در اینترنت توصیه های زیادی درباره کاهش وزن وجود دارد. بیشتر آن یا تأیید نشده است یا اثبات نشده است.در اینجا 12 دروغ بزرگ و تصور غلط درباره کاهش وزن آورده شده است.

 

                      

                                                                       برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


 1. تمام کالری ها برابر است

کالری اندازه گیری انرژی است. تمام کالری ها دارای انرژی یکسانی هستند.با این حال، این بدان معنی نیست که همه منابع کالری تأثیر یکسانی بر وزن شما دارند.
غذاهای مختلف مسیرهای متابولیکی مختلفی را طی می کنند و می توانند تأثیرات بسیار متفاوتی بر گرسنگی و هورمون هایی که وزن بدن شما را تنظیم می کنند، داشته باشند. به عنوان مثال، کالری پروتئین همانند کالری چربی یا کربوهیدرات نیست.

جایگزینی کربوهیدرات و چربی با پروتئین می تواند متابولیسم شما را تقویت کرده و اشتها و هوس را کاهش دهد، در حالی که عملکرد برخی از هورمون های تنظیم وزن را هم بهینه می کند.
همچنین کالری میوه با شکلات، شاید انرژی یکسانی داشته باشد اما میوه با فیبری که دارد معده را پر میکند و احساس گرسنگی را کاهش میدهد.

                                                                                

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

 

2- کاهش وزن یک فرایند خطی است

   کاهش وزن معمولاً همانطور که برخی افراد تصور می کنند روندی خطی نیست. برخی روزها و هفته ها ممکن است با رژیم و ورزش همراه باشند تا کمی وزن کم کنند، در حالی که در برخی دیگر ممکن است با مدت زمان کم به آن نتیجه برسند. این دلیلی برای نگرانی نیست. طبیعی است که وزن بدن چند گرم در نوسان بالا و پایین باشد. به عنوان مثال ، شما ممکن است در سیستم گوارش خود غذای بیشتری را حمل کنید یا بیشتر از حد معمول در بدن آب نگه دارید.
این در خانمها حتی بیشتر مشهود است، زیرا وزن آب می تواند در طول دوره قاعدگی به طور قابل توجهی تغییر کند، خانم ها در دوره قاعدگی افزایش وزن دارند. 
تا زمانی که روند کلی رو به پایین حرکت کند، هر چقدر هم که نوسان داشته باشد، شما همچنان در درازمدت موفق به کاهش وزن خواهید شد.

 

 

3. مکمل ها می توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند

   صنعت مکمل کاهش وزن گسترده است. شرکت های مختلف ادعا می کنند که مکمل های آنها دارای اثرات چشمگیری است، اما با تحقیقات فراوان پی بردیم  به ندرت مؤثر هستند.
دلیل اصلی کار مکمل برای برخی افراد، اثر دارونما است. مردم به دنبال تاکتیک های بازاریابی هستند و می خواهند مکمل ها به آنها در کاهش وزن کمک کند، بنابراین آنها نسبت به آنچه می خورند آگاه تر می شوند.
گفته می شود، چند مکمل تأثیر متوسطی در کاهش وزن دارند. بهترین موارد ممکن است به شما کمک کند در طی چند ماه مقدار کمی از وزن خود را کم کنید و این درصد بسیار پایین است.

 

4- چاقی مربوط به اراده است نه ژنتیک

   نادرست است که بگوییم کاهش وزن شما همه در مورد اراده است. چاقی نوعی اختلال بسیار پیچیده است که ده ها عامل - اگر نه صدها نفر - نقش داشته باشد. متغیرهای ژنتیکی بیشماری با چاقی همراه هستند و شرایط پزشکی مختلفی از جمله کم کاری تیروئید، PCOS و افسردگی می تواند خطر افزایش وزن شما را بیشتر کند.
بدن شما همچنین دارای هورمون ها و مسیرهای بیولوژیکی زیادی است که قرار است وزن بدن را تنظیم کنند. این در افرادی که چاقی دارند، عملکردی ناچیز دارد، کاهش وزن آن را سخت تر می کند.
به عنوان مثال ، مقاومت در برابر هورمون لپتین یکی از دلایل اصلی چاقی است. قرار است سیگنال لپتین به مغز شما بگوید که چربی کافی ذخیره کرده است. اگر شما در مقابل لپتین مقاوم باشید، مغز شما فکر می کند که گرسنه هستید. تلاش برای اعمال اراده و آگاهی کمتر در مواجهه با سیگنال گرسنگی ناشی از لپتین، غذا خوردن بسیار دشوار است. البته این بدان معنا نیست که مردم باید سرنوشت ژنتیکی خود را کنار بگذارند و بپذیرند. کاهش وزن هنوز هم ممکن است اما این کار برای بعضی از افراد بسیار سخت تر است.

 

5. کمتر بخورید ، بیشتر حرکت کنید
   چربی بدن صرفاً انرژی ذخیره شده است. برای از دست دادن چربی ، باید کالری بیشتری نسبت به مصرف خود بسوزانید. به همین دلیل ، فقط منطقی به نظر می رسد که خوردن کمتر و حرکت بیشتر باعث کاهش وزن می شود. اگرچه این توصیه به صورت تئوری انجام می شود، به خصوص اگر شما یک تغییر سبک زندگی دائمی را ایجاد کنید، توصیه ای بد برای افرادی که دارای مشکل جدی در وزن هستند.
برای کاهش وزن با رژیم و ورزش یک تغییر بزرگ و پایدار در دیدگاه و رفتار لازم است. محدود کردن مصرف مواد غذایی و فعالیت بدنی بیشتر کافی نیست.

 

                                                                            برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

6. کربوهیدرات ها شما را چاق می کنند

   رژیم های کم کربوهیدرات می توانند به کاهش وزن کمک کنند. در بسیاری موارد، این اتفاق حتی بدون محدودیت کالری آگاهانه رخ می دهد. تا زمانی که مصرف کربوهیدرات را پایین نگه داشته و میزان پروتئین را بالا نگه دارید، لاغر خواهید شد. با این وجود ، این بدان معنی نیست که کربوهیدرات ها باعث افزایش وزن می شوند. در حالی که اپیدمی چاقی در حدود سال 1980 آغاز شد، انسان مدت طولانی است که کربوهیدرات می خورد. در حقیقت ، غذاهای کامل حاوی کربوهیدرات بسیار سالم هستند. از طرف دیگر، کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند دانه های تصفیه شده و شکر قطعاً با افزایش وزن در ارتباط هستند.

 

7. چربی شما را چاق می کند

   چربی در حدود 9 کالری در هر گرم، در مقایسه با تنها 4 کالری در هر گرم کربوهیدرات یا پروتئین تأمین می کند. تا زمانی که میزان کالری شما در محدوده سالم باشد، چربی شما را چاق نمی کند. علاوه بر این ، رژیم های غذایی پر چربی اما کم کربوهیدرات در مطالعات بیشمار نشان داده اند که باعث کاهش وزن می شوند مانند رژیم کتوژنیک. 
در حالی که رژیم غذایی شما با غذاهای بی ارزش و پر کالری که همراه با چربی پر شده اند قطعاً شما را چاق می کند، این غذای مغذی تنها مقصر نیست خوردن ناآگاهانه و بیش از حد است که شما را چاق میکند. در واقع بدن شما برای عملکرد صحیح به چربی های سالم نیاز دارد.

 

8- خوردن صبحانه برای کاهش وزن ضروری است

   با این حال ، این احتمالاً به این دلیل است که افرادی که صبحانه می خورند، بیشتر به عادات زندگی سالم دچار هستند. در حقیقت، یک مطالعه 4 ماهه در 309 بزرگسال با مقایسه عادات صبحانه انجام شد و هیچ تأثیری بر وزن چه شرکت کنندگان صبحانه بخورند و یا نخورند نداشت. این یک افسانه است که صبحانه باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود و خوردن چندین وعده غذایی کوچک باعث می شود کالری بیشتری در طول روز بسوزانید. بهتر است هنگام گرسنگی غذا بخورید و به محض احساس سیری دست نگهدارید. اگر می خواهید صبحانه بخورید، اما انتظار نداشته باشید که تأثیر عمده ای بر وزن شما داشته باشد.

 

9- افراد چاق  ناسالم و افراد لاغر سالم هستند

   درست است که چاقی خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن، از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. با این حال ، بسیاری از مبتلایان به چاقی از نظر متابولیکی سالم هستند - و افراد بسیار لاغر  دارای همین بیماری های مزمن هستند.

 

10. کاهش وزن تمام مشکلات سلامتی شما را برطرف می کند

   کاهش وزن شامل بسیاری از سیستم ها در بدن است که وظیفه ذخیره انرژی را بر عهده دارند. کاهش وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و سایر عوارض را کاهش دهد. اما اختلال در سیستم های انرژی بدن می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی نیز شود. کاهش وزن می تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد ، اما همچنین با استرس روانی، اختلال در هورمون و عوارض متابولیکی همراه است. از دست دادن سریع وزن می تواند خطر ریزش عضلات را افزایش داده و سوخت و ساز بدن را کاهش دهد. همچنین می تواند باعث کمبود مواد مغذی، مشکلات خواب، سنگ کیسه صفرا و سایر عوارض شود.

 

                                                                              برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

11. چاقی ناشی از انتخاب نامناسب شیوه زندگی است

   معمول است که بشنویم که افراد مبتلا به چاقی "تنبل" یا فاقد انگیزه هستند. در حالی که رژیم غذایی و عدم ورزش ممکن است نقشی داشته باشد ، چندین عامل دیگر وجود دارد که در افزایش چاقی نقش دارند. برای بیشتر افراد، چاقی فقط نتیجه انتخاب های ضعیف در زندگی نیست. استرس، سلامتی در خواب، هورمون ها، درد مزمن، شرایط اساسی پزشکی، داروها، ژنتیک، و چندین عامل محیطی و اقتصادی دیگ ، همچنین از منابع معتبر برای کمک به افزایش چاقی استفاده می کنند.

 

12. رژیم غذایی کوتاه مدت معجزه میکند

   حقیقت این است که شما احتمالاً نباید با یک طرز فکر رژیم غذایی به لاغری نزدیک شوید. درعوض، هدف خود را تغییر دهید تا بتوانید سبک زندگی خود را به طور دائم تغییر دهید و به فردی سالم تر، شادتر و مناسب تر تبدیل شوید. اگر شما می توانید سطح فعالیت خود را افزایش دهید، غذای سالم تر بخورید و بهتر بخوابید، باید به عنوان یک اثر جانبی طبیعی وزن خود را کاهش دهید.