رژیم شیر چیست؟

یعنی نوعی رژیم غذایی که در آن، یک گالن یا معادل ۴.۵۵ لیتر شیر پرچرب را در طول روز مصرف کنید. البته این مقدار شیر در کنار رژیم غذایی همیشگی‌تان استفاده می‌شود.

این رژیم، برنامه‌ای سریع برای کاهش وزن است و برای وزنه ‌بردارانی که می‌خواهند در کوتاه‌ مدت، عضله سازی کنند هم مفید واقع می‌شود.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

با خوردن روزانه، یک گالن یا ۴.۵۵ لیتر شیر می‌ توان وزن را کم کرد. چنین فرایندی معمولا از دو تا هشت هفته طول می‌کشد. برای شروع چنین رژیمی نیاز به شناخت دقیق‌تر آن، عوارض جانبی احتمالی و نکات ایمنی در طول رژیم وجود دارد.

 

یک گالن شیر حاوی چیست؟
یک گالن شیر کامل یا پرچرب دارای مواد زیر است :
• ۲۴۰۰ کالری
• ۱۲۷ گرم چربی
• ۱۲۳ گرم پروتئین
• ۱۸۷ گرم کربوهیدرات

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

چنین ارقامی نشان می‌دهد که استفاده از رژیم شیر به‌راحتی باعث اضافه وزن می‌شود.

یادتان باشد، مواد پرکالری مایع، راحت‌تر از مواد جامد در بدن جذب می‌شوند و به همین خاطر مصرف و جذب ۲۴۰۰ کالری که از طریق نوشیدن به بدن وارد می‌شود، راحت‌تر از کالری‌های جامد است.

شیر پرچرب فاقد فیبر است و این هم باعث می‌شود تا راحت‌تر از مواد جامد مصرف و در بدن جذب شود.

فیبر به شما احساس سیری می‌دهد و به همین خاطر در رژیم‌های غذایی استفاده می‌شود تا فرد با احساس سیری به دنبال مصرف غذا و کربوهیدرات نرود.

اما در رژیم شیر پرچرب، خبری از فیبر نیست و به همین خاطر فرد می‌تواند به راحتی مواد مختلف را مصرف کند و وزن خود را بالا ببرد.


اگر قرار باشد ۲۴۰۰ کالری، معادل مقدار کالری موجود در یک گالن شیر کامل مصرف کنید باید موادی مانند موارد زیر را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید :


• دو عدد آووکادو (۶۴۰ کالری)
• سه پیمانه برنج (۶۱۶ کالری)
• یک پیمانه آجیل (۸۱۳ کالری)
• ۱۱/۲ پیمانه سینه مرغ کباب‌شده (۳۴۶ کالری)


به خاطر همین است که ممکن است با خودتان فکر کنید، به جای تمام این‌ها می‌توانید فقط ۱۶ لیوان شیر بنوشید.

 

مزایای رژیم شیر چیست؟


•    سرعت مصرف شیر در این رژیم از سرعت آماده‌سازی و مصرف ۲۴۰۰ کالری معادل آن در مواد جامد بیشتر است.
• با رژیم شیر سریع‌تر به هدف خود در عضله‌سازی می‌رسید.
• رژیم شیر برای وزنه‌برداران و افرادی که بدن‌سازی کار می‌کنند بسیار مناسب است.

 

- رژیم شیر خطری در پی ندارد؟


هر گالن یا ۴.۵۵ لیتر شیر دارای مواد مغذی خاصی است. اما استفاده از این رژیم همیشه مطلوب نیست. مصرف یک گالن شیر به‌تنهایی و بدون مصرف مواد غذایی دیگر، ۱۹۲۰ میلی‌گرم سدیم به بدن وارد می‌کند. این مقدار معادل ۸۳ درصد از سدیم لازم برای استفاده در طول روز است.

علاوه بر آن، با مصرف یک گالن شیر، ۸۰ گرم چربی اشباع‌شده به بدن وارد می‌شود. این رقم معادل ۴۰۰ درصد از چربی لازم برای بدن در طول روز است.

البته برخی از متخصصان معتقدند، چربی اشباع، ماده‌ای مغذی است که محدودیت خاصی برای مصرف آن در طول روز وجود ندارد.

 

- کلسیم بیش از حد چطور؟


کلسیم ماده‌ای مغذی است که بیشتر افراد با کمبود آن در بدن خود روبه‌رو هستند. هر فرد بزرگسال باید در طول روز هزار میلی‌گرم کلسیم مصرف کند، اما نوشیدن یک گالن شیر در روز حدود ۴۸۰۰ میلی‌گرم به بدن وارد می‌کند.

این مقدارِ کلسیم می‌تواند برای بدن خطرناک باشد. متخصصان معتقدند، مردان و زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله نباید بیش از ۲۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم در طول روز مصرف کنند. مصرف بیش از حد کلسیم می‌تواند موجب نارسایی کلیه یا ایجاد سنگ در آن شود.

 

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کلسیم بیش از حد می‌تواند باعث بروز سرطان پروستات یا بیماری‌های قلبی شود. البته به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شده بود هم مشخص شد که احتمال آسیب دیدن استخوان‌ها با مصرف بیش از حد شیر ممکن است.

 

- بیماری‌های گوارشی


شاید فکر کنید که رژیم شیر در کوتاه‌مدت نمی‌تواند باعث بروز مشکل خاصی در بدن شود. اما مشکلاتی نظیر بیماری‌های گوارشی حتی به فاصله یک روز از رعایت رژیم شیر هم در بدن بروز پیدا می‌کنند. از جمله مشکلات گوارشی که رژیم شیر به وجود می‌آورد باید به نفخ، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد.

چنین عوارضی حتی در افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز نیستند یا به شیر حساسیت ندارند هم دیده می‌شود. علاوه بر اینها، نوشیدن ۱۶ فنجان شیر در طول روز هم کار ساده‌ای نیست.

باید برای سهولت مصرف این حجم از شیر، دفعات مصرف در طول روز را افزایش دهید و همیشه همراه‌تان شیر باشد تا نیاز نباشد، تمام شیر را یک‌باره بنوشید.

 

معایب رژیم شیر چیست؟


همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، رژیم شیر می‌تواند باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع و اسهال شود. مصرف حجم بالای شیر در این رژیم هم کمی دشوار است و باید در طول روز چندین بار شیر بنوشید.

هر گالن شیر حاوی ۱۶۸۰ میلی‌گرم سدیم و ۷۳ گرم چربی اشباع‌شده است. این مقادیر بسیار بیشتر از مقادیر سدیم و چربی لازم برای بدن هستند.

 

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

در آخر


هر چند که رژیم شیر به افراد و به‌ویژه ورزشکارانی که به‌دنبال افزایش وزن یا عضله‌سازی هستند، در راه رسیدن به هدف کمک می‌کند، اما به نظر می‌رسد که رعایت آن به‌طور کلی ایده خوبی نیست. هر چند که این رژیم به عضله‌سازی هم می‌انجامد، اما بخش اعظمی از آن در بدن به چربی تبدیل می‌شود.

علت این است که بدن نمی‌تواند تمام حجم کالری را یک‌باره مصرف کند؛

به همین خاطر، بخشی از آن را به شکل چربی ذخیره می‌کند.
بنابراین برای رسیدن به اهدافی چون اضافه وزن یا عضله‌سازی، بهتر است از روش‌های دیگری استفاده کنید که در طول زمان اثرات خود را نشان می‌دهند.

در کل، تمام رژیم‌های افراطی که قوانین سخت‌گیرانه دارند، به بدن ضرر می‌رسانند. برای رسیدن به اهداف خاصی مانند عضله‌سازی، لاغری یا هر چیز دیگر باید عادت‌های صحیح غذایی را در بلندمدت در بدن و زندگی خود به وجود بیاورید.

در غیر این صورت به بدن‌تان فشار زیادی وارد خواهد شد و عوارض شدیدی را احساس خواهید کرد. پس انتخاب رژیم مناسب و متعادل برای حفظ سلامت بدن ضروری است.

                                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید