تغذیه از عوامل موثر در سلامت عمومی جوامع به شمار می‌رود. کشورهایی که از این دانش شناخت بهتری دارند و آن را به نحو صحیح به کار می‌برند، از فوائد مثبت آن، از جمله حفظ بهداشت و سلامت بدن و در نهایت افزایش طول عمر انسان ها نیز بهره‌مند می‌شوند.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید
زیرا بر این حقیقت مسلم واقفند که تغذیه نامطلوب، با کاهش رشد و نمو، افزایش کسالت و بیماری‌ها، کاهش قدرت جسمی و فکری، بی تفاوتی و نبود دلبستگی همراه است که علاوه بر کاهش نیروی انسانی سالم و تندرست، تعداد افراد سر بار جامعه را افزایش می‌دهد. 


از دیدگاه طب قدیم هر فرد بر اساس تفاوت های مزاجی و ساختاری با دیگران نیازمند تدبیر غذایی مناسب و مخصوص خود است که در شرایط مختلف سنی، زمانی و مکانی، فصلی و جغرافیایی، سلامت و بیماری متفاوت خواهد بود.

 

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

بدیهی است که رعایت این اصول توسط فرد و یا تجویز آن توسط طبیب، نیازمند دانش و عمیق و تجربه ای دقیق است. از آنجا که بر خلاف بسیاری از اصول بهداشتی و سلامتی موضوع تغذیه و اصلاح آن قابل کنترل و برنامه‌ریزی است.

این مسئله به عنوان پایه اصلی درمان در طب قدیم مطرح است. همچنین آموزش علم تغذیه یک ابزار مهم سلامتی است که پزشک بیمار خود را با آن مسلح می‌کند.

این علم به رقم ظرافت به پیچیدگی هایش قابل آموزش و برای همگان قابل درک و فهم است و مشکل اجرایی خاصی هم ندارد. حکمای قدیم دستورات غذایی خود را بر اساس طبع و مزاج فرد، سن، جنس، فصل، شرایط سلامتی یا بیماری محیط جغرافیایی و میزان فعالیت بدنی فرد و بسیاری مسائل دیگر صادر می‌کردند.
 
جای شگفتی نیست که برای مراحل گوناگون یک بیماری و یا برای یک بیماری در افراد مختلف، دستور غذایی متفاوتی بیان می‌شده است. با وجود شواهد بسیار و منطق قوی موجود در طب سنتی راجع به تقویت امروز کمتر به این مقوله پرداخته می‌شود.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

یکی از دلایل آن ممکن است این باشد که پس از پیشرفت علم شیمی قرن هفدهم به بعد دانشمندان خود را بسیار جلوتر از حکم ندانستن و بعد از کشف مولکول های مختلف مثل چربی‌ها پروتئین‌ها و قندهای و همچنین توان تجزیه غذا ها به این نتیجه رسیدند که همه مواد غذایی از همان سه دسته اصلی تشکیل شده است که همواره با آب و املاح مختلف ساختار کلی غذا را تشکیل می‌دهند.


آنها از این نکته غافل بودند که یک غذا صرفاً ساختار شیمیایی ساده و حتی پیچیده نیست که بتوان آن را با ترکیب عناصرش در آزمایشگاه ساخت و به جز این عناصر ظاهری، دارای باطنی بس شگرف و ناپیدا و حتی ظاهری فراتر از آنچه می‌بینند، است.

چه بسا از مواد غذایی که در آزمایشگاه دارای حداقل کالری، ویتامین، املاح و عناصر هستند ولی در بدن نتایج درخشان و انرژی فوق العاده در پی دارند و بالعکس مواد غذایی به ظاهر پرکالری که در بدن ضعف و بی حالی و خواب آلودگی ایجاد می‌کنند و چه بسا مواد کلسیم داری که ممکن است پوکی استخوان ایجاد کنند و مواد به ظاهر بدون کلسیم که می‌تواند در درمان پوکی استخوان موثر باشد و مثال های فراوان از این نوع.

در نظر گرفتن محیط بدون شعور آزمایشگاه برای بررسی نتایج غذا در بدن به نظر صحیح نیست.


نتایج غذا در بدن هم می‌تواند با نتایج آزمایشگاه بسیار متفاوت و حتی متضاد باشد. بر این اساس، نباید به جای دیدن مریض، مرض را نگریست و کلیت وجود او را نادیده گرفت.

در حالی که بیماری جزئی از عضو، عضو جزئی از بدن و بدن جزئی از کل وجود انسان است.

که غیر از کالبد وی دارای روح و روان و جان و لایه های متعدد دیگری است، که هم بر جسم اثر می‌گذارند و هم از آن متاثر می‌شوند.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید