قند، در اشکال مختلفی وجود دارد. مانند فروکتوز ، دکستروز، ساکاروز و... . دلایل بسیار مهمی برای حذف قند از برنامه غذایی روزانه وجود دارد. دانشکده بهداشت عمومی هاروارد پیشنهاد می کند:" برای رسیدن به وزن متعادل و سالم، از غذاهایی با کیفیت پایین، مثل نوشیدنی هایی دارای قند زیادو شکر تصفیه شده، پرهیز کنید و استفاده زیاد از غذاهای کنسروی را کنار بگذارید."
اما اندازه دور کمر، تنها قسمت در بدن شما نیست که بعد از مصرف بیش از حد قند، تحت تاثیر قرار می گیرد.  مصرف بیش از اندازه مواد غذایی شیرین می تواند، روی بدن به روش های مختلف تاثیر بگذارد.
موارد زیر از جمله عوارض جانبی مصرف قند حساب می شوند:

1.    وقفه در خواب
موسسه ملی خواب اظهار کرده است: "خوردن شیرینی بعد از شام، یک راه عالی برای بد خوابیدن است. مقدار مصرفی قند شما، در طول روز، برابر با تعداد دفعاتی است که شما حین خواب، بیدار می شوید.
وقفه در خواب به این دلیل است که، مصرف قند باعث کاهش فعالیت نروپپتید های اورکسین می شود. اورکسین، نام نروپپتیدی در بدن انسان است که میزان هوشیاری را تنظیم می کند. این نروپپتید به کنترل اشتها نیزکمک می کند، پس زمانی که احساس کند بالانسش بهم ریخته است، اشتهای شما افزایش پیدا می کند و میل به خوردن غذای بیشتری خواهید داشت.



2.    افزایش سرما خوردگی و آنفولانزا
زمانی که بدن نیاز به پاسخ دستگاه ایمنی دارد، یعنی زمانی که بدن مقابل سرما خوردگی و آنفولانزا باید مقاومت کند- قند باعث اختلال در عملکرد گلبول های سفید می شود.
هنگامی که مقدار زیادی قند را، مثل نوشابه یا شکلات، در یک وعده غذایی استفاده می کنید، شما به طور موقت توانایی سیستم ایمنی بدن خود را برای پاسخ به مهاجم ها، کاهش می دهید. مونیکا ریناجل، متخصص تغذیه می گوید:" اگر مصرف روزانه قند به حداقل برسد، تاثیرات زیان بار کمتری به همراه خواهد داشت. به یاد داشته باشید، اگر نوشابه با هر وعده غذایی مصرف شود، به طور دائم باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود."




3.    افزایش بیماری های قلبی

مصرف قند، برروی افزایش وزن،  تاثیر زیادی دارد اما تاثیرمصرف قند بر روی قلب، بسیار زیان بار و مخرب است. یک مطالعه منتشرشده درمجله پزشکی جاما، ثابت می کند که حتی اگر شما اضافه وزن نداشته باشید، یک رژیم غذایی حاوی قند زیاد ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در شما افزایش دهد.
طبق مطالعاتی که طی 15 سال به دست آمده است، شرکت کنندگانی که حدود 25 درصد از مواد قندی استفاده کرده اند،  نسبت به افرادی که 10 درصد مصرف کرده اند، خطر ابتلا به بیماری قلبی، دوبرابر بیشتر تهدیدشان می کند.

4.    افزایش افسردگی
  در رابطه با سلامت ذهن و جسم، بسیار صحبت شده است. با این حال به میزان ارتباط مغز با مواد غذایی توجه کمتری می شود. قند از جمله مواردی است که با فعالیت های مغز، رابطه ی مستقیم دارد. دکتر السون هاس می گوید: قند یکی از قوی ترین و شگفت انگیز ترین علل ایجاد نوسانات احساسی، از جمله اضطراب، ناامیدی و حتی افسردگی است.
السون می گوید: قند، مواد مغذی مهم مانند پروتئین، ویتامین ب، کروم  و منگنز را از بین می برد. کمبود این مواد مغذی باعث می شود تا عملکرد عاطفی و روانی در انسان کاهش پیدا کند. با کاهش این مواد مغذی در بدن، به راحتی متوجه تغییر میزان احساسات خود می شوید.


5.    شکر باعث افزایش چین و چروک پوست می شود
نیسان پلیستف، متخصص پوست در کالیفرنیا می گوید: "شکر تصفیه شده وهمچنین سایرغذاهای دارای قند زیاد، سطح انسولین را در بدن افزایش می دهد و باعث التهاب می شود. این التهاب باعث تولید آنزیم هایی می شود که لایه های پوست شما مانند کلاژن و الاستین را تجزیه می کنند و این باعث کاهش درخشندگی پوست شما می شود."
" قندهای خوراکی به طور دائم به کلاژن پوست شما متصل می شود که از طریق به عنوان گلیساسیون شناخته می شود.در نتیجه باعث می شود پوست و چین و چروک موجود در آن افزایش پیدا کند.
مصرف زیاد قند باعث می شود تا بدن شما نسبت به انسولین مقاومت نشان دهد. این عامل می تواند به افزایش رشد بیش از حد مو و همچنین لکه های تیره روی پوست گردن و دیگر مناطق بدن منجر شود."



یک استراتژی صحیح

افراد با دانستن عوارض جانبی قند، بازهم تمایل به خوردن شیرینی دارند. باید بدانید که نیازی نیست برای همیشه، شیرینی جات را از زندگی خود حذف کنید. بهتر است برنامه های غذایی خود را آگاهانه انتخاب کنید. شما می توانید از نوشیدنی های شیرین استفاده کنید به شرط اینکه به یک عادت روزانه و همیشگی تبدیل نشود.