گردو سالم‌ترین میوه‌ی خشک پس از بادام است. این مغز خوش‌طعم سرشار از ترکیبات متعدد است که برای موهای‌تان، سلامتی و پوست‌تان فوایدی دارد. در این نوشتار با برخی از خواص گردو آشنا خواهید شد.

برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

خواص گردو

۱. برای قلب مفید است

گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است و به همین دلیل برای سلامت قلب و عروق مناسب است. اگر شما از فشار خون بالا رنج می-برید، مصرف چند عدد گردو به صورت منظم می‌تواند فشار خون‌تان را کاهش بدهد. اسیدهای چرب امگا ۳، کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهند و فرآیند تولید کلسترول خوب را در بدن آغاز می‌کند. گردو برای سلامت کلی قلب مفید است.


۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

داشتن سیستم ایمنی قوی یک ضرورت برای بقاء است. گردو حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سبب شده یک غذای خوب برای تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.


۳. عملکرد مغز را بهبود می‌دهد

مغز عضوی حیاتی در بدن است و باید درای ثبات باشد. امگا ۳ موجود در گردو حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند. این ماده به بهبود عملکرد سیستم عصبی نیز کمک می‌کند.


۴. با سرطان پستان مبارزه می‌کند

سرطان وحشتناک‌ترین بیماری در میان بیماری‌ها است. درمان این بیماری زمان زیادی را می‌طلبد و بسیار دردناک است. اگر سرطان به آخرین مرحله‌ی خود برسد، ممکن است حتی جان بیمار را بگیرد. سرطان پستان را می‌توان با مصرف گردو به صورت روزانه کنترل کرد. این تاثیر گردو، یک واقعیت اثبات‌شده است.


۵. بیماری‌های التهابی را درمان می‌کند

آرتریت (التهاب مفاصل)، آسم و اگزما برخی از بیماری‌های شایع التهابی هستند که به بدن آسیب می‌رسانند. گردو اسیدهای چربی دارد که به کنترل این بیماری‌ها کمک می‌کنند. گاهی به عنوان میان‌وعده چند گردو بخورید.


۶. سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌دهد

آلفا لینولنیک اسید موجود در گردو به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. نرخ التهاب با توجه به وجود امگا ۳ در گردو کاهش می‌یابد. این امر منجر به سالم‌تر و قوی‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۷. بی‌خوابی را درمان می‌کند

بسیاری از جوانان دچار مشکل بی‌خوابی هستند. آن‌ها به علت استرس و اضطراب کمبود خواب دارند. ترکیبی به نام ملاتونین که در گردو موجود است تضمین می‌کند که خواب خوبی داشته باشید. همچنین اسیدهای چرب باعث کاهش فشار خون می‌شوند و در نتیجه به بدن کمک می‌کنند که خواب خوبی داشته باشد و حسابی استراحت کند.


۸. برای زنان باردار مفید است

مادران باردار قطعا باید به طور روزانه گردو مصرف کنند. این مغز خوش طعم و مزه دارای ریبوفلاوین، فولات، تیامین و دیگر ویتامین-های لازم برای سلامت جنین است. زنان باردار باید گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۹. مشکل یبوست را حل می‌کند

فیبر موجود در گردو روی دستگاه گوارش شما تاثیر می‌گذارد و آن را نرم می‌کند. روده باید به طور روزانه پاک شود و فیبر به حل مشکل یبوست کمک می‌کند. عملکرد درست دستگاه گوارش، سموم را از بدن خارج می‌کند و جلوی بروز بسیاری از بیماری‌ها را می-گیرد.

۱۰. سیستم داخلی بدن را پاکسازی می‌کند

گرود جاروبرقی سیستم داخلی بدن شما است چون به معنای دقیق کلمه سیستم گوارشی را از انگل‌های بی‌شمار پاک می‌کند. به عنوان یک خوراکی برگزیده به خاطر محتوای مواد مغذی‌اش، این خوراکی مختصر برای سلامت قلب و کاهش وزن نیز مفید است.


من موکدا آن را خوراکی مختصر می‌نامم چون گردو را باید هر روز و به مقدار کم مصرف کرد. به واقع اگر می‌خواهید از آلرژی‌ها یا ناراحتی‌های پیش‌بینی نشده پیشگیری کنید، میانه‌روی کلید استفاده از این نیروگاه مواد مغذی است.


۱۱. برای درمان عفونت‌های قارچی مفید است

برای پاکسازی درون و بیرون بدن از قارچ‌ها هیچ راهی بهتر از مصرف گردوی سیاه وجود ندارد. (قارچ) کاندیدا که در سیستم گوارشی رشد می‌کند و عفونت‌های قارچی که بر روی پوست به وجود می‌آیند هر دو معذب کننده هستند.


این عفونت‌ها طیفی از علائم ناراحت کننده ایجاد می‌کنند، از ترشح سموم گرفته تا خارش. گرودی سیاه، به اندازه‌ی سایر درمان‌های موجود، در مقابله با رشد قارچ‌ها موثر و مفید است.


۱۲. سنگ کیسه‌ی صفرا را درمان می‌کند

بر اساس مطالعه‌ی دیگری در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، مصرف زیاد آجیل با کاهش خطر کوله‌سیستکتومی (زهره‌برداری)– عملی که طی آن کیسه‌ی صفرا را بر می‌دارند- مرتبط است. در بیش از یک میلیون آدم که در طول ۲۰ سال ثبت شده است، زنانی که بیش از ۱۴۱ گرم آجیل در هفته مصرف می‌کنند به طرز چشمگیری از زنانی که کمتر از ۲۸ گرم آجیل در هفته مصرف می‌کنند خطر پایین‌تری برای کوله‌سیستکتومی دارند.


۱۳. برای بیماری دیابت نیز مفید است

دیابت بر دو نوع است – دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲. در دیابت نوع ۱ بدن انسولین تولید نمی‌کند در حالی که در دیابت نوع دو بدن ظرفیت پاسخ دهی به انسولین را از دست می‌دهد که به آن مقاومت انسولین میگویند. این، به نوبه‌ی خود، باعث می‌شود سطح قند خون بالا برود که خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته، چاقی، و نقص عملکرد کلیه را افزایش می‌دهد. خوردن گردو می‌تواند مشکلات مربوط به دیابت را حل کند.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۱۴. سلامت و قدرت بارورسازی مردان را افزایش می‌دهد

گردو برای بهبود سلامت بارورسازی در مردان مفید است. مصرف منظم گردو می‌تواند به جلوگیری از ناتوانی بارورسازی و تقویت این خصلت در مردان کمک کند. در ضمن به افزایش میل جنسی در مردان کمک می‌کند و می‌تواند قوای جنسی آن‌ها را افزایش دهد. طبق مطالعات انجام شده، خوردن نصف فنجان گردو می‌تواند کیفیت، تحرک، پویایی، و ساختار اسپرم‌ها را تغییر بدهد.


۱۵. استرس را کاهش می‌دهد

هر روز مختصری گردو بخورید و برای چند دقیقه مراقبه کنید. اگر ذهن‌تان درگیر است و مراقبه کردن آرام برای‌تان دشوار است (مثلا مشکلی که من دارم)، دست کم مشتی آجیل بخورید! پژوهشی که در روزنامه‌ی دانشکده‌ی تغذیه آمریکا چاپ شد، دریافته‌ بودند که گردو و روغن گردو فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و به کاهش استرس کمک می‌کند. پژوهشگران متذکر شدند که تغییر رژیم غذایی می‌تواند به بدن‌مان کمک کند در مقابله با استرس واکنش بهتری از خود نشان بدهد.


۱۶. به کاهش وزن کمک می‌کند

گردو به خاطر وجود اسیدهای چرب امگا۳ در آن، می‌تواند خطر چاقی را کاهش دهد. همچنین، منگنز و مس موجود در آن با تقویت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن به کاهش وزن کمک می‌کند. سوای آن، گردو پر از پروتئین و فیبر نیز هست، که باعث می‌شود کمتر بخورید و احساس گرسنگی کنید. طبق گزارشی از سوی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه هاروارد، گردو در فعال‌سازی منطقه‌ی بخصوصی از مغز که جلوی میل و اشتها را می‌گیرد مفید است.



۱۷. گردو برای سلامت بچه‌ها هم مفید است

گردو حاوی مواد مغذی مختلف است در نتیجه به حفظ سلامتی کمک می‌کند. بچه‌ها نیز می‌توانند از مصرف این آجیل به طور منظم بهره ببرند. فایده‌های موثر گردو برای بچه‌ها به قرار زیر است:


– گردو می‌تواند از طریق افزایش حافظه و بهبود فعالیت سلولی قدرت مغز کودک شما را بهتر کند.


– گردو عامل آنتی اکسیدانی قوی است و به خلاص شدن از شر رادیکال‌های آزاد و ماده‌های سمی بدن کودک‌تان کمک می‌کند.


– گردو حاوی ویتامین‌های ‌B و منیزیم است که به عملکرد درست سیستم عصبی و قلب کمک می‌کند. این مواد مغذی به کودکان کمک می‌کنند میزان انرژی بیشتری را احساس کننند.


– گردو حاوی چربی‌های سالمی است مانند چربی‌های چند اشباع نشده و تک اشباع نشده که به پایین آوردن خطر ابتلای کودک‌تان به بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.


– گردو در حفظ درخشندگی و براق بودن موی کودکان تاثیری مثبت دارد. استفاده از روغن گردو بر روی سر کودکان به بهبود رشد و سلامت موی آن‌ها کمک می‌کند.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۱۸. درد و التهاب را تسکین می‌دهد

اسیدهای چرب امگا۳ موجود در گردو به تسکین درد و از بین بردن التهاب کمک می‌کند


خواص گردو برای پوست

پوست از همان روز اول نیاز به توجه زیادی دارد. یک سهل‌انگاری کوچک ممکن است به تخریب بافت پوست منجر شود. آلاینده‌های موجود در هوا و مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی ۲ دلیل عمده‌ی بروز مشکلات پوستی هستند. مشکلات ژنتیکی و وراثت پوست نیز وجود دارند. گردو یک محصول زیبایی است و می‌تواند برای پوست‌تان شگفتی بیافریند. چند مورد از مزایای گردو برای پوست عبارتند از:


۱۹. حلقه‌های تیره‌ی دور چشم را کاهش می‌دهد

چشمان شما نشان‌دهنده‌ی وضعیت سلامت شما هستند. اگر تحت استرس باشید و به درستی استراحت نکنید، حلقه‌های تیره قطعا زیر چشم‌های‌تان پدیدار می‌شوند. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. روغن گردو از گردو تهیه شده و برای کاهش گودی‌های سیاه زیر چشم بسیار مفید است.


– چند قطره گردو با انگشتان‌تان بردارید.

– روغن را در نواحی تیره‌ی زیر چشم استعمال کنید.

– به آرامی آن را ماساژ دهید.

– اجازه بدهید به مدت یک شب تا صبح روغن زیر چشم‌تان بماند.

– صبح که شد با آب سرد زیر چشم‌تان را شستشو دهید.

– این روغن را به صورت روزانه استفاده کنید و تفاوت ایجاد شده را در چشمان خود ببینید.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۲۰. پوست را مرطوب می‌کند

قادر به مقابله با خشکی پوست‌تان نیستید؟ خشکی پوست‌تان باعث شده که ظاهری پرطراوت نداشته باشید؟ در مورد استفاده از یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی چه نظری دارید؟ روغن گردو درمانی معجزه‌گر برای پوست‌های خشک است.


– چند قطره روغن گردو آماده کنید.

– آن را گرم کنید.

– انگشتان دست خود را در روغن فرو کنید و روغن را روی پوست‌تان استعمال کنید.

– با استفاده از انگشتان دست‌تان روغن را روی صورت خود ماساژ بدهید.

– اجازه بدهید روغن به مدت یک شب تا صبح روی پوست‌تان بماند.

– صبح آن را با آب سرد بشویید.


پوست‌تان از داخل مرطوب خواهد شد. برای این‌که سریع‌تر نتیجه بگیرید، این درمان را به صورت روزانه انجام بدهید.


۲۱. پیری پوست را کنترل می‌کند

در هنگام این‌که سن بالا می‌رود، پوست هم پیر می‌شود. اگرچه سن و سال فقط یک عدد است، اما روی پوست تاثیر می‌گذارد و ما از این تاثیر نفرت داریم. پیری پوست به فاکتورهای زیادی بستگی دارد و از پوستی به پوست دیگر متفاوت است. ویتامین B که در گردو یافت می‌شود به کنترل روند پیری پوست کمک می‌کند. ویتامین B باعث کاهش سطح استرس شما می‌شود و خلق و خوی‌تان را بهبود می‌دهد. سطح استرس به طور مستقیم با پیری پوست مرتبط است. گردو همچنین ویتامین E دارد که یک غذای خوب برای پوست است. این ویتامین پوست را تغذیه می‌کند و بروز چین و چروک و خطوط ریز را در صورت کنترل می‌کند.


۲۲. باعث درخشان شدن پوست می‌شود

به راحتی با تهیه‌ی یک بسته‌ی (زیبایی) صورت در خانه بیشترین استفاده را از فایده‌های گردو ببرید.


نحوه‌ی استفاده

الف. ۴ عدد گردو، ۲ قاشق چایخوری بلغور جو دو سر، یک قاشق چایخوری عسل، یک قاشق چایخوری خامه، و ۴ قطره روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.

ب. آن را خوب هم بزنید تا یک خمیر صاف درست شود.

پ. آن را روی پوست‌تان بمالید و بگذارید کاملا خشک شود.

ت. در حالی که به صورت دوار ماساژ می‌دهید، با آب گرم صورت‌تان را بشویید.


این ماسک صورت روش فوق‌العاده‌ای برای حفظ رطوبت پوست و به تاخیر انداختن زمان شروع چروکیدگی پوست است.


۲۳. سلامت پوست سر را بهبود می‌دهد

پوست سر باید تمیز و عاری از عفونت باشد. پوست سر سالم منجر به داشتن موهای سالم خواهد شد. گردو دارای خواص ضد قارچی است و عفونت را دور نگه می‌دارد.


امیدوارم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. هر چند گردو کمی پرکالری است، اما فواید زیادی دارد. مصرف منظم گردو قطعا به نفع سلامت شما خواهد بود. اگر شما گردو را به رژیم غذایی خود اضافه نکرده‌اید، همین حالا مصرف آن را شروع کنید و مزایای آن را درو کنید.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۲۴. برنزگی بدن را از بین می‌برد

گردو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های E و B اس که آن را به درمانی موثر برای رفع برنزگی (در اثر نور خورشید) تبدیل می‌کند.


خواص گردو برای مو

موهای زیبا قطعا شخصیت کلی شما را جذاب‌تر می‌کند. مو به دلیل سبک زندگی که دنبال می‌کنیم، متحمل مشکلات و آسیب‌های زیادی می‌شود. آلودگی، سطح استرس، رژیم غذایی و ژنتیک برخی از مواردی هستند که می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند. بنابراین، اگر موهای‌تان مشکلی داشته باشد باید فورا به آن‌ها را رسیدگی کنید. در این‌جا برخی از شیوه‌هایی را می‌بینید که گردو می-تواند به موهای شما فایده برساند:


۲۵. گردو موها را تقویت می‌کند

پتاسیم، اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ همگی ترکیبات لازم برای گیسوان قوی و سالم هستند. گردو همه‌ی این‌ها را دارد.


– چند قطره روغن گردو را در یک ظرف بریزید.

– آن را گرم کنید.

– روغن را روی موهای‌تان بمالید.

– پوست سر و موهای‌تان را به طور کامل با این روغن پوشش دهید.

– اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند.

– صبح روز بعد موهای‌تان را شامپو کنید.

– دنبال کردن این روش درمانی قطعا ریشه‌های مو را تقویت می‌کند.


۲۶. از ریزش مو جلوگیری می‌کند

روغن گردو توانایی جلوگیری از ریزش مو را دارد. حتما آن را امتحان کنید.

تقویت مو

۲۷. دارای عامل ضد شوره‌ی طبیعی است

در تولید روغن مو به طور گسترده‌ای از روغن گردو استفاده می‌شود چون سرشار از خواص مرطوب کنندگی است. از این رو، به شدت استفاده از آن به عنوان یک عامل ضد شوره‌ی طبیعی توصیه می‌شود.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۲۸. های‌لایت کننده‌ی طبیعی موی سر است

پوست گردو یک عامل رنگ‌کننده‌ی قوی است که می‌تواند های‌لایت‌های طبیعی موی شما را برجسته‌تر کند. روغن گردو مقدار زیادی از پروتئین‌های مختلف دارد. این پروتئین‌ها به بهبود رنگ مو کمک می‌کنند و موجب شادابی و درخشش آن می‌شود.


۲۹. برای موی سر مفید است

گردو برای مو بسیار عالی است چون حاوی چند ماده‌ی مغذی است من جمله آنتی اکسیدان‌ها (مانند ویتامینE)، اسیدهای چرب امگا۳، امگا۶، و امگا۹، و پتاسیم و غیره. این مواد مغذی فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند. استفاده‌ی منظم از گردو میتواند مو و پوست سر را قوی و سالم کند. همچنین به کنترل ریزش مو کمک و در نتیجه از طاسی جلوگیری می‌کند. به علاوه، آجیل‌ها حاوی خواص مرطوب کننده نیز هستند که آن‌ها را به درمانی بی‌نظیر برای شوره‌ی سر تبدیل می‌کند. به علاوه می‌توانند درخشندگی و قدرت را به موها ببخشنند.


دیگر خواص گردو برای سلامتی

۳۰. برای کنترل وزن مفید است

در مطالعه‌ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی چاپ شد دریافتند زنانی که گزارش دادند به ندرت آجیل می‌خورند احتمال افزایش وزن در آن‌ها در یک دوره‌ی 8 سال به بالا از کسانی که دو بار در هفته یا بیشتر آجیل مصرف می‌کنند بیشتر است.


۳۱. با بیماری صرع ارتباط دارد

نشان داده شده است موش‌های دارای کمبود منگنز نسبت به صرع آسیب‌پذیرتر هستند. نشان داده شده است آدم‌هایی که صرع دارند سطح کل منگنز در بدن‌شان از کسانی که صرع ندارند پایین‌تر است.


اما به طور قطع نمی‌توان گفت که آیا رابطه‌ی ژنتیکی بین کمبود منگنز و صرع وجود دارد یا خیر، و این که آیا استفاده از مکمل‌های منگنز مفید خواهد بود یا نه. به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.


۳۲. رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد

آنتی اکسیدان ‌های موجود در گردو برای بیرون راندن مواد سمی از بدن مفید هستند. آن‌ها همچنین به حفظ سلامتی و درمان سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کنند. به ویژه، گردو حاوی آنتی اکسیدان‌هایی مانند تانن تلیماگراندین، کوآئینین ژاگلون و فلانول است، که تمام آن‌ها از رشد رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند و به طرز چشمگیری آن‌ها را از بین می‌برند. رادیکال‌های آزاد باعث سرطان و سایر بیماری‌های جدی در قلب و سایر ارگان‌های داخلی می‌شوند.

برای دانلود نرم افزار سالما کلیک کنید

۳۳. متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را بهبود می‌بخشد

مصرف روزانه‌ی گردو می‌تواند متابولیسم (سوخت و ساز) بدن را بهبود ببخشید و برای سلامتی ما فایده‌های بسیاری داشته باشد چون حاوی اسیدهای چرب و مواد معدنی ضروری مانند منگنز، منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، سلنیوم، و روی است. به خصوص، این مواد معدنی در فعالیت‌های متابولیسمی مانند رشد و نمو، گوارش، تولید اسپرم و سنتز نوکلئیک اسید نقشی حیاتی ایفا می‌کنند.