بیسکویت‌های سبوس‌دار لاغرتان نمی‌کنند

بیسکوییت سبویدار

استفاده از میان وعده‌های پرکالری، باعث بروز چاقی می‌شود یکی از میان وعده‌هایی که بسیار پرطرفدار است استفاده از انواع بیسکویت‌های سبوس‌دار است. 

هر چند میان وعده درحد غذای اصلی از اهمیت برخوردار نیست ولی انتخاب یک میان وعده مناسب، در تامین انرژی در میان دو وعده اصلی غذا بسیار با اهمیت است.

استفاده از میان وعده‌های پرکالری، باعث بروز چاقی می‌شود یکی از میان وعده‌هایی که بسیار پرطرفدار است استفاده از انواع بیسکویت‌های سبوس‌دار است

بیسکویت‌های سبوس‌دار هم مانند سایر بیسکویت‌ها روغن و شکر دارند و این مقدار در آن‌ها اصلاً کاهش نیافته است. ترکیب بیسکویت سبوس‌دار درست مانند سایر بیسکویت‌ها است و فقط سبوس دارد.


اصلا سبوس چیست ؟و چه فایده ای دارد ؟

به پوسته گندم،برنج یا جو سبوس گویند که دارای انواع ویتامین ها از جمله ویتامین B،منیزیم،آهن می باشد و هم چنین به عنوان منبعی غنی از سلولز می باشد.

پزشکان تا چند دهه پیش فکر می کردنند که سبوس یک ماده اضافی است که باعث صدمه زدن به دیواره روده بزرگ خواهد شد.اما با توجه به تحقیقات جدید مفید بودن این ماده بر همگان اثبات شده است و اکنون سبوس مانند یک دارو برای کسانی که یبوست دارند،مفید می باشد.


چرا بیسکویت‌های سبوس‌دار این همه محبوب شده‌اند؟ مزیت خاصی نسبت به سایر بیسکویت‌ها دارند؟

بیسکویت سبوس‌دار در مقایسه با بیسکویت‌های معمولی سبوس بیشتری دارند زیرا تولیدکنندگان مقداری سبوس را به آرد آن‌ها اضافه می‌کنند. سبوس از مواد غذایی پرفیبر است اما جز این نمی‌توان این نوع بیسکویت را نسبت به سایر بیسکویت‌ها ارجح دانست.

 

پس چرا هر جا سخن از تغذیه سالم است، در مورد بیسکویت‌های سبوس‌دار هم صحبت می‌شود؟

این باور به غلط میان مردم رایج شده و متأسفانه هموطنان به اشتباه بیسکویت سبوس‌دار را رژیمی می‌دانند در حالی که بیسکویت‌های سبوس‌دار هم مانند سایر بیسکویت‌ها روغن و شکر دارند و این مقدار در آن‌ها اصلاً کاهش نیافته است. ترکیب بیسکویت سبوس‌دار درست مانند سایر بیسکویت‌ها است و فقط کمی سبوس دارد


بیسکوییت ها چه اندازه شکر دارند  ؟

100 گرم از این بیسکویت حدود 15 تا 20 درصد شکر دارند.


کالری بیسکوئیت ساقه طلایی چقدر است؟.

با توجه به اینکه هر بسته از این نوع بیسکویت دارای وزن 200 گرم و تعداد 16 بیسکوییت می باشد هر بیسکوییت آن حدودا 61.5 کیلوکالری خواهد بود



 مواد تشکیل دهنده بیسکویت‌ها چه هستند ؟


1. آرد

اغلب آرد مصرفی جهت تهیه بیسکویت از گندم‌های ضعیف و کم پروتئین تولید می‌‌شود. استفاده از آرد سایر غلات نیز امکان‌پذیر می‌‌باشد. مانند آرد سویا و آرد چاودار و جو که برای تولید بیسکویت‌های رژیمی‌‌استفاده می‌‌شود.

2. شیرین کننده

شکر با کمک به نگهداری رطوبت در این فرآورده موجب حفظ تازگی فرآورده، بالا بردن انرژی فرآورده و نهایتاً باعث نرمی‌‌بافت محصول می‌‌شود.

3. مارگارین


مارگارین حاوی چربی ترانس است که اکثر متخصصان تغذیه، گنجاندن این نوع از چربی را به هیچ عنوان در رژیم غذایی توصیه نمی‌ کنند. بد نیست بدانید  که مصرف مداوم چربی ترانس می ‌تواند باعث ایجاد التهاب، آلرژی، تنگی نفس و حتی پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی در بدن شود.


4.بی کربنات سدیم (E500)

استفاده از بی کربنات یا همان جوش شیرین در نان و بیسکوییت باعث بروز مواردی از جمله اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی  ، پوکی استخوان  ، بیماری های قلب وعروق  ، اختلال در فعالیت های آنزیم های گوارش و هضم و جذب، افزایش اسیدیته معده  و بیمارهای روده ای  می شود.

جوش شیرین واکنش های مفید خمیر را مهار می کند،PH را افزایش داده و اسیدهای آلی نان را کاهش می دهد. همچنین ویتامین های آنزیمی را غیر فعال می کند. جوش شیرین از عطر و طعم نان می کاهد و باعث فطیر شدن آن می شود.

البته با تلاش و پی گیری های مداوم وزارت بهداشت و درمان، هم اکنون استفاده از این ماده مضر شیمیایی ممنوع اعلام شده است.