قاعدگی و تخمک گذاری در طول ماه تغییرات هورمونی ایجاد می کند. این نوسانات ارتباط زیادی با این مسئله دارد که چرا ممکن است برای چند هفته قبل از پریودی احساس آشفتگی کنید. این احساسات اغلب بخشی از سندرم قبل از قاعدگی یا PMS هستند.
علائم PMS از جمله احساس ناراحتی  و گریه می تواند در روزهای اولیه قاعدگی گسترش یابد.

 

آیا این احساسات طبیعی است؟
حداکثر 75 درصد از زنان علائم PMS را در درجات مختلفی تجربه می کنند. اینها شامل علائم جسمی و عاطفی است. اگر در چند روز اول دوره خود احساس افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری کرده اید یا گریه می کنید، وضعیت خوبی دارید.
بسیاری از خانم‌ها این مسئله را پشت سر می گذارند. اگر غم و اندوه تنها علامت شماست، این امر باعث می شود گریه در طی دوره شما گیج کننده باشد. بدانید که شما تنها نیستید و احتمالاً مقصرهورمون‌های شماست.

 

                                                                 برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

چرا این اتفاق می افتد؟
دلیل دقیق غم و اندوه PMS قبل و در طی دوره شما کاملاً مشخص نیست.
با این حال، کارشناسان معتقدند که افت استروژن و پروژسترون، که پس از تخمک گذاری رخ می دهد، محرک است. این هورمون‌ها تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی شیمیایی را کاهش می دهند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

 

سطح کم سروتونین
از سروتونین بعضاً به عنوان ماده شیمیایی خوشبختی یاد می شود. این تا تنظیم روحیه، اشتها و توانایی شما برای داشتن یک خواب خوب شبانه کمک می کند. هنگامی که سطح سروتونین کم باشد، احساس غم و اندوه اتفاق میافتد. حتی اگر هیچ چیز ناراحت کننده ای نباشد.

کیفیت خواب ضعیف
کیفیت خواب نیز می تواند بر خلق و خوی تأثیر بگذارد. از آنجا که کاهش سطح سروتونین استراحت کافی را برای شما دشوار می کند، ممکن است از خواب و ارامش ذهنی محروم بمانید.
استراحت نکردن می تواند شما را مستعد گریه کند. این همچنین می تواند به یک حلقه شرور تبدیل شود، زیرا احساس غم و اندوه و اضطراب می تواند خوابیدن را برای شما سخت تر کند.

تغییر در اشتها
تغییر در اشتها یا تمایل به خوردن غذاهای قندی یا پر کربوهیدرات در بین زنان مبتلا به PMS رایج است. اما این غذاها می توانند تأثیر نامطلوبی بر خلق و خوی بگذارند.

ورزش نکردن
بی تحرکی همچنین می تواند باعث کاهش روحیه و باعث بدتر شدن بدن شما شود.

 

 

درمان :
ورزش کنید.
فیلم خنده دار ببنید.
تغذیه خود را اصلاح کنید.
مصرف قند را کاهش دهید.
فعالیت روزانه خود را قطع نکنید.
روغنهای اساسی را که دارای خاصیت تسکین دهنده هستند، مانند اسطوخودوس، گل رز و بابونه امتحان کنید.
اگر احساس غم و اندوه شما بسیار زیاد است، ممکن است شرایطی داشته باشید که نیاز به معالجه پزشکی یا پشتیبانی از یک متخصص بهداشت روان داشته باشد.

 

                                                             برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

- نکاتی برای مبارزه با خستگی در دوران پریودی
    سعی کنید از تکنیک های آرامش بخش استفاده کنید که باعث آرامش خاطر قبل از خواب می شوند. برخی از گزینه ها شامل تمرینات تنفس عمیق و انجام مدیتیشن است. همچنین ممکن است بخواهید روزنامه نگاری یا گفتگوی درمانی را در نظر بگیرید تا به تخلیه استرس اضافی که ممکن است قبل از پریود احساس کنید، کمک کند.

 

اتاق خواب خود را خنک نگه دارید. از پنکه ها و تهویه هوا استفاده کنید یا پنجره ای را باز کنید تا اتاق خواب خود را بین  15 تا 19 درجه سانتیگراد نگه دارید. با انجام این کار علی رغم افزایش درجه حرارت بدن، راحت تر بخوابید.

 

فراموش نکنید که با نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز خود را آبرسانی کنید. کمبود آب بدن می تواند احساس خستگی و بی حالی داشته باشد و همچنین ممکن است سایر علائم PMS را بدتر کند.
تمرین خود را در اولویت قرار دهید. بر اساس نظر کارشناسان، مقدار متوسط ورزش هوازی می تواند به افزایش سطح انرژی شما، بهبود غلظت و سهولت بیشتر علائم PMS کمک کند. سعی کنید در طی دو ساعت قبل از زمان خواب ورزش نکنید زیرا این امر خوابیدن را دشوارتر می کند.

 

روی غذاهایی که قند کمتری دارند بیشتر تمرکز کنید. رژیم غذایی سالم و پرهیز از دخانیات می تواند به حفظ سطح انرژی شما کمک کند. سعی کنید از خوردن غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر، مانند نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا جلوگیری کنید. این‌ها همه می تواند باعث افزایش قند خون شما و به دنبال آن افت انرژی شود.