سالما، اولین رژیم هوشمند در ایران

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

خواص دارچین


 


ارزش غذایی دارچین

بر طبق دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، 10 گرم دارچین حاوی:

24.7 کیلوکالری انرژی

0.12 گرم چربی

8.06 گرم کربوهیدرات

0.4 گرم پروتئین می‌باشد.



خواص درمانی دارچین:

1.کنترل قند خون:

بعضی مطالعات اشاره کرده اند که این ادویه به مقاومت بدن انسولینی ها کمک می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از این ادویه برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند. می توانید دارچین را به شکل چای یا بعنوان مکمل مصرف کنید.

2.دارچین برای کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید:

دارچین می تواند به طور غیرمستقیم قند و چربی بدن را کنترل کند و یا حتی کاهش دهد.مصرف دارچین، با کاهش سطح کلسترول بد، بنام LDL و تری گلیسیرید و افزایش سطح کاسترول خوب بنام HDL ، همراه است.

3.دارچین برای جلوگیری از بیماری آلزایمر:

مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصاره دارچین می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد.دو ترکیب موجود در آن، بنام اپیکاتچین و سینامالدهاید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند و همچنین از رشد رشته ای در سلول های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می کند.

  

4.دارچین برای جلوگیری از عفونت:

یکی از مزایای دارچین، توانایی بی نظیر آن در جلوگیری از عفونت مخمر ماوم در برابر دارو است.به دلیل خواص ضدباکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد عفونی کننده اش، در درمان عفونت های داخلی و خارجی مفید است و از ایجاد میکروب ها در مثانه نیز، به خوبی جلوگیری می کند.

5.دارچین برای تقویت عملکرد بدن با دارچین :

دارچین به بهبود وضوح و هوشیاری روانی بدن کمک می کند. برای بهتر شدن فعالیت مغز، این ادویه را ببویید.عطر آن می تواند عملکرد شناختی را افزایش دهد و توجه و حافظه کاری را بهبود می بخشد .

6.دارچین برای جلوگیری از بیماری های قلبی :

دارچین ،به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند از قلب و شریان های اطراف آن در برابر عفونت و آسیب ها محافظت کند.


7.دارچین برای بهبود گردش خون:

این ادویه به بهبود گردش خون کمک می کند، و همان طور که می دانید، با افزایش گردش خون، اثرات درد نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.همچنین گردش خون خوب، باعث گسترش اکسیژن به سلول های بدن می شود و فعالیت های متابولیک را بالا می برد. شما با استفاده از دارچین می توانید خطر ابتلا به حملات قلبی را به میزان زیادی کاهش دهید.

8.کمک به تسکین دردهای عضلات و سردرد با دارچین :

دارچین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند سفتی و سختی ماهیچه ها و مفاصل را از بین ببرد.دارچین برای بازیکنان ورزشی و افراد مبتلا به آرتریت توصیه می شود و همچنین برای تسکین سردردهایی که از سرماخوردگی ایجاد می شود نیز تاثیرگذار است.

9.جلوگیری از سرطان با دارچین :

تحقیقات نشان داده است که دارچین می تواند رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد.وقتی که دارچین را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید ،می تواند از سرطان جلوگیری کند و رشد سلول های لنفوم و لوسمی را نیز کاهش دهد.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


10.تغذیه با شیر مادر:

همچنین ادعا شده است که دارچین می تواند در ترشح سالم شیر مادر نیز تاثیرگذار باشد و می تواند به تخلیه ادرار نیز کمک کند.

11.جلوگیری از خونریزی با دارچین :

دارچین می تواند به طور طبیعی، خونریزی بیش از حد را متوقف کند و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

12.کمک به بهداشت دهان و دندان با دارچین:

دارچین یک عنصر محبوب در آدامس و دهانشویه ها است. خواص ضدالتهابی دارچین می تواند از دندان ها و لثه در برابر صدمه و آسیب محافظت کند و همچنین تنفس و بوی بد دهان را نیز از بین می برد.


13.دارچین برای کنترل و دفع حشرات:

دارچین می تواند بسیاری از حشرات را دفع کند.شما می توانید تکه هایی از دارچین را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید، تا بتواند حشرات را از آنجا دور کند.

14.درمان سرفه ها و سرماخوردگی های معمول با دارچین :

دارچین در طب چینی بعنوان یک درمان طبیعی برای سرفه و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می کیرد.

که شما می توانید دستور زیر را برای تهیه آن اجرا نمایید:

یک تکه چوب دارچین را به آب جوش اضافه نمایید و اجازه دهید در حدود 2 دقیقه به جوش آید، سپس چوب دارچین را از آن خارج کنید و آن را مانند چای های دیگر بنوشید و لذت ببرید.

شما می توانید این چای را دو بار در روز مصرف کنید.در حالی که سرماخوردگی شما بیش از 3 روز ادامه پیدا کرد ،حتما به پزشک مراجعه کنید.

15.درمان دندان درد با دارچین :

5 قاشق چای خوری عسل را با یک قاشق چای خوری پودر دارچین اضافه کنیدو تکه ای از آن را روی قسمت آسیب دیده دندانتان بگذارید. این روند را دو الی سه بار در روز تکرار کنید، تا احساس درد شما کاهش یابد.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید


16.کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارش با دارچین:

دارچین نه تنها به غذا عطر و طعم می دهد، بلکه به هضم آن نیز کمک می کند. همچنین برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده و نفخ نیز مفید است.

17.از بین برنده باکتری های ایکولای با دارچین:

دارچین به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، با باکتری ها مبارزه می کند.پراکسیدهیدروژن را با روغن دارچین ترکیب کنید و می توانید آن را در آب میوه هایتان بربزید و بنوشید.

18.دارچین برای کمک به درمان بیماری PMS:

دارچین غنی از منگنز است و یک منبع عالی برای کاهش اثرات بیماری PMS می باشد.در مطالعه ای نشان داد، زنانی که روزانه 5 الی 6 میلی گرم منگنز مصرف می کنند، کمتر دچار تغییرات خلقی می شوند.نتایج نشان داد که گنجاندن رژیم غذایی منگنز در زنان می تواند علائم مختلف این بیماری را در آنها کم کند.


19.دارچین برای کمک به بهبود و تقویت روحیه:

دارچین بهترین درمان برای افسردگی های زمستانه است ، همچنین مطالعاتی نشان داد که بوی دارچین می تواند تحریک پذیری و اضطراب را نیز کاهش دهد.

20.دارچین برای حجم دهندگی لب:

به جای جراحی کردن و یا تزریق ژل، می توانید در خانه از دارچین استفاده نمایید. برای این کار یک تکه دارچین را روی لبهایتان بگذارید و چند ثانیه صبر کنید، تا زمانی که حس تندی و سوزش ان کاهش یابد سپس بشویید و بعد، روی لبهایتان وازلین را اعمال نمایید.

21.دارچین برای کمک به تحریک و افزایش رشد مو:

با مصرف منظم دارچین، می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید. اگر پوست سر شما حساس نیست، می توانید دو قاشق غذاخوری عسل و نیم فنجان روغن زیتون گرم را با دارچین ترکیب نمایید و روی سرتان اعمال کنید. برای غلیظ تر شدن این ترکیب، می توانید تخم مرغ را نیز به آن اضافه کنید و سپس موهایتان را با رطوبتی که دارد شانه کنید و بعد از 15 دقیقه، با شامپو و آب ولرم بشویید.

22.ماسک صورت دارچین برای از بین بردن آکنه:

شما می توانید 3 قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق دارچین ترکیب نمایید و سپس آنرا روی صورتتان اعمال نمایید. دارچین،ر باکتری های تحریک کننده آکنه را متوقف می کند و عسل نیز باعث سفید شدن و طراوت پوست می شود ، 10 دقیقه بعد از اعمال این ترکیب، صورتتان را با آب گرم بشویید و بعد به آرامی خشک نمایید.

23.اسکراب پوست های خشک با دارچین:

هیچ کس دوست ندارد که پوستی خشک و سرخ داشته باشد، بنابراین می توانید با حذف سلول های مرده پوستتان نرمی و درخشش را به آن بازگردانید.که برای این کار می توانید دارچین، بادام، روغن زیتون عسل و نمک دریا را با هم مخلوط کنید. و روی صورتتان اعمال نمایید.

24.دارچین خوش بو کننده نفس است:

اگر از بوی بد دهان خود رنج می برید، می توانید دارچین را مصرف کنید.

 دارچین خوش بو کننده نفس است

دارچین نفس را خوش بو می کند 

25.دارچین برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست :

خورشید باعث تولید گلیکاسیون می شود که چروک شدن را حاصل می نماید ،عصاره دارچین تولید این ماده را کاهش می دهد. بنابراین سرعت روند پیری را کم می کند.



26.دارچین برای مدیریت و کنترل وزن:

همان طور که قبلا ذکر شد ،مصرف منظم دارچین می تواند کلسترول و میزان قند خون را کنترل مند، بنابراین قادر به متابولیزه کردن کربوهیدرات ها، سوزاندن چربی ها و کاهش وزن طبیعی کمک می کند.

27.دارچین برای کاهش اضطراب و استرس:

افرادی که از اضطراب و نگرانی دائم رنج می برند، می توانند چای دارچین را به دلیل خواص آرامش بخشش، بنوشند.

 

28. دارچین برای درمان اگزما:

طبق تحقیقات، ثابت شده است که اعمال ترکیب یک قاشق دارچین با عسل، بر روی پوست می تواند اگزما را درمان کند.

29.دارچین برای افزایش میل جنسی:

مصرف منظم و البته کنترل شده دارچین می تواند میل جنسی در مردان و زنان را نیز افزایش دهد.

30. دارچین برای کاهش کلسترول بد خون :

غذاهای مختلفی که امروزه مردم استفاده می کنند، چرب است و دارای کلسترول و چربی های ناسالم هستند، که با گذشت زمان، منجر به بیماری های قلبی و عروقی می شوند و همانطور که در بالا ذکر شد، دارچین می تواند کلسترول بد را کاهش دهد و از التهاب بافت های داخلی جلوگیری می کند و در کل میزان خطر حملات قلبی را کم می کنند.

 



مصرف دارچین در دیابت:

تازه ترین تحقیقات نشان می‌دهد بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کنند.

در یک مطالعه بیماران دیابتی که به مدت 40 روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا 30 درصد کاهش یافت و کاهش میزان کلسترول ، قند و چربی خون در بیماران دیابتی تاثیر مفیدی در بهبود سلامتی دارد.

وقتی بدن حساسیت خود را نسبت به هورمون انسولین از دست می‌دهد، دیابت نوع دوم بروز می‌کند. انسولین قند را از خون به سلول های بدن منتقل می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین وقتی بدن به انسولین پاسخ ندهد، مقدار قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و منجر به خستگی و تاری دید می‌شود.

افزایش قند خون در دراز مدت می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ، نارسایی کلیوی و نابینایی را افزایش دهد.

افزودن مقدار کمی دارچین به چای ، آب پرتقال یا غلات مفید است. با جوشاندن آب با یک تکه دارچین به راحتی می‌توان چای دارچینی نیز تهیه کرد.

دارچین همچنین از بروز دیابت نوع دوم در افراد در معرض خطر جلوگیری می‌کند.

دارچین حاوی برخی مواد است که مصرف زیاد آن می‌تواند سمی باشد بنابراین در مصرف این ماده غذایی باید دقت کرد.

در این مطالعه 60 بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم روزانه 1، 3 یا 6 گرم دارچین یا معادل آن آرد گندم ( به عنوان دارونما ) مصرف کردند. آرد گندم و دارچین به شکل کپسول استفاده می شد.

میزان گلوکز، چربی و کلسترول تمام بیمارانی که دارچین مصرف کردند تا 30 درصد کاهش یافت، اما هیچگونه تغییری در کسانی که دارو نما دریافت کردند مشاهده نشد.

دارچین حاوی ترکیباتی است که عمل انسولین در انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می‌بخشد. دارچین تقریبا هیچ کالری ندارد، به همین خاطر دیابتی‌ها بدون خطر چاق شدن می‌توانند با افزودن دارچین طعم مطبوعی به غذای خود بخشند.هر گرم دارچین کمتر از 3 کالری دارد که بسیار اندک است.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که دارچین ظاهرا به سلول های چربی در تشخیص و واکنش به انسولین کمک می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نیز نشان داده بود که دارچین سوخت و ساز گلوکز را حدود بیست برابر می‌کند.

مصرف دارچین در کاهش وزن:

افرادی که مخلوط عسل و دارچین را نوشیده‌اند اظهار کم‌اشتهایی و بی‌میلی نسبت به کربوهیدرات‌ها را تجربه کرده‌اند.  اضافه‌کردن عسل و دارچین به رژیم غذایی می‌تواند راهی دلپذیر برای کنترل این عارضه و کمک خوبی برای کاهش وزن باشد.

نصف این چای را قبل از خواب و باقیمانده آن را صبح بنوشید.

از آنجایی که ممکن است این چای باعث کاهش قند خون شود، بهتر است بیماران در مورد مصرف آن با پزشک معالج خود مشورت کنند.

 


کاربردهای آرایشی – بهداشتی:

دهانشویه: 1 قاشق چایخوری پودر دارچین را با نصف قاشق چایخوری پودر میخک مخلوط کرده و مسواک تر را به آن آغشته کنید. سپس آنرا به دندان‌ها و داخل دهان بکشید و این عمل را روزی یک مرتبه تکرار کنید.

سفید کننده و جرم گیر دندان: یک قاشق مربا خوری پودر دارچین را با 2 قاشق مرباخوری کف دریا (نام گیاه دارویی است) مخلوط کرده و خوب هم بزنید، روزی 2 مرتبه ابتدا مسواک را تر کرده و به پودر حاصل آغشته کنید سپس آن را به دندان‌ها بکشید.



دمنوش دارچین:

مواد لازم: چوب دارچین خردشده دو قاشق غذاخوری، عسل دو قاشق مرباخوری به ازای هر لیوان، آب جوش 3 لیوان.

طرز تهیه: دارچین را بشویید و سپس به همراه آب جوش در قوری چینی بریزید و روی حرارت ملایم به مدت 30 دقیقه الی یک ساعت دم کنید. سپس دم کرده را در یک لیوان و یا فنجان بزرگ بریزید، عسل را به آن بیفزایید و هم بزنید تا کاملاً حل شود و به آرامی آن را میل کنید.

خواص: این نوشیدنی برای ناراحتی های گوارشی، دیابت، دردهای استخوانی و سردی بدن بسیار مفید است.


ملاحظات:

دارچین پودرشده در ظرف پلاستیکی نگهداری نشود.

هرچه پوست دارچین کهنه‌تر باشد اسانس کمتری خواهد داشت.



مضرات دارچین:

دارچین به دلیل داشتن طبیعت گرم می‌تواند در افراد گرم مزاج با عوارضی چون خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو و … همراه باشد، لذا باید با توجه به مزاج مصرف شود.

مصرف مقادیر زیاد دارچین،‌ باعث تپش قلب،‌ بی‌خوابی و افسردگی می‌شود.

اثرهای مضر مصرف زیاد دارچین، عبارت است از، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم ها و ترک های گوشه دهان و سوزش معده. دارچین، از لخته شدن خون جلوگیری می کند اما زیادی آن در خون باعث بروز مشکل های خونی و گردش خون می شود به ویژه اگر با داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود مصرف شود مشکل را ۲ برابر می کند.

اکثر متخصصین زنان و زایمان توصیه می کنند زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری نمایند. چرا که می تواند منجر به زایمان زودرس شود.

به طور کلی مصرف ادویه ها از جمله دارچین در دوره شیردهی باعث ناراحتی معده نوزاد می شود و باید محدود شود. معده درد، اسهال یا استفراغ نشانه این است که سیستم گوارشی کودک به این نوع غذاها حساس است.

 


میزان مصرف توصیه شده آن

بعضی از محققان مصرف روزانه 2 تا 4 گرم پودر دارچین را توصیه می‌نمایند و بعضی دیگر معتقدند این مقدار باید بین 1 تا 6 گرم دارچین باشد، با اینحال توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه دارچین می‌تواند مسموم کننده باشد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

خواص ریحان

خواص درمانی ریحان


" ریحان " کلمه ای عربی و به معنی " گل و سبزه " است که معادل این لغت در فارسی " اسپرغم " گفته می شود.


 


ریحان  گیاه بوته ای یک ساله ای است که معمولاً طول آن بین 20 تا 45 سانتیمتر است و دارای عطر و بوی مطلوبی است. رنگ ساقه ی بوته ی ریحان سبز تند است و دارای برگ های منظم و بیضی شکل است . گل های ریحان به رنگ سفید یا صورتی در ماه های مرداد یا شهریور به شکل خوشه در انتهای ساقه ی ریحان ظاهر می شوند و پس از چندی از همین گل ها تخم ریحان حاصل می گردد. دو نوع ریحان وجود که یک نوع آن برگ های سبز و نازکی دارد و نوع دیگر برگ های بنفش رنگ دارد. گیاه ریحان بومی هند است. این گیاه هیچ گونه ترشح زیان آوری ندارد و تمام بخش های آن مثل برگ ، گل و حتی ساقه آن بسیار معطر و خوشبو است. از این رو در تمام دنیا به عنوان یک طعم دهنده و عطر دهنده به غذا مورد استفاده قرار می گیرد.

در مصر ، زنان گل های ریحان را در استراحتگاه افراد مورد علاقه شان می ریزند ولی در مالزی ریحان را در محل دفن مرده ها می کارند . در مولداوی رسمی وجود دارد که هنوز هم پا برجاست و آن این است که یک مرد زن مورد علاقه اش را با قبول دسته ای ریحان از او انتخاب می کند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


پزشکان قدیم به سختی اثر درمانی ریحان را قبول می کردند و بیشتر آنها عقیده داشتند که ریحان گیاهی سمی و خطرناک است.


در ایران نیز افسانه ای در مورد ریحان وجود دارد، بدین شرح که :


« گویند اسپرغم پیش از انوشیروان نبود. روزی انوشیروان بارعام داده، و به دیوان قضاوت نشسته بود. ناگاه ماری بزرگ از زیر تخت درآمد. حاضران را از دیدن او ترس به هم رسید. قصد او کردند، شاه فرمود بگذارید شاید شکایتی داشته باشد. به دنبال او برفتند تا به کنار چاهی رسیدند. مار بر کنار چاه حلقه زد، آنگاه به درون رفت و برآمد، چون در آن چاه نگاه کردند، ماری دیدند مرده افتاده و عقربی نیش بر او بند کرده، نیزه ای از بالای چاه بر پشت عقرب فرو برودند و همچنان به نزدیک شاه آوردند و شاهنشاه را از حال مار و نیش عقرب آگاه ساختند. چون یک سال بگذشت، هم در آن روز شاه نشسته بود و به شکایات مردم رسیدگی می کرد. همان مار به نزدیک سریر آمد و از دهن خود قدری تخم سیاه بریخت و برفت. شاه فرمود آن تخم را کاشتند. از آن تخم اسپرغم بر آمد و انوشیروان که پیوسته زکام داشت از بوییدن و خوردن آن زکامش برطرف شد. شکی نیست که این داستان به این شکل صحت ندارد ولی بعید نیست که بذر را یکی از شاکیان که به حق خود رسیده بود، به عنوان هدیه آورده باشد.»



فواید و خواص درمانی ریحان:

ریحان گیاهی معطر و بادشکن است. اگر چه بیشتر به عنوان سبزی خوردن یا طعم دهنده به غذا، مورد استفاده قرار می گیرد ولی خواص درمانی خاصی هم دارد که از آن جمله :


1) ریحان آرامش دهنده ی اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ی ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید . سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا 1 فنجان بنوشید که غم و اندوه و افسردگی را برطرف می کند.


2) ریحان گیاهی نشاط آور است. دم کرده ی 50 گرم ریحان که شیرین شده باشد پس از هر غذا برای معالجه ی سردردهای یک طرفه ( میگرن ) و سردردهای عصبی مفید است . حتی استنشاق بوی ریحان له کرده سردردهای ناشی از سفر را برطرف می کند.


3) دم کرده ی 50 گرم ریحان که با عسل  شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد و آنژین مؤثر است. برای درمان آسم  نیز می توان جوشانده ی غلیظی از ریحان تهیه کرد و روزی چند مرتبه دهان را با آن شستشو داد. جوشانده ی سرد آن نیز تب بر است. پس در بیماری های تورمی گلو و سرما خوردگی  حتماً از ریحان استفاده کنید.


4) دانه ی ریحان نیز به علت داشتن لعاب فراوان نرم کننده است و در رفع ورم کلیه  و ترشحات زنانگی مفید است.


5) ریحان ضد دل پیچه است ، پس چه خوب است افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند و سریع نفخ می کنند با غذا ریحان مصرف کنند.


6) ریحان در درمان اسهال هم مؤثر است . خوردن تخم بو داده ی ریحان برای درمان اسهال اثر شفا بخش دارد.


7) جوشانده ی ریحان گرفتگی دستگاه گوارش را رفع می کند و ضد تهوع و استفراغ است.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.



8) اسانس ریحان که بازیلیک نام دارد ، بسیار معطر و ضدعفونی کننده ی دستگاه گوارش است و بوی  سیر  و پیاز  را از دهان می برد. به همین دلیل یک پای ثابت نان و کباب، ریحان تازه است.


9) ریحان میکروب اسهال و وبا  را می کشد و بوی آن پشه و مگس را فراری می دهد . ریحان را در باغچه ی منزل خود بکارید تا به این ترتیب با حشرات مزاحم مبارزه کنید.


10) به نظر می رسد که دانه ی ریحان برای رفع اثر زهر مارگزیدگی ، هم بصورت خوراکی و هم اگر به روی محل زخم گذاشته شود، مؤثر است. عقیده ای هم وجود دارد که ریحان می تواند زگیل  را درمان کند.


نظر بزرگان در مورد ریحان

در حدیث است که امام صادق ( ع ) فرمود: ریحان سبزی پیامبران است و بدانید که هشت خاصیت در آن وجود دارد:


1- غذا را گوارا می کند.

2- منفذها را باز می کند.

3 و 4- دهان و باد گلو را خوشبو  می سازد.

5- اشتها  را به غذا افزایش می دهد.

6- مرض را از بین می برد.

7- شخص را از بیماری 

8- جذام  ایمن می گرداند.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


در حدیث از ، امام کاظم ( ع ) فرمود : ریحان مرض سل  را از بین می برد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

خواص سیاه دانه

خواص درمانی سیاه دانه و مضرات احتمالی آن

سیاه دانه یا شونیز گیاهی با خواص درمانی و ضد التهاب، باید ها و نباید های استفاده از سیاه دانه به عنوان دارو را بدانید.

 سیاه دانه (Nigella sativa) یا شونیز، گیاهی با طول دوره رشد یک ساله، دارای کرک های ظریف است. این گیاه بومی کشور هندوستان و اروپاست. ارتفاع گیاه سیاه دانه 50-60 سانتی متر است و برگ های آن به صورت نوارهای باریک، و دارای گل های سفید یا آبی است. دانه های سیاه رنگ و مثلثی شکل که چسبیده به گلبرگ های آن دیده می شود خواص خوراکی و درمانی زیادی دارد. قرن های متمادی است که از سیاه دانه به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود و مطالعات دنیای پزشکی و طب سنتی و گیاهان دارویی نشان می دهد این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. از سیاه دانه به عنوان درمان دندان درد، اسهال و یبوست، هموروئید و انواع حساسیت ها استفاده می شود. حتی شما می توانید از این گیاه طب سنتی به عنوان ادویه در غذاهای خود بهره ببرید. با ما همراه باشید تا شما را با خواص درمانی معجزه آسای این گیاه و مضرات احتمالی آن آشنا کنیم.

خواص درمانی سیاه دانه از گذشته تا به حالا

طب سنتی در طول زمان های متعددی به دنبال کشف خواص دارویی گیاهان است. شاخه گیاهان دارویی و خواص آن یکی از به روز ترین و پرکاربردترین شاخه پزشکی جامعه کنونی است. سیاه دانه نیز یکی از مهمترین گیاهانی است که دارای خواص درمانی بی شماری است. اما ذکر این نکته مهم است که قبل از استفاده از هر دارویی حتی داروی گیاهی بهتر است از پزشک مربوطه کمک های لازم را بطلبید و خودسرانه اقدام به درمان نکنید. در طول تاریخ برای سیاه دانه خواص درمانی بسیاری را ذکر کرده اند. از ادویه گرفته تا درمان بیماری های مهم مانند سردرد و حساسیت و آسم و ....سیاه دانه به صورت کپسول های مکمل غذایی، ژله ای، عصاره روغنی و به عنوان ادویه استفاده می شود. اگر با خواص درمانی سیاه دانه آشنا شوید محال است آن را در رژیم غذایی خود نگنجانید.


 

خلاصه ای از خواص درمانی سیاه دانه 

1- سرشار از ویتامین ها و عناصر مغذی

سیاه دانه منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری و مواد مغذی لازم برای بدن است. مواد مغذی مانند اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کربوهیدرات ها است. انواع ویتامین های کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم نیز در روغن سیاه دانه موجود است. اسیدهای چرب سیاه دانه شامل اماگا 3 با خاصیت ضد التهابی است. برای بهره مندی از این منابع غنی بهتر است مقدار مصرف روغن سیاه دانه به مقدار معقول باشد.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.

2- درمان انواع سرطان

سیاه دانه خاصیت ضد التهابی دارد. این خصوصیت موجب تقویت دستگاه ایمنی بدن است. مطالعات نشان می دهد که سیاه دانه از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می کند. برای مثال یکی از بدخیم ترین سرطان ها، سرطان پانکراس است. ترکیبات شیمیایی موجود در سیاه دانه با کاهش التهاب پانکراس رشد سلولهای سرطانی را متوقف میکند.


3- درمان انواع آلرژی ها، بیماری های قلبی و عروقی

آسم یکی از مشکلات تنفسی مزمن و نوعی آلرژی است که باعث التهاب مجاری تنفسی فرد می شود. پژوهش ها نشان می دهد روغن سیاه دانه از سلول های بدن محافظت کرده و به بهبود سریع بیماری کمک می کند. روغن سیاه دانه به دلیل داشتن مواد مغذی باعث کاهش علائم سرفه و تنگی نفس می شود. بیماری های قلبی و عروقی مانند ضربان قلب نامنظم و نقص های مادرزادی از جمله بیماری هایی است که می تواند زندگی ما را مختل کند. بنابراین با داشتن سبک رژیم غذایی سالم از بیماری های قلبی و انواع آلرژی های دستگاه تنفسی، گرفتگی سینه، ذات الریه خود جلوگیری کنید. برای درمان سرفه ناشی از آسم، سرماخوردگی و یا گلودرد بهترین درمان استفاده از روغن سیاه دانه به همراه مقداری عسل است.

4- تقویت حافظه

5- کنترل و کاهش فشار خون و کلسترول خون

6-سلامت کبد و جلوگیری از سفید شدن زود هنگام مو

7-کاهش ابتلا به دیابت

8-کاهش وزن و درمان بی خوابی

9- درمان بیماری های روده مانند یبوست و اسهال، هموروئید

10- درمان حساسیتهای پوستی مانند اگزما که منجر به کاهش علائم خارش و تغییر رنگ پوست می شود.

11- کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های صفرا مانند انباشته شدن کلسترول در کیسه صفرا

12- کاهش سردرد و تسکین علائم سردردهای میگرنی

13- افزایش میزان شیر در دوران شیر دهی

14-کاهش دردهای کمر و کوفتگی های عضلانی

15- درمان خشکی و کم آبی دهان

16- بهبود الگوی خواب و افزایش زمان خواب

17- بالابردن سطح انرژی بدن و کاهش استرس و اضطراب

18- درمان سندروم های قاعدگی و تسکین دردهای این دوران

19- درمان کم خونی

20- درمان ناتوانی های جنسی، مشکلات جنسی

21- افزایش بینایی و تقویت آن

مضرات احتمالی سیاه دانه شامل چه مواردی می شود؟ 

با وجود فواید زیادی که برای سیاه دانه شمردیم، در کنار آن می توان به احتمال مضر بودن آن برای برخی افراد خبر داد. از مضرات احتمالی سیاه دانه می توان به موارد زیر اشاده کرد:


 ایجاد خارش و حساسیت در نتیجه تماس با دانه های سیاه دانه وجود دارد. این حالت نوعی آلرژی است که به درماتیت تماسی معروف است.

همانطوری که دیدید سیاه دانه منجر به کنترل فشار خون و کاهش آن می شود. کاهش شدید فشار خون می تواند برای عده ای مفید نباشد. زیرا افت فشار خون مانع انتقال صحیح اکسیژن به مغز و قلب می شود و این مسئله باعث سردرد، تهوع و .. می شود.

مصرف سیاه دانه اصلا به زنان باردار توصیه نمی شود. زیرا مصرف روغن سیاه دانه باعث انقباض ماهیچه های رحم می شود و احتمال سقط جنین و آسیب به آن را در پی دارد. بنابراین بهتر است در این دوران از سیاه دانه استفاده نشود.

 مطالعات مرکز تحقیقاتی سرطان کترینگ، نشان می دهد که سیاه دانه با داروهای شیمی درمانی تداخل دارد و می تواند اثر درمان های متداول سرطان را خنثی و کاهش دهد. بهتر است قبل از استفاده از پزشک خود مشورت بگیرید.

 افرادی که طبع گرم دارند بهتر است در مصرف سیاه دانه زیاده روی نکنند.

 استفاده از سیاه دانه به تنهایی شاید خوشایند نباشد. بهتر است در کنار آن کمی عسل نیز میل نمایید.

 همان طور که ملاحظه کردید سیاه دانه خواص درمانی بی شماری دارد، و بهتر است در کنار رژیم غذایی خود از روغن سیاه دانه حداکثر استفاده را بکنید. دور از اغراق نیست که بگوییم سیاه دانه معجون سلامتی است، کاهش استرس و کاهش عوارض بیماری های متعدد معید این مطلب است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی

خواص قارج

۷ فایده شگفت‌انگیز قارچ برای سلامتی

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۷ دریافتند که قارچ‌های دارای دو اکسیدان به نام‌های ergothioneone و گلوتاتیون است که هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضد پیری دارند. رابرت بیلمن استاد علوم غذایی می‌گوید: «آنچه که ما دریافت کرده‌ایم، این است که بدون شک قارچ‌ها منبع غنی و سرشاری از این دو نوع اکسیدان ضد پیری هستند.» وی همچنین می‌گوید: «برخی از گونه قارچ‌ها هر دو این آنتی‌اکسیدان‌ها را در بافت خود دارند.»


قارچ ها

قارچ‌ها شاید یکی از عجیب‌ترین خوراکی‌هایی باشند که در آشپزخانه‌ها یافت می‌شوند. مصرف قارچ‌های خوراکی به قرن‌ها پیش برمی‌گردد چرا که این خوراکی در فرهنگ مردمان مصر باستان نیز بوده است. در افسانه‌ای آمده است که فرعون‌های مصر مجرمان را از خوردن قارچ‌ها به خاطر طعم و مزه خوشی که داشتند منع می‌کردند. البته امروزه قارچ‌ها تقریباً در تمام آشپزخانه‌های مردم سراسر جهان یافت می‌شود و همچنین این ماده غذایی پرارزش طرفداران بسیار زیادی نیز دارد. با توجه به برآوردهایی که صورت گرفته؛ سالانه در سراسر جهان تقریباً ۴۰۰ میلیون کیلوگرم (۹۰۰ مییلیوم پوند) قارچ در سراسر جهان رشد می‌کند. چینی‌ها بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قارچ در جهان هستند و امروزه این صنعت به عنوان یک صنعت میلیاردی کاملاً شناخته شده است و مردم در بیشتر نقاط جهان دست به تولید این ماده غذایی مغذی می‌زنند.

آمارهایی که از دانشگاه Idaho در مورد قارچ‌های خوراکی منتشر شده؛ نشان می‌دهد ۳۰۰ الی ۲۰۰۰ نوع قارچ برای مصرف وجود دارد که از این بین ۱۰ مورد از آن‌ها به صورت تجاری تولید می‌شوند. برخی از مردم قارچ‌ها را به صورت خام و برخی دیگر آن را به صورت طبخ داده می‌خورند. یادتان باشد طبخ دادن قارچ‌ها می‌تواند ارزش غذایی آن را بالا برده و برخی عوامل بیماری زا که ممکن است باعث بیماری شما شوند را نابود کند. تا حد امکان سعی کنید قارچ‌ها را خوب پاک کنید و پس از طبخ دادن مصرف کنید. در ادامه این مطلب شما را با مزایای شگفت‌انگیز مصرف قارچ‌ها و همچنین ۷ دلیل علمی که ثابت می‌کند باید برای سلامتی خود قارچ مصرف کنیم آشنا می‌کنیم. 


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


۱. قارچ‌ها خواص ضد سرطانی دارند

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰ بر روی ۵ نوع قارچ با نام‌های (maitake، crimini، portabella، oyster و دکمه سفید) که در مجله Experimental Biology منتشر شد نشان می‌داد، این نوع قارچ‌ها به طور قابل توجه‌ای از رشد و پیشرفت سلول‌های سرطان پستان جلوگیری می‌کنند. شاید در آینده نزدیک استفاده از قارچ‌ها برای درمان سرطان جانشین شیمی درمانی شود اما هنوز دانشمندان مطالعات خود را در این زمینه تکمیل نکرده‌اند. به گفته مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering، قارچ‌های شیتاکه (Shiitake) حاوی لنتینان (Lentinan)، نوعی از مولکول قندی هستند که از قارچ شیتاکه به دست می‌آید، وجود لنتینان در هنگام شیمی درمانی می‌تواند اثرات درمانی را افزایش دهد. در واقع در سال ۱۹۸۵ در ژاپن از این ماده به عنوان یک کمکی برای درمان سرطان معده مورد استفاده قرار می‌گرفت، زیرا این ماده خاصیت ضد توموری نیز دارد. لنتینان، نمی‌تواند به صورت مستقیم سلول‌های سرطانی را نابود کند، در عوض با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند به کاهش رشد تومورها در بدن کمک کند. در آزمایشگاه‌ها ثابت شده است که لنتینان (Lentinan) به طور مستقیم می‌تواند باعث کشته شدن ویروس‌ها و میکروب‌ها شود.


۲. مصرف قارچ راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

اکنون می‌دانیم که لنتینان موجود در قارچ شیتاکه می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کنند، اما مصرف قارچ فواید دیگری نیز برای بدن دارد، اما وجود ماده‌ای به نام بتا گلوکان در انواع قارچ‌ها که خود یک نوع قند است و در دیواره سلول‌های قارچی و دیگر گیاهان یافت می‌شود، می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود. لنتینان از قارچ شیتاکه استخراج می‌شود اما بتا گلوکان در بسیاری از گونه‌های قارچی از جمله قارچ دکمه‌ای یافت می‌شود. به یاد داشته باشید که قارچ‌ها منبع خوبی از این مواد تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هستند. شما با مصرف قارچ به صورت روزانه می‌توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید.


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


۳. مصرف قارچ خوراکی راهی برای کاهش کلسترول بد بدن

پختن قارچ‌ها سبب می‌شود تا دیواره سلولی آن‌ها تجزیه شود و دسترسی به مواد مغذی آن راحت‌تر شود. پختن این مواد غذایی همچنین بسیاری از سموم درون قارچ‌ها را از بین می‌برد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در کشور اسپانیا نشان داد که سالم‌ترین روش پختن قارچ‌ها استفاده از ماکروویو و یا کباب کردن آن‌ها است


به طور کلی قارچ‌ها تهی از کلسترول هستند، اما آن‌ها منبع خوبی از کیتین و بتا گلوکان هستند که می‌توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در مجله قارچ‌های داروی منتشر شد، نشان داد؛ قارچ‌های صورتی صدف دار سبب کاهش کلسترول بدن همان LDL می‌شوند. این مورد روی موش‌ها هیپوکلسترولمی می‌شود. دکتر اندرو ویل، بنیان‌گذار و مدیر مرکز پزشکی انتگرال آریزونا در دانشگاه علوم پزشکی آریزونا می‌گوید: «قارچ‌های شیتاکه حاوی ترکیباتی هستند که به کبد کمک می‌کنند تا پروسه حذف کلسترول از خون را بهتر و راحت‌تر انجام دهد. مصرف قارچ‌ها همچنین می‌تواند روی فشارخون ثابت در بدن اثر مثبت داشته باشند.»


۴. قارچ‌ها سرشار از ویتامین B و D هستند

قارچ‌ها یکی از منابع غنی از ویتامین‌های B و D هستند. البته بدن ما می‌تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به مقدار قابل توجه‌ای ویتامین D جذب کند. گزارشات درباره قارچ‌های دکمه‌ای نشان می‌دهد که این نوع قارچ سرشار از ویتامین D هست. در ضمن قارچ دکمه‌ای یکی دیگر از ویتامین‌های مهم به نام B۱۲ را به اندازه کافی در بافت‌های خود دارد. این ویتامین به ویژه برای گیاهخواران بسیار لازم و ضروری است، اما این در حالی است که ویتامین B۱۲ بیشتر در محصولات حیوانی یافت می‌شود. وجود ویتامین B در بدن بسیار ضروری است، چرا که آن‌ها در بدن مواد غذایی را به انرژی تبدیل می‌کنند. وجود ویتامین D نیز در بدن بسیار ضروری است، چرا که با وجود این ویتامین بدن قادر است، کلسیم مورد نیاز برای استخوان‌سازی را جذب کند و نبود این‌گونه مواد می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری بر بدن وارد کند.


۵. مصرف قارچ باعث کاهش التهابات در بدن می‌شود

تکس در این باره می‌گوید: «قارچ‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان قوی‌ای به نام ergothioneone هستند، که باعث کاهش التهاب در بدن می‌شوند.» ویل در مورد قارچ‌های Reishi که به طور خاص در آسیا هزاران سال است که مصرف پزشکی دارد می‌گوید: «این قارچ دارای اثرات ضدالتهابی قابل توجه‌ای است.» طی چند سال اخیر مطالعات زیادی روی قارچ Reishi صورت گرفته است که نشان می‌دهد، آن‌ها مزایای سلامتی فراوانی از جمله؛ سرکوب موارد آلرژی‌زا در بدن، کاهش التهابات داخلی بدن، کاهش رشد تومورهای داخلی و دیگر مزایای بهداشتی را برای بدن دارند.


۶. قارچ Magic ممکن است به درمان بیماران سرطانی کمک کند

قارچ‌های خانواده Magic خاصیت روان‌گردانی دارند، به همین منظور محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و مرکز پزشکی لانگون، بر روی ۸۰ بیماری که سرطان داشتند و درصد امید به زندگی در آن‌ها کم شده بود و دارای اضطراب شدیدی بودند ماده‌ای به نام psilocybin که در ۲۰۰ نوع قارچ یافت می‌شود را آزمایش کردند و دریافتند که حدود ۸۰ درصد از این بیماران خوش‌بین‌تر، کم اضطراب تر و حتی امید به زندگی در آن‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافت. همین امر باعث شده بود آن ارتباط بیشتری با مردم پیدا کنند و این در حالی بود که این‌گونه اشخاص به خاطر مبتلا شدن به سرطان منزوی شده بودند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ماده psilocybin می‌تواند برای افراد مبتلا به افسردگی و یا استرس زیاد مؤثر واقع شود.


۷. مصرف قارچ راهی برای مبارزه با پیری زودرس

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پنسیلوانیا در سال ۲۰۱۷ دریافتند که قارچ‌های دارای دو اکسیدان به نام‌های ergothioneone و گلوتاتیون است که هر دوی این آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضد پیری دارند. رابرت بیلمن استاد علوم غذایی می‌گوید: «آنچه که ما دریافت کرده‌ایم، این است که بدون شک قارچ‌ها منبع غنی و سرشاری از این دو نوع اکسیدان ضد پیری هستند.» وی همچنین می‌گوید: «برخی از گونه قارچ‌ها هر دو این آنتی‌اکسیدان‌ها را در بافت خود دارند.»


برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید.


مصرف قارچ خام بهتر است یا پخته؟


شما برای اینکه بتوانید از تمام مزایای بهداشتی قارچ‌ها بهره ببرید باید آن‌ها را طبخ کنید. ویل در این باره می‌نویسد: «دیواره سلولی قارچ‌ها دارای سختی قابل توجه‌ای است. از این رو اگر به صورت خام مصرف شوند، سیستم ایمنی بدنمان به سختی می‌تواند به حداکثر مواد مغذی آن‌ها دست یابد. علاوه بر این مورد، قارچ‌ها معمولاً دارای ترکیبات شیمیایی زیادی هستند که همین مورد می‌تواند پروسه هضم و جذب مواد مغذی قارچ‌ها در بدن را دچار اختلال کند.» پختن قارچ‌ها سبب می‌شود تا دیواره سلولی آن‌ها تجزیه شود و دسترسی به مواد مغذی آن راحت‌تر شود. پختن این مواد غذایی همچنین بسیاری از سموم درون قارچ‌ها را از بین می‌برد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در کشور اسپانیا نشان داد که سالم‌ترین روش پختن قارچ‌ها استفاده از ماکروویو و یا کباب کردن آن‌ها است. البته سرخ کردن قارچ‌ها می‌تواند مواد مغذی درونشان را کاهش دهد.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
فاطمه یوسفی