برنج یکی از پرمصرف ترین دانه های جهان است.برنج سفید نوعی غذای پر کربوهیدرات است که بیشتر فیبر آن از بین رفته است. مصرف زیاد کربوهیدراتهای تصفیه شده به چاقی و بیماری مزمن مرتبط بوده است.

 

تأثیر برنج بر کاهش وزن: 
 تأثیرات برنج قهوه ای روی کاهش وزن کاملاً خوب مشخص شده است ، اما تأثیر برنج سفید اینطور نیست.
افرادی که از برنج قهوه ای استفاده میکنند ، بارها نشان داده شده است که وزن کمتری نسبت به افرادی که نمی خورند ، دارند و همچنین در معرض خطر افزایش وزن قرار ندارند .

 

                                                         برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 
این را می توان به فیبر ، مواد مغذی و ترکیبات گیاهی موجود در غلات کامل نسبت داد. آنها ممکن است احساس سیری را افزایش داده و به شما کمک کنند در هر زمان کالری کمتری بخورید.

 

یک مطالعه 12 ساله در خانمها مشاهده کرد که افرادی که بیشترین میزان دریافت فیبر در رژیم غذایی از غذاهای غلات سبوس دار دارند ، تقریباً 50٪ خطر افزایش وزن عمده برای کسانیست که کمترین میزان مصرف فیبر را دارند.


همچنین پیشنهاد شده است که خوردن برنج قهوه ای به جای سفید ممکن است منجر به کاهش وزن و مقادیر مناسب تر چربی خون شود.با این حال ، وقتی صحبت از برنج سفید می شود ، مطالعات کمی متناقض تر است.


مطالعات بیشماری نشان داده اند که یک الگوی رژیم غذایی حاوی دانه های تصفیه شده مانند برنج سفید با افزایش وزن و چاقی مرتبط است.

                                                                                          

برای خواندن ادامه مطلب کلیک کنید

در همین زمان ، مطالعات دیگر ارتباطی بین برنج سفید یا مصرف دانه تصفیه شده و افزایش وزن یا چاقی مرکزی پیدا نکرده اند.
در حقیقت ، مصرف برنج سفید حتی با کاهش خطر افزایش وزن ارتباط برقرار کرده است ، به خصوص در کشورهایی که این ماده غذایی اصلی است.


یک مطالعه در مورد زنان کره ای دارای اضافه وزن نشان داد که رژیم لاغریشان شامل برنج سفید یا برنج مخلوط (قهوه ای و سیاه) است که سه بار در روز باشد و این امر منجر به کاهش وزن شد.


بنابراین ، به نظر می رسد که هر دو نوع برنج می توانند در رژیم کاهش وزن قرار بگیرند.

 

با این وجود ، برنج قهوه ای این مزیت را دارد که از نظر فیبر و مواد مغذی بیشتر از برنج سفید باشد و آن را به انتخاب سالم تری تبدیل می کند.


همچنین برنج قهوه ای با کاهش وزن و سطح چربی خون مطلوب ارتباط دارد. در اکثر مطالعات ، هیچ ارتباطی بین برنج سفید و تغییر وزن وجود ندارد و یا حتی آن را با کاهش وزن همراه می کند.

 

                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

مطالعات نشان می دهد که در صورت کنترل کالری ، برنج می تواند به خوبی در رژیم کاهش وزن جای بگیرد.

 

برنج یک غذای اصلی در بسیاری از کشورها است:


برنج یک غذای اصلی برای بیش از نیمی از جمعیت جهان به ویژه کشورهای آسیایی مانند چین ، ژاپن ، کره و هند است.اینها همه کشورهایی هستند که تا همین اواخر ، درصد نسبتاً کمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق داشتند.برنج سفید منبع غالب کربوهیدرات در آن کشورها است. به عنوان مثال ، کره ای ها تقریبا 40٪ از کل کالری دریافتی خود را از برنج مصرف می کنند.

با این وجود ، به نظر می رسد مصرف برنج از بیماری هایی مثل افزایش وزن و فشار خون بالا جلوگیری میکند به شرطی که میزان کالری آن کنترل شده مصرف شود.به نظر می رسد در سالمندان چینی ، یک الگوی رژیم غذایی حاوی برنج و سبزیجات به جلوگیری از افزایش وزن ، دور کمر و چاقی کمک می کند.همین نتایج در یک مطالعه با بیش از 200 ایرانی اضافه وزن یافت شد.

هیچ ارتباطی بین دفعات مصرف برنج سفید و شاخص توده بدنی یا چربی شکم یافت نشد.با این حال ، ممکن است این روند در حال تغییر باشد ، زیرا رژیم های غذایی در این کشورها تحت تأثیر رژیم غذایی غربی قرار می گیرند.

در حقیقت ، تعداد افراد دارای اضافه وزن و چاقی در چند سال گذشته در بسیاری از این کشورها کم رنگ شده است.یک مطالعه در بین نوجوانان ایرانی نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف برنج را داشتند ، کمترین کیفیت رژیم را داشتند.
اگر کالری آن کنترل نشود ، هر غذایی می تواند چاق کننده باشد.

 

                                                      برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


در مورد برنج هیچ چیز به خصوص "چاق کننده" وجود ندارد ، بنابراین اثرات چاقی آن وقتی ظاهر میشود که رژیم شما با کیفیت و هوشمندانه نباشد.مطالعات بارها نشان داده است که غذایی که در بشقاب بزرگ سرو شود ممکن است کالری را افزایش بدهد بدون اینکه مردم متوجه این قضیه باشد.همچنین ، از آنجا که مردم متوجه نیستند که بیشتر از حد معمول غذا می خورند ، به طور کلی با خوردن کمتر در وعده غذایی بعدی جبران نمی کنند.

مطالعاتی که اثرات اندازه سرو را تحلیل کرده اند نشان داده اند که کاهش اندازه "کاسه برنج" یک روش مؤثر برای کاهش کالری ، وزن بدن و قند خون است .بنابراین ، بسته به اندازه وعده غذایی ، برنج هم می تواند لاغری کننده باشد و هم چاق کننده.

تقریباً در هر غذایی اگر مقدار زیادی خورده شود ، می تواند باعث افزایش وزن شود. خوردن مواد غذایی از بشقاب یا کاسه های بزرگ ممکن است ناآگاهانه کالری را افزایش دهد بدون اینکه افراد متوجه شوند.

 

                                                       برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید


 حرف آخر:


به نظر نمی رسد برنج چاق کننده باشد. مطالعات مختلف آن را هم به کاهش وزن و هم با افزایش وزن پیوند می دهد.
با این حال ، از بین دو نوع برنج ، شکی نیست که برنج قهوه ای بسیار مغذی تر از برنج سفید است.

 

برنج همچنین ممکن است برای افرادی که به نوسان قند خون حساس هستند و یا مبتلا به دیابت هستند ، انتخاب خوبی باشد.
به نظر می رسد همه این بیماری ها به دلیل پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل ، کم می شود.