بعضی از خانم ها وقتی شروع به مصرف قرص های ضد بارداری می کنند، کمی دچار افزایش وزن می شوند. این اغلب یک اثر جانبی موقتی است که به دلیل احتباس مایعات است و نه چربی اضافی.


بررسی 44 مطالعه هیچ شواهدی را نشان نداد که قرص های ضد بارداری باعث افزایش وزن در بیشتر خانم ها شود. و مانند سایر عوارض جانبی احتمالی قرص، افزایش وزن به طور کلی بسیار کم است  و طی 2 تا 3 ماه از بین می رود.
 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


اگر اتفاقاً یکی از معدود زنانی هستید که وزن اضافه کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید. او ممکن است نوع دیگری از قرص های ضد بارداری را پیشنهاد دهد. چرا؟ زیرا همه قرص ها یکسان نیستند.

 

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

دو نوع وجود دارد:


•قرص های ترکیبی ، که حاوی استروژن و پروژستین هستند.
•قرص های پروژستین.


بیشتر قرص های ضد بارداری در دوزهای مختلف از همان نوع استروژن استفاده می کنند، اما هر مارک قرص ممکن است نوع متفاوت از هورمون پروژستین را در دوزهای مختلف ارائه دهد. 

 

قرص های امروزه متفاوت هستند

 

هنگامی که قرص های ضد بارداری برای اولین بار در اوایل دهه 1960 به فروش می رسید، سطح بسیار زیادی استروژن و پروژستین داشتند. استروژن در مقادیر زیاد می تواند به دلیل افزایش اشتها و احتباس مایعات باعث افزایش وزن شود. بنابراین ، 50 سال پیش در واقع ممکن بود این قرص ها باعث افزایش وزن در برخی از زنان شود.بیشتر مطالعات مخالف این تئوری هستند که کنترل بارداری هورمونی باعث افزایش وزن می شود. با این وجود، برخی در هفته ها و ماه ها پس از شروع مصرف قرص، چند کیلو افزایش وزن دارند. این اغلب موقت است و نتیجه احتباس آب است، نه افزایش وزن واقعی.

چند دسته از مطالبی که باید بدانید.

 

آنچه تحقیق می گوید:

 

   دهه ها پیش ، پیشگیری از بارداری هورمونی از هورمون هایی در سطح بسیار بالاتر از آنچه امروزه استفاده می کنیم استفاده کرده است. مقادیر زیاد استروژن می تواند اشتها را افزایش داده و باعث حفظ مایعات یا احتباس آب شود.
 تغییر در کنترل هورمونی هنگام جلوگیری از بارداری و پیشرفت در فرم های ترکیبی قرص، به این موضوع پرداخته است.
قرص ها، فاقد سطح استروژن هستند که به اندازه کافی بالا هستند و باعث افزایش وزن می شوند.
 اولین قرص کنترل بارداری، که در دهه 50 میلادی توسعه یافت، حاوی 150 میکروگرم (میلی گرم) از استروژن استرنول است.
 طبق یک منبع مطالعات معتبر در سال 2012 ، قرص های امروز فقط 20 تا 50 میکروگرم استروژن دارند.
   مطالعه پس از مطالعه دریافت که، رابطه بین افزایش وزن و محبوب ترین شکل های پیشگیری از بارداری هورمونی، از جمله قرص و پچ (چسب بارداری)، امروزه را بررسی کرده است. اکثریت قریب به اتفاق این مطالعات شواهد منطقی برای تأیید این ادعا پیدا نکرده اند.
 هر افزایش وزن که ممکن است در هفته ها یا ماه های اول پس از شروع کنترل بارداری رخ دهد، به طور معمول ناشی از احتباس آب است. این چربی واقعی نیست. یک بررسی نشان داد که شرکت کنندگان در مطالعه پس از 6 یا 12 ماه استفاده از قرص فقط پروژستین ، به طور متوسط ، کمتر از 2 کیلو وزن اضافه کردند.
 اگر بعد از شروع کنترل هورمونی به میزان قابل توجهی بیشتر شود، افزایش وزن شما به احتمال زیاد ناشی از چیز دیگری است.

 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

علل افزایش وزن


   اگر متوجه افزایش وزن نشده اید و نمی توانید یک دلیل را مشخص کنید، می تواند یکی از دلایل رایج زیر باشد.

 

1.تغییرات روزمره

 

اگر به تازگی شغل خود را تغییر داده اید و خود را در بیشتر روزهای خود بی تحرک می بینید ، ممکن است شروع به افزایش وزن تدریجی کنید. نشستن زیاد برای بخشهای زیادی از روز می تواند منجر به افزایش وزن شود.

 

2.تغییر در رژیم غذایی

 

   آیا بیشتر از حد معمول غذا می خورید؟ افزایش تدریجی کالری دریافتی شما می تواند منجر به افزایش وزن شود. مصرف کالری روزانه خود را با کمک برنامه غذایی سالما کنترل کنید و یا از مشاوران سالما کمک بخواهید تا برنامه غذایی شما را تنظیم کند. انجام این کار می تواند به شما کمک کند وزن فعلی خود را حفظ کنید یا اگر این هدف شما کاهش وزن باشد وزن خود را کاهش دهید.

 

3.تغییر در متابولیسم

 

   بسته به سن شما، متابولیسم شما می تواند در تغییر در وزن و سطح انرژی شما مؤثر باشد. با بالا رفتن سن، متابولیسم شما می تواند حالت مزمن ایجاد کند. بدون توانایی سوزاندن کالری طبیعی بدن، ممکن است متوجه افزایش وزن شوید. از پزشک خود بخواهید ارزیابی جسمی و عملکرد خون متابولیک را انجام دهد تا ببیند آیا شما شرایط سلامتی دارید که ممکن است بر توانایی های کالری سوزی بدن شما تأثیر بگذارد یا خیر.

 

4.تغییرات در ورزشگاه

 

   آیا تمرینات وزنه برداری یا عضله سازی بیشتری انجام می دهید؟ افزایش توده عضلانی ممکن است سایز شما را تغییر دهد. احتمالاً احساس میکنید وزن شما تغییری نکرده است. ممکن است شلوار شما اندازتان باشد اما عددی که در ترازو میبینید بیشتر شود. به این دلیل است که شما در حال ساختن عضله هستید.

 

5.احتمال افزایش وزن

 

   مطالعات نشان نمی دهد که هر گروه خاص نسبت به گروه دیگر تمایل به افزایش وزن دارند. وزن شما هنگام شروع مصرف قرص نیز نباید بر خطر چاقی شما تأثیر بگذارد. یکی از منابع معتبر مطالعه نشان داد دختران زیر 18 سال که چاق نیستند در هنگام مصرف قرص خطر بیشتری برای افزایش وزن ندارند.

 

6.نحوه مدیریت افزایش وزن

 

   اگر از زمان شروع کنترل بارداری متوجه تغییر وزن خود شده اید، این نکات را در نظر داشته باشید:

 

7.صبر داشته باشید

 

   این امکان وجود دارد که شما بلافاصله پس از شروع کنترل بارداری، کمی افزایش وزن را تجربه کنید. این اغلب نتیجه احتباس آب است، نه افزایش چربی واقعی. تقریباً همیشه موقتی است با توجه به زمان ، این آب از بین می رود و وزن شما باید به حالت عادی برگردد.

 

8.کمی بیشتر فعالیت کنید

 

   ورزش مکرر و استفاده از برنامه ورزشی سالما و خوردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل فقط می تواند برای شما مفید باشد. اتخاذ یک شیوه زندگی فعال تر ممکن است به شما کمک کند تا پس از شروع کنترل بارداری، چند کیلو کاهش وزن داشته باشید.

 

9.قرص های ضد بارداری خود را تغییر دهید

 

   استروژن می تواند اشتهای شما را تحریک کند و باعث شود شما آب را حفظ کنید. اگر پیشگیری از بارداری شما دارای دوز بالایی از استروژن باشد، احتمالاً  تغییر وزن خود را مشاهده خواهید کرد. اگر نگران افزایش وزن بدلیل خوردن قرص های ضدبارداری هستید به پزشک خود مراجعه کنید. تمام قرص های ضد بارداری متفاوت هستند، بنابراین ممکن است پزشک شما یکی از داروهای استروژن کمتر را پیدا کند که بر اشتها یا وزن شما تأثیر نگذارد.

 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

سایر عوارض کنترل بارداری

 

   اندکی پس از شروع مصرف قرص، علاوه بر احتباس آب، ممکن است متوجه عوارض جانبی دیگری نیز شوید. عوارض جانبی رایج کنترل بارداری شامل موارد زیر است:

 

1.حالت تهوع

 

   اگر دوز کنترل بارداری شما خیلی زیاد است یا آن را با غذا مصرف نمی کنید، ممکن است به زودی بعد از مصرف آن حالت تهوع را تجربه کنید. در مورد راههای کاهش تهوع با پزشک خود صحبت کنید.

 

2.تغییر پوست

 

   به طور معمول، کنترل بارداری می تواند بطور مؤثر آکنه را کاهش دهد. با این حال، این می تواند ناشی از تغییر سطح هورمون باشد.

 

3.سردرد

 

   افزایش استروژن می تواند باعث سردرد شود. اگر سابقه میگرن دارید، اضافه کردن استروژن به سیستم شما ممکن است فرکانس این میگرن ها را افزایش دهد. قبل از شروع کنترل بارداری مطمئن شوید که پزشک از سابقه سردرد شما اطلاع دارد. اگر سردردها بیشتر اتفاق می افتد، از پزشک خود بپرسید که برای از بین بردن آنها چه کاری می توان انجام داد.

 

                                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

   قبل از تصمیم گیری در مورد استفاده از فرم هورمونی کنترل بارداری، با پزشک خود در مورد حالات خودتان صحبت کنید. 
اگر در رابطه با این مقاله سوالی دارید میتوانید از مشاور خود در سالما بپرسید.