زمانی که شما بخاطر آسیب های جسمانی، برنامه ی ورزشی خود را کنار می گذارید، اجازه می دهید مشکل شما مانع تمرین هایتان شود.
قبول شکست می تواند، بیشتر از حد انتظار، منجر به تغییرات جسمی ،روحی و احساسی شود. دکتر کری، مدیر آزمایشگاه عملکرد انسان در دانشگاه بهداشت و علوم اورگان، می گوید: "بدن ما طوری طراحی شده که از نظر جسمی همیشه فعال باشد. اگر شما تمرین هایتان را متوقف کنید، دستاورد های تناسب اندامتان را در عرض چند هفته از دست می دهید"

وقفه درتمرین ها، وزن، قدرت و استقامت بدنی را هم از بین می برد. تحقیقاتی در زمینه "مرزهای پیری اعصاب" منتشر شدکه محققان متوجه شدند، ترک ورزش، باعث تغییر در فعالیت های مغز هم می شود. شرکت کنندگان، بعد از یک دوره ی 10روزه ورزش نکردن، متوجه شدند در قسمت های متعددی از مغز انها، جریان خون کاهش یافته است. همچنین بر روی فعالیت هیپوکامپوس ،منطقه مسئول یادگیری و حافظه هم تاثیر گذاشته است.

 در سال 2016 ، ورزشکاران پذیرفتند  تا میزان تمرین خود را تا اندازه قابل توجهی، کاهش دهند.
مطالعات بعد ازگذشت 4 هفته نشان داد که ورزش نکردن، باعث کاهش پمپاژ خون در قلب ورزشکاران شده بودکه این قضیه دویدن را برای انان سخت تر می کرد.
وقتی تمرینی را به طور ناگهانی قطع می کنید، میزان  میتوکندری – قسمتی از بدن که انرژی را برای بدن در طول تمرینات فراهم می کند و باعث تحمل نوسانات می شود - کاهش می یابد. دکتر جفری هورویتز ،استاد فیزیولوژی ورزش در دانشگاه میشیگان، اشاره به یک مطالعه قدیمی تر کرد که بعد از 12 روز تمرین نکردن، ظرفیت هوازی کاهش پیدا کرده بود. تحقیقات منتشر شده در مجله توانبخشی ورزش نشان داد، تمرین نکردن و از بین بردن اثرات مفید تمرین به مدت یک ماه، میزان قدرت تحرک جسمی را تغییر می دهد.
کوهل یادآوری می کند که ورود 30 دقیقه تمرین متوسط -حداقل سه بار در هفته- به برنامه هایتان، قدرت و استقامت را بین 10 تا 15 درصد افزایش می دهد. اگر ورزش کردن را متوقف کنید، دستاوردهایتان در عرض دو هفته ناپدید می شوند. زمان زیادی طول می کشد تا بدن انسان فرم بگیرد ولی زمان کمی طول می کشد تا بدن از شکل خود خارج شود.
اجتناب کردن از ورزش، می تواند درصد چربی بدن شمارا افزایش دهد. تحقیقی درباره ی قدرت بدن انسان منتشر شد که نشان می داد شناگرانی که حدود 5 هفته استراحت کردند، وزن انها بیشتر شده ،دور کمر انها افزایش پیدا کرده و 12 درصد افزایش چربی بدن داشته اند .
نکته ی آخر :
هورویتز توضیح می دهد که به طور کلی، حرکات تمرینی در هر برنامه ورزشی باعث افزایش یا حداقل حفظ بسیاری از جنبه های مهم بدن ما می شود.
اگر بیماری یا جراحت، مانع شما برای مشارکت در کلاس های ورزشی می شود، هرگز زیاد از حد استراحت نکنید ،حفظ فعالیت بدنی ملایم و متوسط در مناطقی از بدن که مشکلی ندارد، لازم است.
آموزش متقابل تمرینات می تواند به جلوگیری از تغییرات فیزیولوژیکی کمک کند. در ابتدای فعالیت، بیش از حد خود را در معرض تمرین های سخت قرار ندهید.
هورویتز می گوید : "هنگامی که جراحت یا بیماری شما بر طرف شد ، به اهداف بلند مدت فکر کنید و به سرعت سعی نکنید به همان سطحی که پیش از آسیب رسیدن بودید، بازگردید."