربوهیدرات ، ۱/۷ گرم فیبر و ۰ میلی گرم کلسترول است.


۲۰. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

به، همراه با آنتی اکسیدان‌هایی که دارد، از جمله ویتامین C و مواد شیمیایی گیاهی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. به، که یک چهارم نیاز روزانه‌ی بدن به ویتامین C را جبران می‌کند، از بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها، و پاتوژن‌ها محافظت می‌کند. به همین دلیل، در طول ماه‌های فصل زمستان مصرف این میوه را توصیه می‌کنیم به ویژه اگر بین وعده‌های میوه‌ای که در طول روز مصرف می‌کنیم خورده شود به تقویت بنیه کمک خواهد کرد.


۲۱. به برای تقویت مو خوب است

گفتیم که آهن، مس و روی مواد معدنی موجود در به هستند که در تولید گلبول‌های قرمز خون نقش مهمی ایفا می‌کنند. اثر افزایش گلبول‌های خون در بدن که جریان خون را افزایش می‌دهد را بر روی پوست سر نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل، مصرف روزانه‌ی این میوه برای داشتن موهایی سالم باید جزو برنامه‌ی غذایی روزانه‌مان باشد.


۲۲. به بهبود رشد کودکان کمک می‌کند

به، که به رشد استخوان‌ها کمک می‌کند، کمک مهمی برای رشد بدن به ویژه برای کودکانی که در سن رشد هستند به حساب می‌آید.


۲۳. سایر خواص میوه به

آب میوه‌ی به در درمان بیماری‌های قلبی و عروقی، ناراحتی‌های تنفسی، کم‌خونی، و آسم موثر است. مصرف مرتب این میوه می‌تواند به درمان بیماری سل، اسهال خونی، و نارسایی کبد نیز کمک کند.


میوه‌ی به مانند سایر میوه‌ها دارای خواص و فوایدی موثر برای سلامتی است، و باید در رژیم غذایی گنجانده شود. اکنون که از فواید این میوه‌ی کم‌تر شناخته‌ شده مطلع شده‌اید، بهتر است از چارچوب محدود میوه‌هایی که همیشه اطراف‌تان هستند خارج شوید و این میوه‌ی نادیده گرفته شده را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.