تصور می شود که استفاده از ماسک بیشتر به نفع اطرافیان شما است.
با این حال، همه می‌دانیم که استفاده از ماسک و پوشیدن آن برای خود ماهم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد و مارا از بسیاری بیماری ها مصون نگه دارد.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید
ثابت شده است که حتی دوز ویروس های ضعیف هم می‌تواند از طریق دستگاه تنفسی افراد را مریض کنند.
اما استفاده از ماسک مناسب این مقدار را بسیار کاهش می‌دهد و نمی‌گذارد تا فرد از طریق دستگاه تنفسی دچار بیماری شود. تاکنون دانشمندان تصور می‌کردند که اصلی ترین مزیت استفاده از ماسک برای محافظت از افراد دیگر است.


با این همه، اکنون برخی شروع به گمانه زنی می‌کنند که پوشیدن ماسک ممکن است نوعی محافظت برای پوشنده آن هم نیز فراهم کند.
آن‌ها می‌گویند ماسک ها ممکن است میزان ویروسی که به فرد می‌رسد را کاهش دهد و در پیشگری از بیماری تا حد بسیاری تاثیر گذار باشد.


این بدان معناست که با پوشیدن ماسک می‌توان هم به دیگران کمک کرد و هم باعث کاهش انتقال ویروس در افراد باشد.

 

- ماسک ها چگونه از افراد دیگر محافظت می‌کنند؟


اعتقاد بر این است که COVID-19 (کرونا) توسط قطرات حاوی ویروس Trust Source منتشر می‌شود. که هنگام صحبت، سرفه یا تنفس آزاد می‌شوند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.


اگر این قطرات در دهان یا بینی فرد دیگری بنشینند یا از هوا استنشاق شوند، می‌توانند آن شخص را آلوده و بیمار کنند.
به گفته رابرت اف گاری جونیور، دکتری استاد میکروب شناسی و ایمونولوژی، در دانشکده پزشکی دانشگاه تولان، یک ماسک مانع فیزیکی برای گرفتن این قطرات است.


در حقیقت، ماسک های پارچه ای می‌توانند حدود 40 تا 60 درصد از قطرات را مسدود کنند.

ماسک N95، می‌تواند حتی کار بهتری انجام دهد و 95 درصد از ذرات بسیار کوچک، از جمله ویروس ها را مسدود کند. ماسک ها این قطرات را قبل از رسیدن به افراد دیگر و آلوده ساختن آنها شکار می‌کنند.

 

- چگونه ماسک ها ممکن است از پوشنده آن محافظت کنند؟


این به اندازه دوز ویروس بر می‌گردد که میزان بیماری فرد را تعیین می‌کند. معمولاً با وجود ویروس ها، هر چه میزان رشد و نمو آن بیشتر باشد، علائم زودتر بروز می‌کند و شدت بیماری ها بیشتر است.


بر اساس این ایده دکتر مانیکا گاندی، در دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو، پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از ماسک می‌تواند به کاهش شدت COVID-19 در هنگام بیماری کمک کند.

اگر مقدار کمتری از قطرات تنفسی به ماسک برسد، این بدان معنی است که دوز کمتری از ویروس دریافت می‌کنند. دوز پایین تر به این معنی است که، حتی اگر فرد بیمار شود، ممکن است به یک شدت بسیار جدی نباشد و فرد سریعتر بهبود پیدا می‌کند.

مانیکا گاندی خاطر نشان کرد که شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این اتفاق ها واقعاً با COVID-19 مرتبط هستند. در مطالعه اخیر با یک همستر که به آن ماسک پوشانده بودند، نشان دادند که همسترهای "ماسک دار"، کمتر به (کرونا) COVID-19 مبتلا شدند.

اگر هم مبتلا شدند، بیماریشان بسیار خفیف‌تر از گروهی بود که ماسک نداشتند.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

جالب است بدانید که در بعضی از مواقع بسیاری از کارکنان و پرسنل در بیمارستان ها، گاهی اوقات بدنشان خود به خود آنتی بادی مثبتی را برای COVID-19 (کرونا) بوجود میاورد و حتی خود آن افراد هم نمی‌فهمد که به کرونا مبتلا شده‌اند.

سرانجام، وی گفت، بسیاری از کشورهایی که پوشیدن ماسک را رعایت می‌کنند، در کاهش میزان بیماری‌های شدید و مرگ و میر بهتر عمل کرده اند.

 

- پوشیدن ماسک چگونه می‌تواند به شما کمک کند در حالی که منتظر واکسن هستیم؟


گاندی گفت که معتقد است پوشش گسترده در جمعیت می‌تواند نقش مهمی در عبور از بیماری همه‌گیر داشته باشد. ماسک ها انتقال را کاهش می‌دهند. وی و تیمش همچنین معتقدند که ماسک حتی در صورت ابتلا افراد می‌تواند از شدت بیماری آن‌ها بکاهد.


وی معتقد است که با پوشیدن ماسک در سطوح جهانی و استفاده روزمره از آن می‌تواند روابط را تا پیدا شدن واکسن کرونا بهبود بخشد و تقریبا آن‌ها را به حالت نرمال برگرداند.

 

- سخن آخر


*پوشیدن ماسک نه تنها از اطرافیان شما محافظت می‌کند، بلکه از خود فرد نیز در برابر بسیاری از بیماری ها محافظت می‌کند. اگر در حالی که ماسک داشتیم به کرونا مبتلا شویم، ماسک ها ممکن است دوز بیماری را کاهش دهند و منجر به خفیف تر شدن علائم آن و بهبودی هرچه سریع‌تر در صورت خفیف تر بودن بیماری شود.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید
*استفاده از ماسک در جهان می‌تواند نقش حیاتی داشته باشد در حالی که منتظر تولید واکسن هستیم. ماسک می‌تواند انتقال ویروس را کاهش دهد و ممکن است از شدت بیماری بکاهد، و بار جامعه را کاهش دهد.