اغلب افراد لغت متابولیسم را با شدت متابولیسم اشتباه می‌گیرند. به عنوان مثال اغلب کلمات را برچسب دار می‌شنویم مثل آهسته یا سریع. با این وجود متابولیسم فراتر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم.

معنی لغوی متابولیسم در دیکشنری جمع تمام واکنش های شیمیایی می‌باشد که در بدن ما هم در کاتابولیک و هم در آنابولیک اتفاق می‌افتد. بنابراین همان گونه که می‌بینید لغت دقیقاً مناسبی برای استفاده به هنگام توضیح ترکیب بدنی شما وجود ندارد.

 

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


لغت صحیحی که ما به دنبالش می‌گردیم شدت متابولیسم فرد در هنگام استراحت کامل بدنی و ذهنی می‌باشد. حالا این لغت عجیب غریب به چه معنیست؟ اگر شما مانند من هستید و خاطراتی از بیدار ماندن تا نزدیک های صبح برای مطالعه درسی دارید، نیازی به گشتن بیشتر نیست. من یک توضیح بسیار عملی برای شما دارم و نه فقط تعریف می‌کنم بلکه اصلاح هم می‌کنم.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

- متابولیسم چیست؟


شدت سوخت و ساز بدن در هنگام استراحت کامل بدنی و ذهنی یا متابولیسم تعداد کالری هایی می‌باشد که بدن شما در حالت استراحت سوزانده و محاسبه ۶۰ تا ۸۰ درصد کالری مصرفی روزانه می‌باشد.

بنابراین بعضی اوقات افراد درست می‌گویند وقتی که اظهار می‌کنند بسیار لاغر شده اند زیرا که متابولیسم بالایی دارند.

 

با این وجود در واقعیت  آنهایی که شدت سوخت و ساز بالایی دارند می توانند دلیلشان را از راه های زیادی به اثبات برسانند. یکی از بخش های کلیدی شدت سوخت و ساز، وزن بدن می باشد. یک شخص ۱۵۰ کیلوگرمی شدت سوخت و ساز بالاتری نسبت به یک شخص ۷۵ کیلوگرمی دارد و دلیل این امر نیاز بیشتر به انرژی در وزن های بالاتر می‌باشد.

 

به طور مثال موتور یک ماشین آسفالت بزرگ را با یک موتور کوچک معمولی مقایسه کنید. موتور بزرگتر است و نیاز به سوخت بیشتری نسبت به موتور کوچک تر دارد. دیگر عامل تعیین کننده شدت سوخت و ساز بدن ما سن، جنسیت، وضعیت تیروئید و ژنتیک می‌باشد.

بنابراین گذشته از ویژگی هایی که از بدو تولد با ما همراه بوده است، چیزی که ما می‌توانیم کنترل کنیم، وزن ما می‌باشد.

 

- متابولیسم و توده عضلانی


حالا دریافتید که کم شدن روند کاهش وزن از طریق محدود کردن کالری به خاطر پایین آمدن شدت سوخت و ساز می‌باشد. این نه تنها به خاطر کاهش در مصرف چربی می‌باشد بلکه به خاطر از دست دادن توده عضلانی است.

اگرچه یک سلول چربی می تواند بزرگتر باشد، یک سلول عضلانی انرژی بیشتری می‌سوزاند به خاطر اینکه متابولیک بالایی دارد. برای اینکه به شما ایده‌ای بدهم، نیم کیلو عضله می‌تواند چهار برابر بیشتر در مقایسه با نیم کیلوگرم چربی، کالری بسوزاند.

 

واضح است که توده عضلانی تاثیر بیشتری بر شدت سوخت و ساز نسبت به چربی دارد.

 

حالا به نکته اصلی برگردیم اگر به دنبال این باشیم که فیزیک جسمانی مان را بهبود بخشیم آیا ساخت توده عضلانی به منظور مبارزه با کم شدن شدت سوخت و ساز از طریق از دست دادن چربی عقلانی می‌باشد؟

 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

- چگونه متابولیسم را افزایش دهیم


تمام اینها چه معنی می‌دهد؟

من عبارت "مصرف کالری روزانه" را بالاتر استفاده کردم، دلیلش این است که چرا می‌خواهیم شدت سوخت و ساز را بالا ببریم. حقیقت امر این است که اگر بخواهیم وزنمان را کاهش دهیم یا باید کالری کمتری بخوریم یا کالری بیشتری مصرف کنیم.

اگرچه شدت سوخت و ساز مربوط به مصرف کالری روزانه است. دو بخش دیگر وجود دارد که ۲۰ تا ۴۰ درصد باقی مانده اثر گرمایی غذا و فعالیت های فیزیکی را ترکیب می‌کند.

در واقع انرژی گرمایی غذا مقدار انرژی می‌باشد که بدن ما برای شکستن غذایی که می‌خوریم نیاز دارد. این سه بخش مصرف انرژی روزانه می‌‌تواند بزرگترین تاثیر فعالیت‌های بدنی ما بگذارد.

ظاهرا اگر شما در طول روز ورزش کنید کالری بیشتری در مقایسه با ورزش نکردن خواهید سوزاند. مطالعات ذکر شده در بالا اثبات کرد که افزایش شدت سوخت و ساز با افزایش توده عضلانی ارتباط مستقیم دارد.

در واقعیت ساختن توده عضلانی فرایندی زمان بر می‌باشد. نتایج فوق العاده این کار در بلند مدت مشاهده می‌شود اما به مقدار کافی نخواهد بود. اگر بخواهیم افزایش مصرف کالری را همین حالا ببینیم.

خوشبختانه یکی از سه بخش اصلی مصرف کالری روزانه فعالیت های جسمانی می‌باشد. می‌گویم خوشبختانه به این خاطر که دستکاری کردن فعالیت جسمانی آسان تر است و چیزی است که می‌توانیم به به شکلی یا طریقی در زندگی روزانه مون انجام دهیم.

اگرچه شدت سوخت و ساز برای مقدارهای بزرگ مصرف کالری روزانه را محاسبه می‌کند، اما ورزش هم به همان اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این جا جایی است که انواع تمرین های متفاوت متغیر دار مانند تمرین های کاردیوواسکولار فشار بالا و فشار پایین برای افزایش متابولیسم بسیار سودمند می‌باشد.

با این وجود کاردیو با شدت پایین شاید چیزی نباشد که شما اغلب اوقات بخواهید انجام دهید یا به مدت طولانی زمان تان را به انجام این تمرین اختصاص دهید. من به شما تمرین با شدت بالا مانند هیت را برای بهینه سازی متابولیسم پیشنهاد میکنم.

 

نتیجه گیری :
اگرچه ما نمی‌توانیم تعدادی فاکتور مشخص کنیم که شدت متابولیسم ما را معین کنند اما بر ترکیب های بدنی مان کنترل داریم. ولو اینکه وزن کل تاثیر بسزایی بر شدت سوخت و ساز بدن ما دارد، یاد گرفتیم افزایش توده عضلانی می‌تواند از طریق چربی سوزی با پایین آمدن شدت متابولیسم مبارزه کنند.

این مانند مثال مرغ تخم مرغ می‌باشد که اول مرغ بوده یا تخم مرغ اما بسته به هر شخص نتیجه می‌گیریم که افزایش توده عضلانی ممکن است باعث افزایش شدت سوخت و ساز و بهبود ترکیب بدنی شما شود.

 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید