- تنفس عمیق چیست؟
      نحوه تنفس شما می تواند بر کل بدن شما تأثیر بگذارد و به تنظیم عملکردهای مهم مانند ضربان قلب و فشار خون کمک کند. همچنین می‌تواند مکانیک های مناسب بدن را تقویت کند که استرس کمتری را در هنگام حرکت به بدن شما وارد کند. تنفس عمیق همچنین به تنفس شکمی یا شکم گفته می‌شود. این عمل باعث استنشاق آرام و عمیق از طریق بینی می‌شود و با گسترش شکم، ریه ها با هوا پر می‌شوند.

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


این نوع تنفس با بسیاری از مزایای سلامتی همراه است. از کاهش استرس گرفته تا کاهش فشار خون. در حالی که این مزایا بسیار شناخته شده است، مشغله زندگی  به علاوه یک محیط کار بی تحرک باعث شده است که بسیاری از ما فقط نفس های سریع و کم عمق بکشیم. با گذشت زمان، این قدرت عضلات تنفسی ما را تضعیف می‌کند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید.

همچنین باعث ایجاد تنش در قسمت فوقانی بدن می‌شود که می‌تواند وضعیت ما را تغییر داده و سلامت ما را تضعیف کند. اگر شما تنفس سریع و کوتاه می‌کشید، فعالیت بدنی منظم و جلسات کوتاه تمرین عضلات تنفسی می‌تواند این علائم را معکوس کند و به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

 

- چگونه نفس می کشیم؟


      هوا با انقباض عضلات تنفسی که ریه های شما را احاطه کرده است، استنشاق و بازدم می‌شود. دیافراگم ماهیچه اصلی است که در فرآیند استنشاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عضله به شکل گنبدی است که در داخل دنده های پایینی در پایه سینه قرار دارد.

در حین استنشاق، دیافراگم شما منعقد می‌شود تا فضایی در حفره سینه ایجاد شود تا ریه های شما گسترش یابند.
عضلات بین دنده ای شما که بین دنده های شما قرار دارد، با بالا بردن قفسه دنده به دیافراگم شما کمک می‌کند تا هوای بیشتری به ریه های شما وارد شود. در صورت اختلال در تنفس، عضلات دیگر در اطراف گردن و ترقوه شما به داخل مجاری کمک می‌کنند همه این عضلات باعث افزایش سرعت و میزان حرکت دنده های شما می‌شود.

 

- عواملی که بر میزان تنفس تأثیر می گذارد :


تنفس می‌تواند با توجه به سن، وزن، تحمل نسبت به ورزش و سلامت عمومی متفاوت باشد. برای بزرگسالان به طور متوسط، یک تنفس طبیعی از 12 تا 18 تنفس در دقیقه تشکیل شده است.

با این وجود، عوامل مختلفی می‌تواند عملکرد تنفس را مختل کرده و الگوی تنفس سریع و کم عمق ایجاد کنند. درد ناگهانی یا مزمن می‌تواند بخشی از سیستم عصبی را کنترل کند که بر بسیاری از سیستم های بدن از جمله میزان تنفس، سرعت گرما و دمای بدن شما حاکم است.

استرس مزمن و احساسات شدید مانند خشم یا ترس، واکنش مبارزه یا پرواز شما را تشدید می‌کند، که می تواند میزان تنفس شما را مختل کند.
وضعیت ضعیف همچنین به اختلال در عملکرد الگوی تنفس کمک می‌کند. این امر معمولاً در افرادی دیده می‌شود که هر روز ساعت های طولانی را در نشستن می‌گذرانند.

شانه های گرد و وضعیت سر به جلو ، باعث سفت شدن عضلات اطراف سینه می‌شوند. این سفت شدن توانایی قفسه دنده را محدود می‌کند و باعث می‌شود افراد سریع تر و کم عمق نفس بکشند.

 

- چگونه استقرار و تنفس بر حرکت تأثیر می‌گذارد؟


 تنفس از قفسه سینه به جای دیافراگم، به عضلات ثانویه اطراف گردن و دیافراگمی متکی است. هنگامی که این الگوی تنفس با وضعیت ضعیف همراه باشد، بسیاری از ماهیچه های بالای تنه بدن شما قادر به عملکرد صحیح نیستند.

هرچه در طول روز بیشتر بنشینید، بدن شما قادر به نبرد با نیروهای گرانش و حفظ یک هسته قوی و پایدار است.

وقتی عضلات در اطراف قفسه سینه منقبض و کوتاه شوند باعث ایجاد شانه گرد و حالت سر در جلو می‌شود. این امر با مهار عضلات کمک می‌کند تا حالت ایستاده را از بین ببرد.

 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

- تقویت الگوهای تنفسی مناسب :


یک الگوی تنفس آهسته و پایدار باعث تقویت پایداری هسته می‌شود، به بهبود تحمل به ورزش های پر فشار کمک می‌کند و خطر خستگی و آسیب دیدگی عضلات را کاهش می‌دهد.

گرفتن نفس متعادل، باید هدف شما باشد. یک راه خوب برای تمرین تنفس متعادل، استنشاق عمیق، به تعداد چهار بار و سپس آزاد کردن بازدم عمیق به همان تعداد است.

 

- آیا فکر میکنید تنفس شما صحیح است؟


اگر مطمئن نیستید که نفس عمیق دارید، کف دست خود را در مقابل شکم خود در زیر قفسه دنده خود قرار دهید و بازدم کنید. نفس عمیق بکشید و حرکت دست خود را دنبال کنید. اگر دست شما با بزرگ شدن شکم شما حرکت می کند، به درستی تنفس می‌کنید.