موز حاوی مواد مغذی از قبیل فیبر، کربوهیدرات و برخی ویتامین ها و مواد معدنی است. یک موز متوسط حاوی پتاسیم ۱۲ درصد، ویتامینB6   ۱۷ درصد، ویتامین C:  ۱۷ درصد، منیزیم ۸ درصد، مس ۵ درصد و فیبر ۳.۳ گرم از نیاز روزانه است.

 

برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

کدام نوع موز بیشتر باعث کاهش چربی می‌شود؟

 

کربوهیدرات موجود در موز بستگی به نارس بودن و رسیده بودن آن دارد. موز نارس و سبز رنگ سرشار از نشاسته و نشاسته مقاوم به هضم است. نشاسته مقاوم شامل حجمی از نشاسته است که در روده کوچک افراد سالم به هضم آن مقاومت دارند. در حالی که موز رسیده و زرد رنگ محتوی قند فراوان است.

 

نشاسته مقاوم مثل فیبر محلول در بدن عمل می کند و سبب کاهش وزن و کاهش سطوح قند خون برای بهبود سلامت می شود همچنین باعث کاهش سرعت جذب قند غذا می شود که این عمل منجر به سطح ثابت قند خون و احساس سیری می شود و حتی فراتر از آن نشاسته مقاوم می تواند باعث سوزاندن چربی شود.

 

برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

غذاهایی که آهسته قند خون را افزایش می دهند دارای شاخص قند خون پایین (کمتر از ۵۵) هستند و کمک می کنند که قند خون در سطح پایدار حفظ شود. از آنجایی که ۹۰ درصد کالری موز از کربوهیدرات ها می باشد برخی مواقع به عنوان میوه ای با قند زیاد که می تواند قند خون را افزایش دهد، مورد توجه قرار می گیرد. اما شاخص قند موز بسته به رسیده بودن و کال بودن آن بین ۴۲ تا ۶۲ می باشد که این میزان بیانگر آن است که موز به عنوان یک میوه ای با شاخص قند پایین و متوسط معرفی شود.

 

در مطالعه ای که به تازگی انجام شده است که در آن ۱۵ بیمار مبتلا به دیابت نوع دوم و ۳۰ بیمار مبتلا به کلسترول بالا شرکت داشتند. مصرف روزانه ۲۵۰ گرم موز به مدت ۴ هفته منجر به کاهش قند خون ناشتا و کاهش سطوح کلسترول گردید. در مقایسه با دیگر میان وعده ها موز می تواند احساس سیری بیشتری ایجاد کند. مواد غذایی با شاخص قند پایین مانند موز می توانند سبب حفظ پایدار سطوح قند خون شوند و حتی می توانند در کاهش وزن هم نقش داشته باشد.

 

موفق باشید.