خواص کلی و نحوه مصرف میوه به، عبارت است از :


مقوی اما دیر هضم است. هم مصرف خوراکی و هم بوئیدن میوه آن، موجب ایجاد حس نشاط و تقویت قلب و مغز می‏گردد. بوئیدن به موجب رفع حالت تهوع و استفراغ می‏گردد و خوردن به موجب تقویت معده و دهانه ورودی آن شده و از ریفلاکس اسید معده به سمت بالا جلوگیری می کند و از بدبویی دهان جلوگیری می‏کند. میوه به خام دیرهضم بوده و به کندی از معده عبور کرده و به شدت موجب یبوست مزاج می‏گردد اما دمنوش به و به پخته این عوارض را ندارد.

 

                                                                   برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید.

 

میوه به بر اساس اقلیمی که کشت می شود، دارای ۳ نوع است :

 

- به شیرین    : طبیعت آن در گرمی و سردی، نزدیک به اعتدال است و در ایجاد نشاط و تقویت قوای قلبی و مغزی قوی‏تر از دیگر انواع عمل می‏کند.
- به ترش      : دارای طبیعت سرد در درجه اول و خشک در درجه دوم است و در تقویت معده ، قوی‏تر از نوع شیرین عمل می‏کند. عصاره آن در رفع تشنگی و استفراغ مکرر مفید است و ادرارآور خوبی نیز هست.
- به میخوش   : در گرمی و سردی، معتدل و در درجه دوم خشک است. خواص آن مشابه دو نوع دیگر است و زیاده‏روی در مصرف آن موجب بروز سکسکه می ‏گردد .

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

ترکیبات موجود در به


میوه به علاوه بر مزه مطبوع دارای ویتامین C، روی، پتاسیم، مس، آهن و فیبر رژیمی می‌باشد. علاوه بر این دارای آنتی اکسیدان های مفید برای سلامتی از قبیل کاتچین، اپی‌کاتچین، لیمونن و برخی دیگر از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد . خواص دم کرده به و خواص به پخته، مشابه خواص دمنوش به می باشد، زیرا ترکیبات موجود در آنها یکسان است.

 

کمک به کاهش وزن : ترکیبات آنتی اکسیدانی این میوه منجر به افزایش متابولیسم انرژی شده و فیبر موجود در آن عملکرد دستگاه گوارش را تقویت کرده و از طرق مختلفی در روند کاهش وزن موثر است.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش : فیبر رژیمی میوه علاوه بر بهبود عملکرد دستگاه گوارش برای بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش از جمله بیماری‌های التهابی روده ( IBD ) ، انواع مختلفی از سرطان‌های گوارشی و دیورتیکولیت مفید است.

 

                                                                      برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید.

 

تنظیم سیستم ایمنی : از دیر باز میوه به به شکل صورت موضعی برای درمان درماتیت آتوپیک که یک نوع آلرژی با تظاهرات پوستی است استفاده می‌شده است. علاوه بر این مقدار زیاد ویتامین C آن می‌تواند در تنظیم التهاب و عملکرد‌های سیستم ایمنی و تعداد گلبول‌های سفید موثر باشد.

 

برای دم کردن دمنوش به از دستورالعمل زیر استفاده نمایید.

مواد لازم :


به رسیده متوسط   :۱ عدد
آب جوش: ۴ لیوان
عسل :    برای هر لیوان دم کرده، 1 قاشق غذاخوری

 

                                                                     برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید.

 

طرز تهیه :
* ابتدا به را تمیز شسته، درشت رنده کنید و در یک قوری چینی بریزید.
* مقداری آب جوش به آن افزوده، به مدت ۳۰ دقیقه، با حرارت ملایم دم کنید.
* سپس آن را در یک لیوان ریخته بعد از خنک شدن عسل را به آن بیفزایید و به آرامی میل نمایید. نوش جان