آفرینش هیچ مخلوقی در دنیا توسط خداوند بدون حکمت نیست اما این بدان معنا نیست که هر آنچه آفریده خداوند می باشد خوردنی و دارای ارزش غذایی است.


بوته چای از جمله بهترین گیاهانی است که می تواند هوا را از انواع آلودگی ها پاک و حجم زیادی اکسیژن تولید کند دلیل آن که هوای مزارع چای بسیار مطبوع می باشد، همین واقعیت است.


آیا بهتر نیست به جای خوردن برگ های چای بوته آن را به عنوان یک تصفیه کننده عالی هوا در سرتاسر معابر شهر ها کشت نمایند؟
اصولاً یکی از مهمترین دلایلی که جهت تبیین مضرات مصرف خوراکی چای بیان می شود همین نکته است که این گیاه سموم موجود در هوا را به خود جذب می کند.

 

                                                           برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


از طرفی این گیاه اسیدی و ضدعفونی کننده خوبی می باشد لذا برای شستشوی چشم ها و رسانه های عفونی مفید است. در طب قدیم برای درمان چشم عفونی شده نوزادان، به جای انواع و اقسام داروهای شیمیایی و آنتی بیوتیک ها با استفاده از دم کردن چای چشم نوزاد را چند نوبت شستشو میدادند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید


1. مصرف گیاه چای به خاطر داشتن ماده ای به نام فنول که سرطان زا می باشد، خطرناک و مضر است. این مواد که در اصطلاح علم شیمی ساختار مولکولی حلقوی دارند بسیار مضر و سرطان زا هستند.

نکته مهم اینکه اکثر مواد شیمیایی که در کارخانجات به چای اضافه می‌کنند نیز جزو مواد آروماتیک (دارای عطر و بو) و سرطان‌زا می‌باشد.

 

2. در هر فنجان چای بین ۶۰ تا ۷۵ میلی گرم کافئین وجود دارد که ال دی ال خون را افزایش می دهد و عامل انفاکتوس های قلبی و مغزی می شود ولی آرام بخش است و در دراز مدت اعتیاد ایجاد می کند.

 

3. ماده آرام بخش دیگری در چای وجود دارد که این که محرک سیستم عصب سمپاتیک است و موجب افزایش ترشح آدرنالین می‌شود که این موجبات کاهش مقدار منیزیم داخل سلول را فراهم می‌آورد . حال اینکه خداوند این چنین سیستمی در سلول قرار داده تا با انواع سرطان مبارزه کند و با نوشیدن چای این ماده مفید از بدن خارج می شود.

 

                                                            برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

4. چای دارای ماده ای است به نام تانن که مزه تلخ چای را ایجاد می کند و بسیار مدرن است به همین خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسما غلیظ می شود و آنزیم ها در پلاسمای غلیظ نمی توانند فعالیت کنند و به همین خاطر مواد زائد در بدن انبار شده و موجب بیماری می‌شود ضمناً تانن موجب فعالیت بیش از حد سلول های اپیتلیال کلیه شده و کلیه را به مرور از کار می اندازد.

 

5. نوشیدن چای به ویژه پس از غذا عادت بسیاری از ایرانیان شده است که مانع جذب آهن معدنی موجود در غذا توسط بدن و نهایتاً بروز بیماری کم خونی مزمن در افراد می شود. تانن موجود در چای به آهن می چسبد و باعث رسوب آهن مفید و قابل مصرف برای سلول ها برای خون سازی شده و در نتیجه یکی از علل کم خونی مصرف چای است.
این رسوب به دلیل درشتی مولکول و سنگین بودن توسط بدن غیر قابل جذب است بنابراین اگر غذای مصرفی فرد دارای آهن باشد و بلافاصله بعد از آن چای مصرف شود امکان جذب آهن برای بدن وجود نخواهد داشت. عارضه کم خونی خود موجب بروز بیماری های متعدد و متنوع در انسان می شود.

 

6.  گیاه چای دارای ماده ای به نام اگزالیک اسید است که مسموم کننده بوده و اختلالات متابولیسمی ایجاد می کند، در کلیه رسوب کرده و باعث بوجود آمدن سنگ های کلیوی می‌شود. به طور کلی مصرف زیاد اگزالات بر سلامت کلیه ها تاثیر می‌گذارد.

 

7. گیاه چای دارای ماده ای است به نام تئوبرومین که سمی و مدر قوی است این ماده محرک اعصاب بوده و تعادل مایعات را در بدن مختل می کند و عوارضی را هم مانند سردرد، تهوع، استفراغ و عصبی شدن شخص را موجب می شود. 

 

                                                          برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

8. همچنین چای دارای ماده ای است به نام کزانتین که موجب مسمومیت میشود. عوارضی نظیر بی قراری و تحریک و بی نظمی در ریتم قلب را ایجاد می کند.

 

9. چای ترشح اسید معده را تحریک می کند و به دلیل ماهیت اسیدی، در بروز زخم معده موثر است.

 

10.  مصرف چای با برخی هورمون های بدن تداخل نموده و می تواند موجب کم کاری و پرکاری تیروئید و گاهی افزایش هورمون پرولاکتین شود همچنین می تواند نظم هورمون های زنانه مانند استروژن و پروژسترون را بر هم زده و باعث بروز اختلالات قاعدگی و بی نظمی آن گردد.

 

11. مصرف چای با ایجاد اختلال در عملکرد سلول های سازنده استخوان یکی از علل کم شدن چگالی استخوان ها و ایجاد بیماری پوکی استخوان است.

 

12. مصرف چای باعث کاهش فرآیند متابولیسم مواد در سلول های کبدی و در نتیجه موجب افزایش میزان چربی خون می گردد. همچنین ساخت پروتئین ها را در سلولهای کبدی کاهش می‌دهد و نیز می‌تواند باعث بیماری کبد چرب گردد که علت اصلی آن کمبود انرژی سلول‌ های کبدی است.

 

13. توجه به این نکته ضروری است که بعضی از انواع چای های بسته بندی شده دارای مواد افزودنی طعم زا و رنگ و مواد تخدیری هستند که باعث می شود ترک چای برای افراد بسیار مشکل باشد و در صورت ترک چای سردرد و ناراحتی روحی ناشی از وابستگی به این ماده چند روزی در ایشان ایجاد شود.

 

14. این نوشیدنی سرشار از تانن است و مصرف آن در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می‌کند و منجر به ناراحتی هایی مانند اسهال، یبوست و غیره می‌شود.

 

15. مصرف بالای چای که حاوی آلومینیوم است می تواند یکی از علت های بروز آلزایمر شود.

 

16. مصرف زیاد چای مانع دفع فلوراید می‌شود و از تاثیرات سوء افزایش فلوراید افزایش شکستگی استخوان است. فلورین باعث ضعیف شدن استخوان و افزایش احتمال شکستگی استخوان می‌شود.

 

17. از مضرات چای بروز لکه های قهوه ای روی دندان و آسیب دیدگی لثه است.

 

18. اختلال در سیستم ادراری از دیگر مضرات مصرف چای است در این شرایط مثانه سنگین می‌شود و فرد مرتب نیاز به تخلیه مثانه پیدا می کند.

 

19. یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی این نوشیدنی، کندی در لخته شدن خون است.

 

                                                              برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید  

  

20.  خطر بروز سرطان مری با مصرف زیاد چای افزایش می یابد. کانالی که معده را به دهان ربط می دهد به تغییر ناگهانی دما حساس است. به طور کلی ۷۰ نوع بیماری از جمله میگرن، ناراحتی های گوارشی، سنگ های کلیه، خار پاشنه، دردهای مفصلی، سریع عصبی شدن و پوکی استخوان از عوارض مصرف این گیاه است. با اجتناب از مصرف زیاد چای می توان از عوارض متعدد سوء مصرف این گیاه در امان بود و به جای چای می توان از ده ها نوع دمنوش ایرانی استفاده نمود.

 

                                                           برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید