پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بر شما باد مصرف زیتون و روغن آن زیرا آن حالت تلخه شدن را برطرف میکند و مواد و ترشحات بلغمی و مخاطی را از بین میبرد. موجب قوی شدن اعصاب و خوب شدن خلق و روان میشود و تنفس را پاکیزه میکند و حالت غم و افسردگی را از بین میبرد. 

 

                                                          برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

زیتون یک ماده غذایی بسیار ارزشمند است که مقدار زیادی چربی،پروتئین ، کلسیم ،آهن و فسفات را در خود دارد.همچنین از نظر ویتامین های A، D ،B کمپلس، بسیار غنی است. روغن زیتون که از میوه زیتون استخراج میشود ، در مقایسه با روغنهای دیگر، ارزش غذایی بیشتری داشته و مزه بهتری دارد.


ویژگی مهم این روغن آن است که اسیدهای چرب داخل آن اشتباع شده نیستند و مانع از بالا رفتن کلسترول خون میشود و  مصرف کنندگان را از دچار شدن به بیماریهای ناشی از تصلب شرایین و تراکم چربی روی عضله قلب و مغز ، مصون میدارد.
30 % وزن میوه رسیده زیتون آب است. 5 % مواد سفیده ای، 10 % مواد قندی . 52 % روغن. در زیتون رسیده ، حدود 500 واحد بین المللی کاروتن موجود است ولی مقدار ویتامین های دیگرش قابل ملاحظه نیست.

 

                                                        برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

انواع روغن زیتون

 

 1-روغن فشار اول: برای استخراج آن، باید میوه ها را بدون آنکه هسته شان خرد شود، در آسیاب له کنند و سپس خمیر حاصل را در داخل کیسه هایی که از الیاف گیاهی بافته شده جای داده و تحت تاثیر فشار ملایم ، بدون مداخله گرما قرار داده شود. برای مصارف دارویی، باید منحصرا از روغن فشار اول استفاده کرد؛ زیرا این نوع روغن ، مرغوب ترین نوع روغن زیتون خوراکی است که به آن روغن خالص نیز گفته میشود. مزه این روغن ملایم و رنگ آن روشن است؛به طوری که از زرد روشن مایل به سبز تا زرد طلایی (به تناسب رسیده بودن زیتون) تغییر میکند. این نکته قابل ذکر است که هر 100 سی سی روغن زیتون (روغن شیرین) حاوی 9 میکرو گرم استروژن است.

 

 2-  روغن زیتون معمولی : از باقی مانده روغن فشار اول (در اثر فشار بیشتر میوه زیتون) به دست می آید.ارزش آن به مراتب کمتر از روغن فشار اول است. در مصارف غذایی، عموما کاربرد دارد.

 

 3- روغن زیتون: از نیم کوب هسته زیتون تحت تاثیر فشار ( با یا بدون مداخله گرما) ، و یا از تاثیردادن حلال های آلی بر روی هسته له شده زیتون ، به دست می آید. 

 

                                                          برای دانلود نرم افزار سالما اینجا کلیک کنید

 

این نکته قابل ذکر است که معمولا به روغن زیتون خالص، روغنهای کم ارزش نظیر روغن آراشید،پنبه ، کنجد و غیره اضافه میکندد.